13 Dec '05 -Innovatiegeld en de helft van vijftig miljoen voor binnenvaart
DEN HAAG 12/12 - Van de 50 miljoen euro die minister Peijs voor
versnelling van waterprojecten in de begroting 2006 beschikbaar heeft,
gaat niet meer dan hooguit 25 miljoen naar vaarwegprojecten. De rest
van de extra begrotingsruimte wordt besteed aan Ruimte voor de Rivier.
Daarnaast wordt 10 miljoen euro vrijgemaakt voor een innovatiefonds
voor de binnenvaart. Dat bleek maandag in het overleg dat de minister
had met de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Koninklijke Schuttevaer en de verladersorganisatie EVO is 'tevreden met de behaalde resultaten'.
De 50 miljoen euro komt beschikbaar door onderuitputting van het infrastructuurfonds,
het is geld dat tijdelijk van de weg naar het water kan worden
overgeheveld vanwege problemen met de luchtkwaliteit. Concreet zegde
Peijs toe de volgende vaarwegprojecten in 2006 ter hand te zullen
nemen:
aanleg ligplaatsen en autoafzetplaatsen (Lobith, Lelystad, Amsterdam-Rijnkanaal);
30 cm dieper baggeren van de Waal;
herstel van de Grote Kolksluis te Zwartsluis;
betonrenovatie van de Beatrixsluis;
het baggeren van de Nieuwe Merwede en de Lek
SP-Kamerlid Arda Gerkens deed nog een extra poging voor meer
binnenvaart in de Nota Mobiliteit. Vanwege het grote belang van de
binnenvaart voor de economie, de leefomgeving en het milieu, verzocht
zij de regering 'in de Nota Mobiliteit op te nemen dat er gestreefd
wordt tot het maximaliseren van de groeikansen van de binnenvaart
binnen de gehele mobiliteit'. De minister zag de motie als
ondersteuning van haar beleid en daarom overbodig. 'Of ik moet van
mevrouw Gerkens heel veel geld extra uitgeven. Als het laatste de
bedoeling is, ontraad ik aanneming van de motie.' Gerkens kwam er niet
meer op terug.
Innovatiefonds modal shift
Peijs kwam verder tegemoet aan de wens van Kamerleden de modal shift,
het overhevelen van goederenvervoer van de weg naar water en spoor, te
stimuleren. Om multimodale overslag te faciliteren, stelt de minister
voor een innovatiefonds op te zetten voor de binnenvaart, vergelijkbaar
met het fonds voor de zeevaart, van 10 miljoen euro voor vier jaar.
'Prioriteiten daarbij zijn het gemakkelijker en slimmer overslaan
tussen schip, trein en vrachtauto en het verder verminderen van
luchtemissies en brandstofgebruik.' Volgens Peijs zijn met innovatieve oplossingen bruggen te slaan.