Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Sep '04 -Ontwerp- čn procedurefout werden 'No Limit' fataal

DEN HAAG 13/9 update - Geen van de betrokken partijen (makelaar, ontwerpbureau, werven, klassebureau, inspectie) bij de bouw van het beunschip 'No Limit' heeft opgemerkt dat de ontwerper uitging van een standaard binnenvaartschip voor droge lading. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) beschouwt het als een eenmalig incident, maar is kritisch over de eigen bedrijfsprocessen: 'Geconcludeerd kan worden dat het proces ‘’keuren tekeningen’’ voor wat betreft het controleren van de constructieberekeningen niet volgens de vastgestelde procedures is uitgevoerd.' Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde onderzoeksrapport.

Foto (c) Ronald Koelink

De gebroken No Limit in de Middensluis van IJmuiden. Foto © Ronald Koelink

Voor IVW is zonneklaar dat de met zand geladen 'No Limit' brak door een ontwerpfout. 'Dit gebrek aan langsscheepse sterkte is zodanig dat er geen twijfel is dat dit de oorzaak van het ongeval geweest is.' In het proces van ontwerp tot certificering is, volgens het onderzoek, vanaf het begin het verkeerde uitgangspunt van de ontwerper gehanteerd dat er sprake was van een standaard binnenvaartschip voor droge lading.
'De verkeerde aanname is door geen van de betrokken partijen opgemerkt en gecorrigeerd', stelt IVW in haar rapport. 'Deze aanname in de door de ontwerper voorgelegde constructieberekening had ook door de Divisie Scheepvaart bij de aanvang van het keuringsproces getoetst moeten worden, en had in dit specifieke geval niet zonder meer overgenomen
mogen worden. De berekeningen en grootspanttekening zijn op 8 augustus 2002 beoordeeld en goedgekeurd.'

Tot nu toe is volgens een persbericht van IVW gebleken dat het hier een eenmalig incident betreft. De afgelopen jaren zijn honderden schepen gecertificeerd. Er zijn geen vergelijkbare gevallen. 'Tot nu toe is niet eerder gebleken dat een dergelijke ontwerpfout ongemerkt voorbij is gegaan.' Dat neemt niet weg dat IVW nog zal onderzoeken hoe in de eigen bedrijfsprocessen dit soort gevallen kunnen worden voorkomen. 'Gezien het incidentele karakter vindt IVW-DS het niet noodzakelijk om het keuringsproces fundamenteel te veranderen. Dit incident heeft echter wel aangetoond dat het overnemen van de normen van het klassebureau niet op de juiste wijze is toegepast door IVW-DS. IVW-DS zal daarom actie ondernemen die erop gericht is dat dergelijke omissies in het keuringsproces niet meer kunnen voorkomen.
De IVW zal haar eigen bevindingen ter beschikking stellen aan de Raad voor de Transportveiligheid.

Het volledige rapport is hieronder te downloaden (in PDF) vanaf de IVW-site:
Onderzoek naar het ongeval met het binnenvaartschip "No Limit"

Zie ook: VAART!Galerie met foto's en feiten over de ondergang van de 'No Limit'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel