23 Nov '05 -Peijs vraagt concrete klachten van schippers over Franse 90 dagen beperking
DEN HAAG 23/11 - 'Mocht inderdaad blijken dat de maatregel niet toelaatbaar is, dan zal
via SOLVIT getracht worden het probleem informeel en op korte termijn op
te lossen', antwoordt
minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) op schriftelijke vragen
van de CDA-Tweede Kamerleden Eddy van Hijum en Roland Kortenhorst over
de Franse beperkingen
voor buitenlandse binnenvaartschepen. Peijs wil desnoods een
inbreukprocedure starten via de Europese Commissie.
De Scheepvaartkrant
meldde 19 oktober dat schepen van buiten Frankrijk daar maximaal 90
dagen per jaar hun diensten mogen aanbieden, en daarboven worden
geweerd of beboet. De krant citeerde Christiane Hensen-Boets van het
motorschip
'Christiane'. Haar bevrachter in Zuid-Frankrijk werd plotseling
geconfronteerd met dit probleem. Uit de antwoorden van de minister
blijkt dat er eventueel iets tegen gedaan kan worden, maar alleen aan
de hand van concrete klachten van schippers.
Van Hijum en Kortenhorst vroegen de minister in hoeverre, gelet op
het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de EU, een maatregel
als het sluiten van de Franse vaarwegen voor buitenlandse aanbieders
toelaatbaar is. Dat is de minister op voorhand niet geheel duidelijk,
schrijft zij. 'Het probleem lijkt samen te hangen met de interpretatie
van artikel 5 van Verordening 3921/91, die niet toelaat dat lidstaten
nieuwe feitelijke belemmeringen introduceren op de vrijheid tot het
verrichten van diensten.'
Het Crash Team Oneerlijke Concurrentie van het ministerie van
Economische Zaken is op de hoogte van de kwestie, meldt minister Peijs.
Maar omdat het gaat om de toepassing van Europese interne
markt regels, zullen eventuele klachten van ondernemers in nauw
contact met het SOLVIT, een Europees netwerk dat toeziet op correcte
toepassing van Europees recht, worden behandeld. Het Nederlandse SOLVIT
Centre ressorteert onder Economische Zaken. Peijs schrijft dat
momenteel via de
brancheorganisatie wordt nagegaan of over de kwestie concrete klachten
bestaan
op basis waarvan SOLVIT in actie kan komen.
Dit is nou precies het zelfde als wat de gemeente Amsterdam doet met passagiers schepen
Schepen die passagiers vervoeren binnen de gemeente Amsterdam worden met alle middelen ( ook die in strijd zijn met Europsche regels ) gedwarsboomd
Ze schuwen daar bij niet om zelfs process verbaal op te maken als ze maar het idee hebben als je bedreiging vormt tegenover de gevestigde Amsterdamse rederijen.
Schuttevaer (Email) (URL) - 09 November '05 - 08:45
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)