Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

27 Dec '05 -Samengaan Fiwado en Calpam voor NMa geen belemmering

DEN HAAG 27/12 - Het samengaan van de bunkerorganisaties Fiwado en Calpam leidt tot een gezamenlijk marktaandeel van 20-30% in de brandstofvoorziening van de binnenvaart. Daar is geen vergunning voor nodig van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Uit NMa-onderzoek is 'niet gebleken dat de prijzen die door aanbieders worden gehanteerd in zodanige mate inzichtelijk zijn voor hun concurrenten dat, gegeven de marktstructuur die na de concentratie ontstaat, stilzwijgende afstemming ten aanzien van de prijzen aan te nemen is'. Prijzen komen veelal in onderhandeling met individuele afnemers tot stand. Het onderzoek, dat door een concurrent was gevraagd, geeft op een bijzondere manier inzicht in de marktverhoudingen voor gasolielevering aan de binnenvaart. In 2004 ging daar 926.000 ton in om.

Total en Calpam zijn beide actief op het gebied van verkoop van gasolie aan binnenvaart en visserij. Zij zijn zowel actief op het gebied van de levering aan de eindgebruikers, via bunkerstations, pontons en bunkerboten, als op het gebied van levering aan handelaren. Total Nederland levert vanaf de raffinaderij rechtstreeks aan handelaren en via de bunkerstations van Fiwado aan zakelijke eindgebruikers. Calpam exploiteert eveneens bunkerstations, en is daarnaast
actief als tussenhandelaar.

Groothandel
Gasolie wordt in de regel direct vanaf de raffinaderijen in Pernis, Europoort en Vlissingen, of vanuit een depot in Amsterdam geleverd aan handelaren in het gehele land. De omvang van de markt voor verkoop aan handelaren van gasolie voor de scheepvaart in Nederland in 2004 bedroeg circa 1,12 miljoen ton.
Het marktaandeel van Total Nederland bedroeg in 2004 circa 10-20%. Calpam had een marktaandeel in 2004 van circa 0-10%, zodat het gezamenlijke marktaandeel van partijen in 2004 op de markt voor de groothandel van gasolie voor scheepvaart circa 10-20% is. Naast Total en Calpam zijn de grote oliemaatschappijen, zoals Esso, Shell en BP actief op dit gebied.

Verkoop aan binnenvaart
De omvang van de Nederlandse markt in 2004 voor de verkoop van gasolie aan binnenvaart is circa 926.000 ton. Total  en Calpam exploiteren samen 10 bunkerstations (Total Nederland 6 en Calpam 4) voor de binnenvaart. Het gezamenlijke marktaandeel van partijen op de markt van de verkoop van gasolie aan de binnenvaart is circa 20-30% (Total Nederland circa 10-20% en Calpam circa 0-10%).
Op de landelijke markt zijn Slurink bunkerstations met een marktaandeel van circa 20 – 30% en Rijnplus van Woerden met een marktaandeel van circa 10 - 20%, de belangrijkste concurrenten. Slurink exploiteert acht bunkerpunten (stations en pontons) die alle het label Shell voeren, Rijnplus is een onderneming met vijf bunkerstations, die het Esso-merk voeren. Daarnaast is er nog een groot aantal ondernemingen met één of twee vestigingen. Onder deze ondernemingen zijn er zeven die het BP merk voeren en een groot aantal 'merkloze' verkooppunten.
Op basis van schattingen van partijen en afzetgegevens van marktpartijen bedraagt volgens de NMa de omvang van de markt in 2004 voor het gebied Amsterdam – IJmuiden circa 100.000 ton, voor het gebied Nieuwe Waterweg – Merwede circa 300.000 ton en voor het gebied Rijn – Waal op 380.000 ton.

Prijzen verschillen
Bunkerstations die deel uitmaken van een landelijk opererende onderneming hebben in principe één gasolieprijs per klant. Uit onderzoek door de NMa onder concurrenten blijkt echter dat de concurrentieomstandigheden niet in elk havengebied en op elke vaarroute dezelfde zijn, en dat prijzen als gevolg hiervan kunnen verschillen. De gemiddelde prijzen op de hoofdvaarroutes verschillen van de gemiddelde prijzen van gasolie op de overige vaarroutes.
Daarnaast heeft een concurrent in het kader van het onderzoek Total/Calpam aangegeven dat binnen zijn netwerk van bunkerstations enkele vestigingen soms toch individueel met eindgebruikers onderhandelen over de prijs van gasolie.

Ten aanzien van de landelijke en regionale markten voor verkoop van gasolie aan de binnenvaart heeft één marktpartij in een zienswijze aangegeven dat de concurrentiepositie van particuliere exploitanten van bunkerstations verslechtert als gevolg van de voorgenomen overname. De overige concurrenten die in het kader van onderhavige zaak zijn bevraagd hebben alle aangegeven geen negatieve gevolgen te verwachten van onderhavige concentratie.
Eén van de bevraagde afnemers in deze markt heeft aangegeven als gevolg van de concentratie minder keuze te hebben in leveranciers, aangezien niet alle handelaren in staat zijn in de omvang van zijn vraag te voldoen. Deze marktpartij noemde echter in elk geval Rijnplus en Slurink als aanbieders die hiertoe wel in staat zouden zijn. De overige afnemers die in het kader van onderhavige zaak zijn bevraagd hebben aangegeven geen negatieve gevolgen te verwachten van de voorgenomen concentratie.

NMa-conclusie
Conclusie van de NMa: De symmetrie in marktaandelen tussen de grote spelers wordt door de voorgenomen overname niet vergroot. Verder stelt de mededingingsautoriteit in het onderzoek dat prijzen voor levering van gasolie aan de scheepvaart tot stand komen op basis van onderhandelingen met individuele afnemers. Dit heeft tot gevolg dat de prijzen voor de levering van gasolie aan de binnenvaart per leverancier en per afnemer aanzienlijk kunnen verschillen. Verschillen zijn er met betrekking tot de leveringsvoorwaarden en de hoogte van de prijs naar gelang de omvang van de afnemer en de duurzaamheid van de relatie tussen de leverancier en de afnemer.

Het uitgangspunt voor de berekening van de prijzen voor gasolie is hetzelfde voor alle aanbieders van gasolie, namelijk de
Platts-notering. De manier waarop de eindprijs tot stand komt, verschilt echter per aanbieder. Sommige aanbieders nemen de gemiddelde dagnotering als uitgangspunt, andere een gemiddelde 5-daagse notering of een gemiddelde maandprijs. Uit het onderzoek in het kader van onderhavige zaak is niet gebleken dat de prijzen die door aanbieders worden gehanteerd in zodanige mate inzichtelijk zijn voor hun concurrenten dat, gegeven de marktstructuur die na de concentratie ontstaat, stilzwijgende afstemming ten aanzien van de prijzen aan te nemen is.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel