Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

18 Sep '04 -Superjacht breekt testruns af na motorpech + foto's

HELLEVOETSLUIS 18/9 [update] - Het nieuwe superjacht 'The World is not Enough', een driedeks Millennium 140 gebouwd door  Millennium Super Yachts BV in Hardinxveld-Giessendam, heeft nog steeds niet op topsnelheid kunnen varen. Vrijdag strandde op het Haringvliet een eerste poging het snelheidsmaximum van 70 knopen (125 km/u) te halen. Olielekkage in de machinekamer was er de oorzaak van dat de highspeed-run na anderhalve minuut afgebroken moest worden. Bij nieuwe testruns in de vroege zaterdagochtend was er opnieuw motorpech. Fotograaf Ronald Koelink was er beide keren bij en maakte een indrukwekkende serie foto's.

Klik voor de eerste serie foto's van Ronald Koelink

Het superjacht op snelheid... Foto (c) Ronald Koelink

Op snelheid... Foto © Ronald Koelink

Tweede serie van The World is not Enough, (c) Ronald Koelink



Het jacht wordt voortgestuwd door twee MAN Paxman motoren van elk 5436 pk (4000kW, 1950 rpm) en een Lycoming gasturbine van 9200 pk (6770 kW, 16000 rpm). 'The World is not Enough' is gebouwd als het tot nu toe snelste superjacht ter wereld. De actieradius is 750-3000 mijl, afhankelijk van het gebruikte vermogen. De brandstofbunker is 56.7 cubm groot.

The World is not Enough, foto (c) Ronald Koelink

Turbinetest. Foto © Ronald Koelink

De Millennium 140 is het geesteskind van John Staluppe en John Rosatti van Millennium Super Yachts en Mulder Design. Het  team tekende eerder al voor twee andere snelheidsmonsters. De 43,58 meter lange Octopussy, gebouwd door Heesen Yachts, haalde in 1988 een snelheid van 53 knopen. Moonraker, een 35,35 meter lange machine gebouwd door Norship in 1992, bracht het snelheidsrecord op 66,7 knopen.

Koning Juan Carlos
Het blad Power & Motor Yacht verhaalt in 'The Fast and the Furious' van hun motief om het eigen succes nogmaals te overtreffen. In 2001 tijdens de Fort Lauderdale International Boat Show legde ontwerper Frank Mulder een tijdschriftartikel op tafel. Het ging over de Fortuna, een 41,3 meter lang jacht dat bij Izar in Spanje was gebouwd voor de Spaanse koning Juan Carlos. De vorst was er op uit het record van de Moonraker te breken. Zijn wens ging in vervulling. In 2000 had de Fortuna 68 knopen op de teller.
'The World is not Enough'
is het antwoord op Juan Carlos. Een volwaardig jacht met alle luxe en comfort die je van een miljoeneninvestering mag verwachten, maar van materialen die je eerder in de vliegtuigindustrie dan in de jachtbouw tegenkomt. De romp is van Alustar, een hoogwaardige aluminium-legering, naar verluidt 20% sterker dan het aluminium dat normaal voor jachten wordt gebruikt.

Naar Florida
Maandag zet Sevenstar Yacht Transport het jacht aan boord van de MV Spiegelgracht van rederij Spliethoff voor de Trans-Atlantische oversteek naar Florida, waar het één van de trekkers zal zijn op de Fort Launderdale International Boat Show en wordt overgedragen aan de eigenaars.
Sevenstar verscheepte pas nog het superjacht Moonraker van Fort Lauderdale naar Italië, en brengt het ook terug naar de Verenigde Staten.

19-9-04 24.00 AISlive

                                  19-9-04 24.00 AISlive


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel