02 Feb '05 -De Nul geeft baggerschip Cristoforo Colombo op
SACHALIN / AALST 2/2 - Na vier maanden cijferen geeft eigenaar De Nul het baggerschip Cristoforo Colombo
op, meldt De Gentenaar. De toestand van het schip, dat na een storm op de rotsen van het
Russische eiland Sachalin liep, is te slecht. Zowel het bergingsbedrijf
Smit Sachalin als De Nul trekken hun assistentieschepen terug.
Na de winter zoekt het baggerbedrijf naar de goedkoopste oplossing om
het vaartuig weg te halen. Inmiddels is de opdracht, waarvoor de Cristoforo Colombo
nabij Sachalin lag, afgewerkt. Het verlies is niet onoverkomelijk: met
ruim 30 baggerschepen heeft de groep tal van opdrachten.
28 Ton stookolie
De Christophoro Colombo van Jan De Nul
liep woensdag 9 september aan de
grond nadat het was terechtgekomen in een uitloper van de tyfoon
Songda. Het schip liep schade op en lekte volgens de eerste berichten
ruim
tweehonderd ton stookolie, later bleek het het uiteindelijk
niet meer dan 28 ton. De olievlek uit het
schip dreef 4,5 kilometer uit de kust bij de havenstad Cholmsk, op
het zuidwestelijk deel van Sachalin, waar het Russische Verre Oosten
van Japan wordt gescheiden door de Straat Pérouse. De vervuiling werd
door een snelle interventie meteen na het ongeluk op
professionele wijze opgeruimd. Omdat de kapitein aanvankelijk
verantwoordelijk werd gesteld voor het ongeluk en de milieuschade zat
Nicolas Verbraeken uit Mol enkele dagen in voorhechtenis en mocht hij
pas na tien weken het land verlaten.
Tyfoon Songda
De Christophoro
Colombo was bezig
met baggerwerkzaamheden voor de aanleg van een onderzeese
oliepijpleiding.
Volgens de Russische onderzoekers zou Verbraeken raadgevingen in de
wind hebben geslagen. De havenautoriteiten zouden hem gewaarschuwd
hebben om, vanwege de tyfoon Songda, niet naar de kusten van Sachalin
te komen.
Ondertussen heeft volgens Jan De Nul een rechtbank bepaald dat er geen
redenen zijn om de kapitein te beschuldigen. ,,Het vastlopen van het
schip was niet het gevolg van een fout of nalatigheid van Verbraeken of
zijn bemanning. Ook onafhankelijke experts hebben dit vastgesteld'',
zegt baggeraar De Nul.
Tyfoon doet men niets aan, je krijgt hem of niet.
Gelukkig zijn er geen mensenlevens te betreuren.
Olie in Zee is een ramp, maar omstandigheden waren er naar dat het kon gebeuren.
wil allen er wel op wijzen dat drank gebruik op schepen van de nul wel altijd hoogtij voeren,ik heb er gewerkt en dingen gezien wat absoluut niet verantwoord was.ik zeg niet dat dat daar het geval is geweest maar toch….......
Ik heb dit schip mee helpen opbouwen bij fulton-marine,ik vind het spijtig het was een mooi schip.
tegen weerfenomenen kan men niets doen,er treft niemand schuld.
heb ook even bij de nul gewerkt en de opmerking van “johan”,is ongepast aangezien er een verschil tussen in de wacht en na je wacht en kan mij dus niet vinden in zijn opmerking.
accidents happen!
jan korf - 19 Augustus '05 - 11:52
Vind het ook jammer , was betrokken bij de bouw van het schip in Gent en heb de proefvaart van 28 dagen meegemaakt . Zonde