18 Sep '04 -Superjacht breekt testruns af na motorpech + foto's
HELLEVOETSLUIS 18/9 [update] - Het nieuwe superjacht 'The World is not Enough', een driedeks
Millennium 140 gebouwd door Millennium Super Yachts
BV in Hardinxveld-Giessendam, heeft nog steeds niet op topsnelheid kunnen varen. Vrijdag strandde op het
Haringvliet een eerste poging het snelheidsmaximum van 70 knopen (125
km/u) te halen. Olielekkage in de machinekamer was er de oorzaak van dat de highspeed-run
na anderhalve minuut afgebroken moest worden. Bij nieuwe testruns in de
vroege zaterdagochtend was er opnieuw motorpech. Fotograaf Ronald
Koelink was er beide keren bij en maakte een indrukwekkende serie foto's.
Het jacht wordt voortgestuwd door twee MAN Paxman motoren van elk 5436 pk
(4000kW, 1950 rpm) en een Lycoming gasturbine van 9200 pk (6770 kW, 16000 rpm). 'The World is not Enough'
is gebouwd als het tot nu toe snelste superjacht ter wereld. De actieradius is
750-3000 mijl, afhankelijk van het gebruikte vermogen. De
brandstofbunker is 56.7 cubm groot.
De Millennium 140 is het geesteskind van John Staluppe en John Rosatti van Millennium Super Yachts en Mulder Design. Het team tekende eerder al voor twee andere snelheidsmonsters. De 43,58 meter lange Octopussy, gebouwd door Heesen Yachts, haalde in 1988 een snelheid van 53 knopen. Moonraker,
een 35,35 meter lange machine gebouwd door Norship in 1992, bracht het
snelheidsrecord op 66,7 knopen.
Koning Juan Carlos
Het blad Power & Motor Yacht verhaalt in 'The Fast and the Furious'
van hun motief om het eigen succes nogmaals te overtreffen. In 2001
tijdens de Fort Lauderdale International Boat Show legde ontwerper
Frank Mulder een tijdschriftartikel op tafel. Het ging over de Fortuna,
een 41,3 meter lang jacht dat bij Izar in Spanje was gebouwd voor de
Spaanse koning Juan Carlos. De vorst was er op uit het record van de
Moonraker te breken. Zijn wens ging in vervulling. In 2000 had de
Fortuna 68 knopen op de teller.
'The World is not Enough' is
het antwoord op Juan Carlos. Een volwaardig jacht met alle luxe en
comfort die je van een miljoeneninvestering mag verwachten, maar van materialen die je eerder in de vliegtuigindustrie dan in de
jachtbouw tegenkomt. De romp is van Alustar, een hoogwaardige aluminium-legering, naar verluidt 20% sterker dan het aluminium dat normaal voor
jachten wordt gebruikt.
Naar Florida Maandag
zet Sevenstar Yacht Transport het jacht aan
boord van de MV Spiegelgracht van rederij Spliethoff
voor de Trans-Atlantische oversteek naar Florida, waar het één van de trekkers zal zijn op de Fort Launderdale International Boat Show en wordt overgedragen aan de eigenaars.
Sevenstar verscheepte pas nog het superjacht Moonraker van Fort
Lauderdale naar
Italië, en brengt het ook terug naar de
Verenigde Staten.