Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

02 Feb '05 -De Nul geeft baggerschip Cristoforo Colombo op

SACHALIN / AALST 2/2 - Na vier maanden cijferen geeft eigenaar De Nul het baggerschip Cristoforo Colombo op, meldt De Gentenaar. De toestand van het schip, dat na een storm op de rotsen van het Russische eiland Sachalin liep, is te slecht. Zowel het bergingsbedrijf Smit Sachalin als De Nul trekken hun assistentieschepen terug.

Na de winter zoekt het baggerbedrijf naar de goedkoopste oplossing om het vaartuig weg te halen. Inmiddels is de opdracht, waarvoor de Cristoforo Colombo nabij Sachalin lag, afgewerkt. Het verlies is niet onoverkomelijk: met ruim 30 baggerschepen heeft de groep tal van opdrachten.

28 Ton stookolie
De Christophoro Colombo van Jan De Nul liep woensdag 9 september aan de grond nadat het was terechtgekomen in een uitloper van de tyfoon Songda. Het schip liep schade op en lekte volgens de eerste berichten ruim tweehonderd ton stookolie, later bleek het het uiteindelijk niet meer dan 28 ton. De olievlek uit het schip dreef 4,5 kilometer uit de kust bij de havenstad Cholmsk, op het zuidwestelijk deel van Sachalin, waar het Russische Verre Oosten van Japan wordt gescheiden door de Straat Pérouse. De vervuiling werd door een snelle interventie meteen na het ongeluk op professionele wijze opgeruimd. Omdat de kapitein aanvankelijk verantwoordelijk werd gesteld voor het ongeluk en de milieuschade zat Nicolas Verbraeken uit Mol enkele dagen in voorhechtenis en mocht hij pas na tien weken het land verlaten.

Tyfoon Songda
De Christophoro Colombo was bezig met baggerwerkzaamheden voor de aanleg van een onderzeese oliepijpleiding.
Volgens de Russische onderzoekers zou Verbraeken raadgevingen in de wind hebben geslagen. De havenautoriteiten zouden hem gewaarschuwd hebben om, vanwege de tyfoon Songda, niet naar de kusten van Sachalin te komen.

Ondertussen heeft volgens Jan De Nul een rechtbank bepaald dat er geen redenen zijn om de kapitein te beschuldigen. ,,Het vastlopen van het schip was niet het gevolg van een fout of nalatigheid van Verbraeken of zijn bemanning. Ook onafhankelijke experts hebben dit vastgesteld'', zegt baggeraar De Nul.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Tyfoon doet men niets aan, je krijgt hem of niet.
    Gelukkig zijn er geen mensenlevens te betreuren.
    Olie in Zee is een ramp, maar omstandigheden waren er naar dat het kon gebeuren.

    Kees Bosman (Email) - 13 September '04 - 12:23


    Schandalig.Laat dieje man vrij, wete ze wel wa ze die vrouw en kinderen aandoen.Ken die mensen, vind het echt erg da rusland zo smerig doet!!!!

    Kim (Email) - 22 Oktober '04 - 23:59


    wil allen er wel op wijzen dat drank gebruik op schepen van de nul wel altijd hoogtij voeren,ik heb er gewerkt en dingen gezien wat absoluut niet verantwoord was.ik zeg niet dat dat daar het geval is geweest maar toch….......

    johan (Email) - 12 Februari '05 - 10:26


    Ik heb dit schip mee helpen opbouwen bij fulton-marine,ik vind het spijtig het was een mooi schip.
    tegen weerfenomenen kan men niets doen,er treft niemand schuld.

    luc (Email) - 23 Februari '05 - 15:22


    heb ook even bij de nul gewerkt en de opmerking van “johan”,is ongepast aangezien er een verschil tussen in de wacht en na je wacht en kan mij dus niet vinden in zijn opmerking.
    accidents happen!

    jan korf - 19 Augustus '05 - 11:52


    Vind het ook jammer , was betrokken bij de bouw van het schip in Gent en heb de proefvaart van 28 dagen meegemaakt . Zonde

    luc (Email) - 13 Oktober '17 - 19:49



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel