Het eerste doel lijkt op 'ons' Bureau Voorlichting Binnenvaart, maar dan Duits: Initiatieve Binnenschifffahrt und Logistik.
Duitsland is het enige Europese binnenvaartland waar zo'n
voorlichtingsbureau nog ontbrak. Andere landelijke bureaus werken al enige jaren samen onder de paraplu van INE - Inland Navigation Europe. De nieuwe Duitse 'Interessengemeinschaft' moet allereerst
de voordelen van het 'System Wasserstraße' actief uitdragen naar
potentiële klanten van de binnenvaart, verladers dus. Er liggen ook een
hoop conclusies uit het Forum Binnenschifffahrt und Logistik,
dat nog werd geïnitieerd door de vorige verkeersminister Dr Manfred
Stolpe, op uitvoering te wachten. Bovendien verdient de binnenvaart
meer bekendheid onder politici, zowel landelijk, als in de deelstaten
en gemeenten.
'Het is al heel wat dat de hoofdrolspelers elkaar nu gevonden hebben op
een krachtenbundeling voor het vermarkten van hun gezamenlijke
logistieke processen', zegt directeur Heiner Brixner van Rhenus
Logistics, die als voorzitter optreedt. 'Verladers verlangen vandaag de
dag totaaloplossingen uit één hand. Het heeft weinig zin wanneer
iedereen in de keten zijn eigen boontjes dopt.' In de ogen van Brixner
moet het logistieke 'System Wasserstraße' als product aan de man worden
gebracht, en als smakelijk alternatief worden gepresenteerd aan
verladers, die tot nu toe kozen voor de gemakkelijke weg, het vervoer
in vrachtwagens.
Verladersbijeenkomsten
In 2006 wordt een begin gemaakt met 'Marktplatzveranstaltungen',
bijeenkomsten met verladers, met daarnaast de nodige PR-begeleiding.
Initiative Binnenschifffahrt und Logistik, het Duitse 'BVB', heeft zich
hiervoor al verzekerd van de medewerking van de grote
ondernemersorganisaties Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI) en
Deutsche Industrie-
und Handelskammertag (DIHK). Maar dat is niet alles, want BDB, BÖB en
DSLV willen ook regering en parlement van hun netwerk-strategie
overtuigen. In januari worden met de vervoersspecialisten uit het
parlement afspraken gemaakt over een parlementaire avond, die nog voor
pasen plaats moet vinden.
Initiatieve Binnenschifffahrt und Logistik komt medio 2006 met een
eigen internet-website die moet bruisen van plannen en voorbeelden van
geslaagde logistieke concepten, als wervend medium voor het 'System
Wasserstraße'. Karl Michael Probst, directeur van het havenverband BÖB,
coördineert alle activiteiten.