08 Dec '05 -Multinaut maakt doorstart met steun Nederlandse particulieren
WENEN 8/12 - Bevrachter Multinaut Donaulogistik maakt een doorstart na faillissement ('Insolvenz mit Zwangsausgleich').
De tankvaartactiviteiten en de duwvaart op de Donau worden afgestoten.
Multinaut gaat zich volledig toeleggen op de binnenvaartbevrachting
tussen de Donau en de ARA-havens, meldt directeur en nu enig
aandeelhouder Peter Jedlicka aan VAART!. De vier medewerkers op het Multinaut-kantoor houden hun baan.
De Oostenrijker zegt vooral veel steun te ondervinden van Nederlandse
particulieren die vaak al jaren voor Multinaut varen: 'De steun van de
Hollanders heeft me verrast, door hun solidariteit ben ik er zeer door
geraakt.' Ook de
opdrachtgevers staan achter de doorstart van de Donaubevrachter.
Jedlicka is al twintig jaar in de binnenvaart actief. Vanuit een
Europese visie wil hij met de schippers die Multinaut trouw blijven de
Donaumarkt verder ontwikkelen.
Minimaal 20%
Volgens het Oostenrijks faillissementsrecht hebben schuldeisers ('Gläubigen') bij Zwangsausgleichwettelijk
recht op betaling van minimaal 20% van hun vordering binnen
twee jaar. Bij Multinaut gaat het om 140 schuldeisers (behalve
schippers ook loodsen, bunkerstations en overslagbedrijven); tegenover
ruim
4,2 miljoen aan uitstaande schulden (passiva) staat een eigen vermogen
(activa) van 2,2 miljoen. Multinaut realiseerde over 2004 een omzet van
17 miljoen euro.
Een paar weken geleden werd de bevrachter plotseling ernstig in financiële
problemen gebracht. De bank beperkte de kredieten, nadat een claim van
derden op de failliete zakenpartner Istris
Handels- und Transportgesellschaft mbH in Regensburg door de rechter
werd toegewezen. Via zakelijke verbindingen draaide het 'oude' Multinaut daar mede
voor op, bleek uit verklaringen van direct betrokken schippers.
De vier aandeelhouders - MSG Mainschifffahrts-Genossenschaft Würzburg
eG (25%),
Gefonzo B.V. (20%), en de beide directeuren Dr Karl Brewi (met
echtgenote 40%) en
Peter Jedlicka (15%) - kwamen onderling niet tot een vergelijk over het
op orde brengen van de liquiditeit, waarop deze week bij de rechter het
faillissement werd aangevraagd. De andere aandeelhouders dragen hun
belangen over aan Jedlicka, en Brewi stapt op als directeur om
Zwangsausgleich mogelijk te maken.
Onder de
twintig vaste schippers en anderen die op rondreis-basis varen voor de
Donaubevrachter heerst na aanvankelijke vrees nu opluchting over het
voortbestaan van
Multinaut.
'Met de bedrijfsvoering van Multinaut zelf is niks mis', benadrukte één
van hen, die nog vorderingen 'ter waarde van een middenklasse auto' uit
heeft staan, nog voor er van een faillissement sprake was. Hij wilde
net als een aantal collega's voorlopig van zijn vorderingen afzien als
daarmee Multinaut gered kon worden. Anderen uitten zich positief over
Multinaut in reactie op de berichtgeving in VAART!NieuwsNet. Positief was ook het in september gemaakte interview met directeur Brewi in de Binnenvaartkrant ('Binnenvaart op Donau gaat naar een hoger
niveau’
over tien jaar Multinaut Donaulogistik), dat verscheen in dezelfde week
waarin de financiële perikelen naar buiten kwamen. Het enthousiasme van
Brewi deed niet de minste problemen vermoeden.
ik was als eerste Hollandse particulier onder contract van firma mn. Na 9 succesvolle jaren is het heel erg om te zien dat je door externe problemen in zwaar weer komt. Het is sowieso zonde, want ze hebben samen met de Hollandse binnenvaartvloot en anderen heel wat teweeg gebracht. Ik hoop dan ook dat wij onze samenwerking nog lang kunnen voortzetten.
We hebben met veel plezier voor de firma mn gevaren en we vinden het ook erg om te zien hoe een andere firma een bedrijf als mn om zeep kan helpen. We hadden alleen gehoopt het niet op deze manier te hoeven horen na een samenwerking van 5 jaar. We hopen dat het maandag een positief resultaat gaat geven, niet alleen financieel gezien maar ook zeker persoonlijk. Ook wij geven de moed niet op en hopen op een verdere samenwerking.
We zijn dit jaar voor ons zelf begonnen bij MN en hadden via mijn broer ervaring met Multinaut en waren zeer tevreden met dit kantoor.
Ik had gehoopt dat goed door te zetten volgend jaar want het eerste jaar waren we zeer tevreden.
Het is jammr dat door externe factoren de geldkraan dichtgdraaid wordt daar wij daar als schippers/eigenaars de dupe van worden.
We hopen ook dat maandag een bericht komt om de succesverhalen van MN op een of andere manier te kunnen voorzetten.