Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

08 Dec '05 -Multinaut maakt doorstart met steun Nederlandse particulieren

WENEN 8/12 - Bevrachter Multinaut Donaulogistik maakt een doorstart na faillissement ('Insolvenz mit Zwangsausgleich'). De tankvaartactiviteiten en de duwvaart op de Donau worden afgestoten. Multinaut gaat zich volledig toeleggen op de binnenvaartbevrachting tussen de Donau en de ARA-havens, meldt directeur en nu enig aandeelhouder Peter Jedlicka aan VAART!. De vier medewerkers op het Multinaut-kantoor houden hun baan.

De Oostenrijker zegt vooral veel steun te ondervinden van Nederlandse particulieren die vaak al jaren voor Multinaut varen: 'De steun van de Hollanders heeft me verrast, door hun solidariteit ben ik er zeer door geraakt.' Ook de opdrachtgevers staan achter de doorstart van de Donaubevrachter. Jedlicka is al twintig jaar in de binnenvaart actief. Vanuit een Europese visie wil hij met de schippers die Multinaut trouw blijven de Donaumarkt verder ontwikkelen.

Minimaal 20%
Volgens het Oostenrijks faillissementsrecht hebben schuldeisers ('Gläubigen') bij Zwangsausgleichwettelijk recht op betaling van minimaal 20% van hun vordering binnen twee jaar. Bij Multinaut gaat het om 140 schuldeisers (behalve schippers ook loodsen, bunkerstations en overslagbedrijven); tegenover ruim 4,2 miljoen aan uitstaande schulden (passiva) staat een eigen vermogen (activa) van 2,2 miljoen. Multinaut realiseerde over 2004 een omzet van 17 miljoen euro.

Een paar weken geleden werd de bevrachter plotseling ernstig in financiële problemen gebracht. De bank beperkte de kredieten, nadat een claim van derden op de failliete zakenpartner Istris Handels- und Transportgesellschaft mbH in Regensburg door de rechter werd toegewezen. Via zakelijke verbindingen draaide het 'oude' Multinaut daar mede voor op, bleek uit verklaringen van direct betrokken schippers.

De vier aandeelhouders - MSG Mainschifffahrts-Genossenschaft Würzburg eG (25%), Gefonzo B.V. (20%), en de beide directeuren Dr Karl Brewi (met echtgenote 40%) en Peter Jedlicka (15%) - kwamen onderling niet tot een vergelijk over het op orde brengen van de liquiditeit, waarop deze week bij de rechter het faillissement werd aangevraagd. De andere aandeelhouders dragen hun belangen over aan Jedlicka, en Brewi stapt op als directeur om Zwangsausgleich mogelijk te maken.

Onder de twintig vaste schippers en anderen die op rondreis-basis varen voor de Donaubevrachter heerst na aanvankelijke vrees nu opluchting over het voortbestaan van Multinaut. 'Met de bedrijfsvoering van Multinaut zelf is niks mis', benadrukte één van hen, die nog vorderingen 'ter waarde van een middenklasse auto' uit heeft staan, nog voor er van een faillissement sprake was. Hij wilde net als een aantal collega's voorlopig van zijn vorderingen afzien als daarmee Multinaut gered kon worden. Anderen uitten zich positief over Multinaut in reactie op de berichtgeving in VAART!NieuwsNet.
Positief was ook het in september gemaakte interview met directeur Brewi in de Binnenvaartkrant ('Binnenvaart op Donau gaat naar een hoger niveau’ over tien jaar Multinaut Donaulogistik), dat verscheen in dezelfde week waarin de financiële perikelen naar buiten kwamen. Het enthousiasme van Brewi deed niet de minste problemen vermoeden.

Zie ook:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    ik was als eerste Hollandse particulier onder contract van firma mn. Na 9 succesvolle jaren is het heel erg om te zien dat je door externe problemen in zwaar weer komt. Het is sowieso zonde, want ze hebben samen met de Hollandse binnenvaartvloot en anderen heel wat teweeg gebracht. Ik hoop dan ook dat wij onze samenwerking nog lang kunnen voortzetten.

    R.V.BUSSEL (Email) - 25 November '05 - 18:07


    We hebben met veel plezier voor de firma mn gevaren en we vinden het ook erg om te zien hoe een andere firma een bedrijf als mn om zeep kan helpen. We hadden alleen gehoopt het niet op deze manier te hoeven horen na een samenwerking van 5 jaar. We hopen dat het maandag een positief resultaat gaat geven, niet alleen financieel gezien maar ook zeker persoonlijk. Ook wij geven de moed niet op en hopen op een verdere samenwerking.

    E. bakker (Email) - 25 November '05 - 22:22


    We zijn dit jaar voor ons zelf begonnen bij MN en hadden via mijn broer ervaring met Multinaut en waren zeer tevreden met dit kantoor.
    Ik had gehoopt dat goed door te zetten volgend jaar want het eerste jaar waren we zeer tevreden.
    Het is jammr dat door externe factoren de geldkraan dichtgdraaid wordt daar wij daar als schippers/eigenaars de dupe van worden.
    We hopen ook dat maandag een bericht komt om de succesverhalen van MN op een of andere manier te kunnen voorzetten.

    E.van Bussel (Email) - 26 November '05 - 10:49



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel