03 11 05VeKa tekent contract voor Wärtsilä-motoren
ROTTERDAM 3/11 - Wärtsilä gaat hoofdmotoren en schroeven leveren voor twee
containerfeeders van 350 teu, die op de overgenomen Verolme-werf in Heusden worden gebouwd
voor VeKa. De schepen krijgen elk een achtcilinder Wärtsilä 8R32LN
hoofdmotor, een Wärtsilä keerkoppeling, een Lips scheepsschroef met
variabele spoed en een diameter van 3,20 meter, en een Lips
transverse tunnel thruster. De hoofdmotor heeft een maximum continu
vermogen van 3280 kW bij 750 omwentelingen per minuut. De schepen
worden eind 2007 opgeleverd.
Op de stand van Wärtsilä werd een contract ondertekend voor
levering van motoren en schroeven voor twee nieuwe schepen die bij VeKa
Heusden worden gebouwd. V.l.n.r. Ad van Berchum en Peter Versluis
(VeKa), Erik van de Wiel (Eran) en Reinier de Vries en Edwin Bonsen
(sales managers Wärtsilä). Foto: VAART!
Voor de twee nieuwe schepen is een CV onder de paraplu van de
VeKagroep opgericht met drie deelnemers, namelijk Peter Versluis en Ad
van Berchum van VeKa op persoonlijke titel en Erik van der Wiel, vriend
van Versluis. Eén van de schepen gaat Vantage heten en Erik van der
Wiel, die nu nog op het ms Rasill in de haven van Zeebrugge vaart en
een project voor eigen risico en rekening wilde beginnen, gaat als
kapitein-eigenaar op dit schip varen. Het tweede schip is ook besteld
en daar wordt nog een contractpartner bij gezocht.
Bijlsma Trader
Uitgangspunt voor de nieuwe feeders is de Bijlsma Trader, waarvan om de
stabiliteit te verbeteren de combing omhoog wordt gebracht en waarin
twee ruimen worden gecreëerd in plaats van één.
Het gaat om containerfeeders van 354 teu. Er werd gekozen voor Wärtsilä
omdat Versluis goede ervaring had met de dertien motoren die dit jaar
voor Wagenborgschepen aan VeKa-werf Bijlsma werden geleverd en omdat de
vermogensrange goed aansluit bij het schip. 'Met de twee schepen die we
voor particulieren bouwen erbij, hebben we dit jaar al zeventien
hoofdmotoren bij Wärtsilä besteld', zegt Versluis.
De VeKa-groep staat dit jaar overigens niet zelf met een stand op
Europort Maritime. 'We hadden geen tijd, maar over twee jaar zijn we
er, met een paviljoen, waarin al onze werven en bedrijven een plekje
krijgen.'
(advertentie)
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)