Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

15 Dec '05 -VNSI trekt banden in de scheepsbouwketen aan

NIJKERK 14/12 - De Nederlandse scheepsbouwers willen de banden met hun partners in de keten (klanten, toeleveranciers, opleidings- en onderzoeksinstituten) verstevigen en in 2015 de meest innovatieve en duurzame speler in de wereld te zijn. Dat bleek woensdag in Nijkerk bij de presentatie van het rapport 'Dutch LeaderSHIP 2015, The Power to Lead' tijdens de algemene ledenvergadering van VNSI, de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie. In zijn achtste en laatste jaarrede bestempelde aftredend voorzitter Fred Busker 2005 als 'een succesvol jaar'.

Afscheid Busker. Foto (c) VAART!

Vertrekkend voorzitter Fred Busker (links) laat het kistje met de voorzittershamer achter in handen van Fred van der Wal. Foto: © VAART!

Zie ook:
Nederlandse werven halen meer orders binnen, Belegger.nl / ANP

Uit voorlopige VNSI-gegevens over 2005 blijkt dat de orderintake van de zeescheepsnieuwbouw steeg naar € 1,5 miljard (2004: € 1,2 miljard). De zeescheepsreparatie boekte een omzet van circa € 250 miljoen (2004: € 230 miljoen). De orderintake van de kleine scheepsbouw komt uit op circa € 450 miljoen (2004: € 317 miljoen). De orderportefeuille van de grote jachtbouw zal stijgen naar circa € 350 miljoen (2004: € 300 miljoen).
Binnenvaart
VNSI-leden boekten in 2004 negen bouwopdrachten voor diverse typen schepen voor personenvervoer (riviercruiseschepen, rondvaartboten, veerschepen) met een gezamenlijke waarde van circa € 67 miljoen. Er werden 7 van deze vaartuigen opgeleverd.
De zeer gevarieerde structuren waarbinnen de bouw van ladingvervoerende binnenvaartschepen plaatsvindt maken het vrijwel onmogelijk een betrouwbaar totaalbeeld van nieuwe opdrachten te geven. Het totale aantal van alle opgeleverde ladingvervoerende schepen - droge ladingschepen, containerschepen, tankschepen, autotransportschepen en duwbakken - wordt geraamd op 87 (2003: 69), waarvan 24 voor buitenlandse rekening. De totale waarde wrodt geschat op € 321 miljoen (2003: € 234 miljoen). De reparatiewerven kunnen over het algemeen terugzien op een redelijk tot goed werkaanbod. In 2004 zijn circa 5.500 binnenvaartschepen gerepareerd.
RDI-regeling
In zijn jaarrede constateerde Busker met spijt dat het ministerie van Economische Zaken nog steeds geen actie heeft ondernomen voor een Nederlandse RDI-regeling (Research, Development & Innovation) voor de werven. Toch is de Tweede Kamer van mening dat zo'n regeling noodzakelijk is om de Nederlandse werven binnen de EU een Level Playing Field te geven. In Duitsland, Frankrijk en Spanje is deze regeling er al.
De RDI-regeling is gebaseerd op een nieuwe Europese kaderregeling, die nationale overheden de mogelijkheid biedt om onderzoek, ontwikkeling en innovatie in de scheepsbouw te ondersteunen tot 20%. Juist Nederland kan dat goed gebruiken; uit een recent onderzoek van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat Nederland tot op heden de meest innovatieve schepen in Europa bouwt.

CDA-Tweede Kamerlid Roland Kortenhorst had later op de middag goed nieuws. Hij wist de scheepsbouwers tijdens de jaarvergadering te melden dat minister Gerrit Zalm van Financiën op zoek gaat naar midddelen voor een Nederlandse RDI-regeling.

De nieuwe voorzitter ir. M.J. (Fred) van der Wal was onder andere directeur van Scheepswerf Boele, Koninklijke Niestern Sander en Keppel Verolme.

De jaarvergadering stond in het teken van Dutch LeaderSHIP 2015, dat een inschatting geeft van ontwikkelingen in de branche en acties benoemt die ingezet kunnen worden om de Nederlandse werven tot de meest innovatieve en duurzame te maken. Dit actieplan voor de Nederlandse scheepsbouw is tot stand gekomen in samenwerking met leden van VNSI, de onderzoeksinstituten MARIN en TNO, de Rabobank, het ministerie van EZ, de Stichting Nederland Maritiem Land en De Ruijter Management. Het rapport sluit aan op het in 2003 door de Europese Commissie uitgebrachte rapport 'LeaderSHIP 2015, Defining the Future of the European Shipbuilding and Shiprepair Industry'.

De Nederlandse scheepsbouwindustrie heeft de mensen, de technologie en de kennis om haar sterke positie op het mondiale speelveld verder uit te bouwen. Dutch LeaderSHIP benoemt daartoe 18 actiepunten gebaseerd op 5 succesfactoren. De verwachte marktontwikkelingen sluiten positief aan bij de 'niches' waarop de Nederlandse werven actief zijn (kustvaart, binnenvaart, patrouilleschepen, bagger- en werkschepen en megajachten).

Per direct wordt gestart met de volgende twee prioriteiten voor de sector als geheel:
1. Het bevorderen van synergie in de keten
ofwel een verschuiving van 'arbitreren naar leren'. De mate van onderlinge samenwerking is immers van invloed op de efficiëntie waarmee een maritiem product kan worden vervaardigd. Daarnaast maakt betere samenwerking de Nederlandse scheepsbouw aantrekkelijker voor financiers. Leren van elkaars best practices dus, en fouten ombuigen naar leermomenten. Ook betere samenwerking binnen een project tussen toeleveranciers, reders en bouwers behoort hiertoe. Samenwerking als partners, vooral bij kapitaalintensieve projecten, voorkomt arbitrage.
2. Het investeren in de kennis van (toekomstig) personeel.
Om een dreigen tekort aan gekwalificeerd personeel te voorkomen, moet de sector in actie komen. Behalve bijscholing kan dit betekenen dat er een eigen opleiding op poten wordt gezet, op VMBO-, MBO- en/of HBO-niveau.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel