13 Sep '04 -Ontwerp- čn procedurefout werden 'No Limit' fataal
DEN HAAG 13/9 update - Geen van de betrokken partijen (makelaar,
ontwerpbureau, werven, klassebureau, inspectie) bij de bouw van het
beunschip 'No Limit' heeft opgemerkt dat de ontwerper uitging van een
standaard binnenvaartschip voor droge lading. De Inspectie Verkeer en
Waterstaat (IVW) beschouwt het als een eenmalig incident, maar is kritisch over de eigen bedrijfsprocessen:
'Geconcludeerd kan worden dat het proces ‘’keuren tekeningen’’ voor wat
betreft het controleren van de constructieberekeningen niet volgens de vastgestelde procedures is uitgevoerd.' Dat blijkt
uit het maandag gepubliceerde onderzoeksrapport.
Voor IVW is zonneklaar
dat de met zand geladen 'No Limit' brak door een ontwerpfout. 'Dit
gebrek aan langsscheepse sterkte is zodanig dat er geen twijfel is dat
dit de oorzaak van het ongeval geweest is.'
In het proces van ontwerp tot certificering is, volgens het onderzoek,
vanaf het begin het verkeerde uitgangspunt van de ontwerper gehanteerd
dat er sprake was van een standaard binnenvaartschip voor droge lading.
'De verkeerde aanname is door geen van de betrokken partijen opgemerkt
en gecorrigeerd', stelt IVW in haar rapport. 'Deze aanname in de door
de ontwerper voorgelegde constructieberekening had ook door de Divisie
Scheepvaart bij de aanvang van het keuringsproces getoetst moeten
worden, en had in dit specifieke geval niet zonder meer overgenomen
mogen worden. De berekeningen en grootspanttekening zijn op 8 augustus 2002 beoordeeld en goedgekeurd.'
Tot nu toe is volgens een persbericht van IVW
gebleken dat het hier een eenmalig incident betreft. De
afgelopen jaren zijn honderden schepen gecertificeerd. Er zijn geen
vergelijkbare gevallen. 'Tot nu toe is niet eerder gebleken dat een
dergelijke ontwerpfout ongemerkt voorbij is gegaan.' Dat neemt niet weg
dat IVW nog zal onderzoeken
hoe in de eigen bedrijfsprocessen dit soort gevallen kunnen worden
voorkomen. 'Gezien het incidentele karakter vindt IVW-DS het niet
noodzakelijk om het keuringsproces fundamenteel te veranderen. Dit
incident heeft echter wel aangetoond dat het overnemen van de normen
van het klassebureau niet op de juiste wijze is toegepast door IVW-DS.
IVW-DS zal daarom actie ondernemen die erop gericht is dat dergelijke
omissies in het keuringsproces niet meer kunnen voorkomen.
De IVW zal haar eigen bevindingen ter beschikking stellen
aan de Raad voor de Transportveiligheid.