31 Okt '05 -Afwikkeling 'Ilona-M scheepsfile' verloopt goed
RHEDE 31/10 11:00 - Het weer op gang brengen van de vaart over de Ems,
na de twee weken durende berging van het Duitse mvs Ilona-M, verloopt
goed, volgens Koninklijke Schuttevaer.
'De vaart geschiedt gedisciplineerd en veilig. Het contact tussen de
schepen onderling is goed te noemen; men houdt rekening met elkaar en
ook de contacten tussen de beheersdiensten, de sluizen en de schippers
lopen goed. In het smalste gedeelte van de Ems zijn schepen elkaar
zonder problemen tegengekomen. De weersverwachting op de langere
termijn geeft goede hoop dat de vaart spoedig zal zijn genormaliseerd.'
De Ems bij Rhede (DEK km 220) is zaterdag 29 oktober om
06:00 uur 's morgens voor de scheepvaart vrijgegeven na een volledige stremming van twee weken. Dat kwam extra beroerd uit, omdat het de enige omvaarroute is voor schepen die het afgesloten zuidelijk Dortmund-Emskanaal tot de Kerst niet door kunnen vanwege een dambreuk bij Olfen.
De Ilona-M is in drie delen
afgevoerd naar een
Nederlandse sloper; het vrijdag geborgen achterschip vertrok rond 22:00
uur als laatste. Met peilen en slikploegen heeft WSA Meppen
de laatste oneffenheden weggehaald, baggeren was niet nodig. Voor alle
sluizen
op het noordelijk traject van het Dortmund-Emskanaal is voorlopig
24-uurs bediening ingesteld. Om de meer dan 250 wachtende schepen
veilig te door te laten, gelden de komende dagen uitgebreide,
tij-afhankelijke verkeersmaatregelen
(eenrichtingverkeer, inhaalverboden,
beperkte ontmoeting etc).
Zware berging Bergingsbedrijf BTS is er met veel pech
en tegenslag dan toch in
geslaagd de Ilona-M te bergen, bijna twee weken nadat het schip ten
onder ging.
De bergingsomstandigheden waren zwaar. Op de smalle rivier is de
stroming sterk. Bij opkomend tij komt er een golf van een meter water
en bij laag water liggen de bokken aan de grond. Sterke slikafzetting
maakt het de bergers nog extra moeilijk. Voorzitter Martin van Dijk van
de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, die de laatste
dagen steeds bij de berging aanwezig was, reageert verheugd: 'Ondanks forse tegenslagen zijn de mensen van BTS er toch in
geslaagd met grote vasthoudendheid door te werken en het schip uit de
vaarweg te verwijderen. Hiervoor verdienen zij groot respect!'
In het Dagblad van het Noorden
schat hij de directe schade die de scheepvaart heeft geleden door de
stremming op vier miljoen euro. 'Maar de indirecte schade durf
ik niet in te schatten', zegt Van Dijk. ,,Tientallen afnemers
hebben weken moeten wachten op producten en grondstoffen. Sommige
bedrijven hebben stilgelegen. De echte schade kan pas later worden
berekend.'
Maandagmiddag arriveert de
hijsbok, 's avonds wordt die in stelling gebracht en worden de
hijsstroppen onder het schip doorgetrokken. Dinsdag wordt geprobeerd de Ilona M zover te
lichten dat het ruim
kan worden leeggepompt. Dat zou voldoende drijfvermogen moeten opleveren, zodat het schip in één stuk kan worden afgevoerd naar
Leer. Eerste (misluikte) bergingspoging maandag door de BTS-bok Ibis. Foto WSA Meppen.
Schultz
meldt dinsdag 18 oktober vanaf de bergingslocatie de eerste
mislukte pogingen om de Ilona-M te lichten.
'Het schip zit vrij vast in de modder en er is een behoorlijke
onderwaterschade geconstateerd.'
Als in de eerste bergingsweek ook het inzetten van een tweede bok niet helpt en een vierde
bergingspoging niets uithaalt, wordt vrijdagavond 21 oktober besloten
het schip doormidden te zagen. Berger Jaap
Scheffer van het Nederlandse bergingsbedrijf BTS zegt 's middags op Radio 1
al te verwachten dat de Ilona-M 'een slopertje' zal worden. 'We hadden goede
hoop dat
we het schip er in z'n geheel uit konden krijgen, maar zoals het er nu
uitziet zullen we het in stukken moeten afvoeren.' Het schip is zwaar
beschadigd, geknikt bij laag tij en verder ingescheurd bij
bergingspogingen. Als de klus zaterdagnacht bijna geklaard is, breekt de
zaagketting. Door de stroming breekt het voorschip later vanzelf
af.
Sperrwerk Gandersum Een veelgestelde vraag is waarom het Sperrwerk bij Gandersum de bergers niet kon helpen. Koninklijke Schuttevaer daarover:
Verschillende schippers hebben Erik Schultz van Koninklijke Schuttevaer/IA gebeld met de
vraag of het 'Sperrwerk' niet dicht kan om in ieder geval geen stroom
te hebben. Dit heeft hij nagevraagd en wat blijkt: het Sperrwerk is een
hoogwater bescherming en dus niet gemaakt om de tegendruk op te
vangen van een lage waterstand aan de andere zijde. Het kan alleen
dicht bij gelijkstand van waterniveau of een klein verschil. Bij een
stormvloed moet dus in ieder geval ook het water aan de andere zijde op
ca. gelijk niveau staan. "Deuren dicht" en dan lager water aan de zeezijde is dus technisch niet mogelijk.
Zur Nutzung des Emssperrwerks bei Gandersum
Der Plan, das Emssperrwerk Gandersum mit dem Ziel zu nutzen, die
Tideeinflüsse auf den Wasserstand auszuschalten, wurde nach intensiver
Prüfung schon im Anfangsstadium der Bergungsaktion während des ersten
Hebeversuches wegen mangelnder Erfolgsaussichten verworfen. Nach
überschlägigen Berechnungen der Wasserbauingenieure wäre es dadurch
nicht möglich gewesen, den Wasserstand auf das für die Hebung
erforderliche Niveau des Tideniedrigwassers (Tnw) zu senken. Die
diesbezüglich geführten Abstimmungsgespräche mit den Fachleuten des
NLWKN (Niedersächsisches Landesamt für Wasserwirtschaft, Küstenschutz
und Natur) und des Wasser- und Schifffahrtsamtes Emden wurden daher
nicht fortgesetzt.
Filevorming
Tenminste 134 schepen lagen maandag 17 oktober al boven en beneden de stremming te
wachten. WSA Meppen telde afvarend richting Emden 70 schepen,
opvarend nog eens 64 (4 in Papenburg, 20 in Emden en 40 in Delfzijl).
Koninklijke Schuttevaer
dringt bij de betrokken schippers aan op een strakke schutdiscipline
na de berging. 'Alleen dan kan de vaarweg weer op een veilige manier
gebruikt gaan worden.'
WSA Meppen geeft de hoogste prioriteit aan de berging. In 2002 duurde
het ruim een week voor het dwarsgevallen mvs Irlich was weggehaald, nu
wordt alles op alles gezet de doorvaart binnen een week weer vrij te hebben.
De WSA zal, als de vaarweg weer vrij is, de schepen in groepen afroepen
om naar Herbrum te komen om te worden geschut; te beginnen in
Papenburg, dan Emden en daarna Delfzijl. De Koninklijke Schuttevaer
(IA) heeft de toezegging gekregen dat er 24-uurs bediening zal zijn om
de schepen zo snel mogelijk weg te krijgen. In Herbrum is ook de oude
sluis weer in gebruik genomen. Hier blijft natuurlijk wel de beperking
van het getij. Op deze wijze hoopt men 25 schepen per dag te kunnen
verwerken. Wachtende schepen, zondagavond voor de sluis in Herbrum. Foto: WSA Minden.
De doorstroom van binnenvaartschepen in de regio stagneert en de vraag
naar ligplaatsen in bijvoorbeeld Groningen en Delfzijl is volgens Groningen Seaports
enorm toegenomen. 'Inmiddels liggen er al tientallen schepen vast in
Delfzijl, met name in de Farmsumerhaven, en per dag komen daar nog
tientallen bij.' Onder de schippers heerst onvrede over het feit dat
Delfzijl doorgaat met het innen van havengeld. 'Wij liggen hier toch
echt niet voor onze lol', zegt een schipper dinsdag voor de microfoon van Radio Noord.
Woensdag meldt Koninklijke Schuttevaer
dat in verband met de stremming het havengeld in Delfzijl is aangepast.
'De schepen die voor deze stremming moeten wachten betalen het
gereduceerde 'bijliggerstarief' van 4,4 cent per ton/week. Voor dit
tarief heeft men dan wel de beschikking over gratis electriciteit van
de wal en drinkwater.' In Groningen en Emden wordt geen havengeld
geheven, maar volgens Schuttevaer zijn daar de faciliteiten van gratis
stroom en drinkwater niet beschikbaar.
Twee pontons van Lekstroom
wachten in Delfzijl de stremming af. Ze zijn onderweg naar
Eisenhüttenstadt aan de Duitse oostgrens voor het invaren van een
nieuwe spoorbrug over het Neue-Oder-Spree-Kanal (NOSK). Het plan was om
maandag de plek van de stremming te passeren, maar Lekstroom verwacht
nu op z'n vroegst donderdag de sluis Herbrum uit te kunnen varen.
Bewijs voor de verzekering
Met de Provincie Groningen
heeft Koninklijke Schuttevaer geregeld dat door de stremming gedupeerde
schepen op aanvraag een
bevestiging kunnen krijgen van tijd en datum van ligplaats nemen. Ook
bevestiging van tijd en datum van vertrek kan worden opgevraagd bij de
Provincie. In verband met de privacy wetgeving rondom het IVS 90 systeem was de
Provincie in eerste instantie terughoudend over verstrekking van deze
gegevens aan derden, meldt Schuttevaer op de website. De binnenvaartondernemers kunnen zich met de
gewenste gegevens verantwoorden naar de verzekering voor een
dagvergoeding tijdens de stremming.
Het is voor de beste man vervelend, maar eerder is het wrang voor zijn collegae, die voor de zoveelste keer worden benadeeld.
J.E.
J.E. - 18 Oktober '05 - 09:35
ik kan het niet begrijpen,ze komen met een kraan op een ponton en denken dat ze daar een schip mee kunnen lichten,wordt het niet tijd dat er een bok gaat komen ipv een “geitje”?
Wat ik niet begrijp is dat ze het Sperwerk niet dicht doen duur project dacht ik en nu niet gebruiken
Op het moment toen de Ilona M vast zat was het hoog water toen niet opgelet en nu bij het lichten ook nog niet Ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan!!
Hoezo kan het sperrwerk niet tegen laag water?
Wanneer er een passagierschip van € 300 miljoen af moet dan kan het sperrwerk wel tegen laag water?
Bovendien wanneer je er als binnenvaartbedrijf daardoor een vertraging oploopt en je stuurt ze een rekening voor deze verlette tijd dan hebben als antwoord dat het voor een tijd van drie dagen gespert mag blijven??????????
Mvgr P.Bennik
Ben zeer benieuwd hoe dat “Sperrwerk” zich dan houd als het er echt op aankomt,maar wanneer gaan ze daar in Duitsland eindelijk eens nadenken over een goed georganiseerde organistatie bij calamiteiten als deze want van de vorige hebben ze schijnbaar weinig opgestoken,ipv met betuttelende regeleltjes te komen!! Wordt het niet eens tijd dat daar de ogen nu ook opengaan?Ik hoop dat,dat nu eens gebeurd!
“Zur Nutzung des Emssperrwerks bei Gandersum
Der Plan, das Emssperrwerk Gandersum mit dem Ziel zu nutzen, die Tideeinflüsse
auf den Wasserstand auszuschalten, wurde nach intensiver Prüfung schon im
Anfangsstadium der Bergungsaktion während des ersten Hebeversuches wegen
mangelnder Erfolgsaussichten verworfen.
Nach überschlägigen Berechnungen der Wasserbauingenieure wäre es dadurch
nicht möglich gewesen, den Wasserstand auf das für die Hebung erforderliche
Niveau des Tideniedrigwassers (Tnw) zu senken.
Die diesbezüglich geführten Abstimmungsgespräche mit den Fachleuten des NLWKN (Niedersächsisches Landesamt für Wasserwirtschaft, Küstenschutz und
Natur) und des Wasser- und Schifffahrtsamtes Emden wurden daher nicht
fortgesetzt.”
Met andere woorden de stuw kan geen water vanaf zee tegenhouden maar alleen water komend vanaf land.
“In Herbrum is ook de oude sluis weer in gebruik genomen.”
Wat mij betreft mogen ze dat wel vaker doen. Vaak lig je uren en uren voor die sluis (en in mindere mate bij Bollingerfaehr en Doerpen). En die sluismeester mag ook wel eens wat aan zijn sociale vaardigheden doen…
Beste collega’s
Als ik het een en ander eens volg (wat nog niet zo eenvoudig is) dan vraag ik me af is er nu een bergings bedrijf bezig of wel een stel amateurs.
Schepen zoals de ilona m zijn er volgens mij wel meer.
Dan zal er toch iemand zijn (b.v de schipper) die weet dat het een dubbele bodem heeft.
Het is toch niet zo vreemd dat een schip wat onder water ligt dan ook volloopt in die dubbele bodem.
Volgens mij moet je zo veel mogelijk pompen om zowel het water als de slik weg te krijgen om het gewicht te verlagen.
En als een schip na het eerste tij reeds geknikt is moet je dan niet gelijk gaan zagen?
Of moet je eerst een paar dagen gaan knoeien en dan gaan zagen? Volgens mij verkeerde zuinigheid.
Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het berekenen van experts die het veel belangrijker vinden wat zij (hun maatschappij) moeten betalen dan dat zij het totaal overzien.
Volgens mij liggen er een paar schepen stil maar ook een groot aantal overslagbedrijven, dus slechte zaak.
Conclusie: er wordt volgens mij behoorlijk geknoeid.
R.J.W.Gijsbers
Ik denk dat de BTS de goedkoopste berger was die zich aanmeldde om te bergen en vanaf daar hebben we het resultaat gezien. De ene blunder na de ander. Goedkoop is vaker duurkoop.
Aan de ene kant is het wel goed om te zien wat het effect is als we allemaal het werk voor een week stil leggen , bevrachters en overslagbedrijven in paniek.
Wouter - 29 Oktober '05 - 15:57
Drie weken blokkade, dat heeft lang genoeg geduurd. Gelukkig kan iedereen weer varen.
Maar wanneer is de Ilona-M eigenlijk opgegeven en kon men op dat moment niet besluiten, het schip vanuit de lucht te bombarderen? Gezien de ligging bij km 220 was dat mogelijk geweest. De jongens uit Leeuwarden en Jever hadden het schip met grote precisie kunnen treffen, waarna de wrakstukken misschien gemakkelijker op te rapen waren geweest. Had misschien een week gescheeld. Ik heb geen kritiek op de bergers, want de bokken waren al bijna te groot voor dat deel van de Ems. BTS heeft gedaan wat het moest doen.
Als ik zo de verhalen hoor door de mensen die locaal daar bekend zijn en ziende de vele digitale fot’s via intenned tot mij gekomen zijn was eigenlijk van begin aan de conclusie te trekken dat bergen in een stuk geen optie was
Een schip met een dikke frommel in de midden kan dan volgens mij maar beter meteen doorgezaagd worden berging wat makkelijker en er moet toch een neiuw stuk tussen
Wat mij nog meer ergert is dat in Duitsland het land waar alles grunlich gergeld is zo’n drukke vaar weg in principe voor dit soort schepen niet meer als een ordinaire prutsloot die erg snel stroomd en derhalve moelijk bevaarbaar is en als er ook maar iets misgaat met de techniek aan boord meteen de boel hopeloos verloren is.
Over de schuldvraag ben ik heel resoluut ACHTERSTLLIGONDERHOUD
Schuttevaer (Email) (URL) - 30 Oktober '05 - 11:14
Ben het met bovenstaande voor een groot gedeelte eens, maar waar de WSA eens naar zou moeten kijken en een hun “GRUNDLICHKEIT” moeten laten varen , dat is eens investeren in goed en degelijk bergingsmatriaal.Gezien de geschiedenis van Ems en Hunte zouden ze nu toch een wijzer moeten zijn geworden.En het “Sperrwerk” zullen we het maar niet over hebben, maar vraag me wel af waarom de Maeslandkering en de Hartelkering wel getest kunnen worden gedurende een dag , en dat het daar technisch onmogelijk zou zijn. De 2 sperrtoren in het DEK hebben ze toch ook laten zakken? COLLEGA’S SUCCES in de strijd en een goede reis!!