Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

31 Okt '05 -Afwikkeling 'Ilona-M scheepsfile' verloopt goed

RHEDE 31/10 11:00 - Het weer op gang brengen van de vaart over de Ems, na de twee weken durende berging van het Duitse mvs Ilona-M, verloopt goed, volgens Koninklijke Schuttevaer. 'De vaart geschiedt gedisciplineerd en veilig. Het contact tussen de schepen onderling is goed te noemen; men houdt rekening met elkaar en ook de contacten tussen de beheersdiensten, de sluizen en de schippers lopen goed. In het smalste gedeelte van de Ems zijn schepen elkaar zonder problemen tegengekomen. De weersverwachting op de langere termijn geeft goede hoop dat de vaart spoedig zal zijn genormaliseerd.'

Achterschip. Foto © Ronald Koelink

Vrijdag aan het eind van de dag wordt het achterschip op een ponton gehesen. Foto © Ronald Koelink

Voorschip op ponton. Foto WSA Meppen

Eindelijk... Woensdagmorgen staat het voorschip op een ponton. Foto WSA Meppen.

Zie/luister ook:
De Ems bij Rhede (DEK km 220) is zaterdag 29 oktober om 06:00 uur 's morgens voor de scheepvaart vrijgegeven na een volledige stremming van twee weken. Dat kwam extra beroerd uit, omdat het de enige omvaarroute is voor schepen die het afgesloten zuidelijk Dortmund-Emskanaal tot de Kerst niet door kunnen vanwege een dambreuk bij Olfen.
De Ilona-M is in drie delen afgevoerd naar een Nederlandse sloper; het vrijdag geborgen achterschip vertrok rond 22:00 uur als laatste. Met peilen en slikploegen heeft WSA Meppen de laatste oneffenheden weggehaald, baggeren was niet nodig. Voor alle sluizen op het noordelijk traject van het Dortmund-Emskanaal is voorlopig 24-uurs bediening ingesteld. Om de meer dan 250 wachtende schepen veilig te door te laten, gelden de komende dagen uitgebreide, tij-afhankelijke verkeersmaatregelen (eenrichtingverkeer, inhaalverboden, beperkte ontmoeting etc).

Zware berging
Bergingsbedrijf BTS is er met veel pech en tegenslag dan toch in geslaagd de Ilona-M te bergen, bijna twee weken nadat het schip ten onder ging. De bergingsomstandigheden waren zwaar. Op de smalle rivier is de stroming sterk. Bij opkomend tij komt er een golf van een meter water en bij laag water liggen de bokken aan de grond. Sterke slikafzetting maakt het de bergers nog extra moeilijk. Voorzitter Martin van Dijk van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, die de laatste dagen steeds bij de berging aanwezig was, reageert verheugd: 'Ondanks forse tegenslagen zijn de mensen van BTS er toch in geslaagd met grote vasthoudendheid door te werken en het schip uit de vaarweg te verwijderen. Hiervoor verdienen zij groot respect!'
In het Dagblad van het Noorden schat hij de directe schade die de scheepvaart heeft geleden door de stremming op vier miljoen euro. 'Maar de indirecte schade durf ik niet in te schatten', zegt Van Dijk. ,,Tientallen afnemers hebben weken moeten wachten op producten en grondstoffen. Sommige bedrijven hebben stilgelegen. De echte schade kan pas later worden berekend.'

Dwarsgevallen en geknakt
Het Duitse mvs Ilona-M (ex-Ilmenau) is zaterdag 15 oktober rond 00:40 uur 's nachts, op ruim 40 km van de thuishaven Haren, dwarsgevallen bij hoog water en bij vallend water geknikt. Alleen voor- en achterschip steken nog boven water uit.
Koninklijke Schuttevaer bericht: 'Het schip voer in zeer dichte mist. Door uitval van de radar kwam de kop van het schip in aanraking met de walkant. De schipper heeft nog getracht op eigen kracht los te komen om zijn weg te vervolgen, maar dit mislukte. Hulp van een sleepboot van de WSA mocht door de sterke stroming eveneens niet baten.'
Vice-voorzitter Eric Schultz van de Internationale Afdeling meldt zaterdagavond 15 oktober 18:00 in een vervolgbericht met foto's: 'Ca. 50% van de grind en splitlading is reeds met kranen overboord gezet. Vanavond gaat men door zolang getij, stroom en zicht dit toelaten. [...] De woordvoerder van de WSA verwacht dat de Ems nog tot woensdag gestremd is.'  Het werd iets later...

Lossen van Ilona-M 15-10 foto WSA Meppen

Lossen van de Ilona-M, zondagavond 18:00 uur. Foto © WSA Meppen.

Maandagmiddag arriveert de hijsbok, 's avonds wordt die in stelling gebracht en worden de hijsstroppen onder het schip doorgetrokken. Dinsdag wordt geprobeerd de Ilona M zover te lichten dat het ruim kan worden leeggepompt. Dat zou voldoende drijfvermogen moeten opleveren, zodat het schip in één stuk kan worden afgevoerd naar Leer.

Ibis doet eerste hijspoging. Foto WSA Meppen

Eerste (misluikte) bergingspoging maandag door de BTS-bok Ibis. Foto WSA Meppen.

Schultz meldt dinsdag 18 oktober vanaf de bergingslocatie de eerste mislukte pogingen om de Ilona-M te lichten. 'Het schip zit vrij vast in de modder en er is een behoorlijke onderwaterschade geconstateerd.'

Als in de eerste bergingsweek ook het inzetten van een tweede bok niet helpt en een vierde bergingspoging niets uithaalt, wordt vrijdagavond 21 oktober besloten het schip doormidden te zagen. Berger Jaap Scheffer van het Nederlandse bergingsbedrijf BTS zegt 's middags op Radio 1 al te verwachten dat de Ilona-M 'een slopertje' zal worden. 'We hadden goede hoop dat we het schip er in z'n geheel uit konden krijgen, maar zoals het er nu uitziet zullen we het in stukken moeten afvoeren.' Het schip is zwaar beschadigd, geknikt bij laag tij en verder ingescheurd bij bergingspogingen. Als de klus zaterdagnacht bijna geklaard is, breekt de zaagketting. Door de stroming breekt het voorschip later vanzelf  af.

Sperrwerk Gandersum
Een veelgestelde vraag is waarom het Sperrwerk bij Gandersum de bergers niet kon helpen. Koninklijke Schuttevaer daarover:
Verschillende schippers hebben Erik Schultz van Koninklijke Schuttevaer/IA gebeld met de vraag of het 'Sperrwerk' niet dicht kan om in ieder geval geen stroom te hebben. Dit heeft hij nagevraagd en wat blijkt: het Sperrwerk is een hoogwater bescherming en dus niet gemaakt om de tegendruk op te vangen van een lage waterstand aan de andere zijde. Het kan alleen dicht bij gelijkstand van waterniveau of een klein verschil. Bij een stormvloed moet dus in ieder geval ook het water aan de andere zijde op ca. gelijk niveau staan. "Deuren dicht" en dan lager water aan de zeezijde is dus technisch niet mogelijk.
WSA Meppen geeft de volgende verklaring aan toe:
Zur Nutzung des Emssperrwerks bei Gandersum
Der Plan, das Emssperrwerk Gandersum mit dem Ziel zu nutzen, die Tideeinflüsse auf den Wasserstand auszuschalten, wurde nach intensiver Prüfung schon im Anfangsstadium der Bergungsaktion während des ersten Hebeversuches wegen mangelnder Erfolgsaussichten verworfen. Nach überschlägigen Berechnungen der Wasserbauingenieure wäre es dadurch nicht möglich gewesen, den Wasserstand auf das für die Hebung erforderliche Niveau des Tideniedrigwassers (Tnw) zu senken. Die diesbezüglich geführten Abstimmungsgespräche mit den Fachleuten des NLWKN (Niedersächsisches Landesamt für Wasserwirtschaft, Küstenschutz und Natur) und des Wasser- und Schifffahrtsamtes Emden wurden daher nicht fortgesetzt.
Filevorming
Tenminste 134 schepen lagen maandag 17 oktober al boven en beneden de stremming te wachten. WSA Meppen telde afvarend richting Emden 70 schepen, opvarend nog eens 64 (4 in Papenburg, 20 in Emden en 40 in Delfzijl). Koninklijke Schuttevaer dringt bij de betrokken schippers aan op een strakke schutdiscipline na de berging. 'Alleen dan kan de vaarweg weer op een veilige manier gebruikt gaan worden.'

WSA Meppen geeft de hoogste prioriteit aan de berging. In 2002 duurde het ruim een week voor het dwarsgevallen mvs Irlich was weggehaald, nu wordt alles op alles gezet de doorvaart binnen een week weer vrij te hebben. De WSA zal, als de vaarweg weer vrij is, de schepen in groepen afroepen om naar Herbrum te komen om te worden geschut; te beginnen in Papenburg, dan Emden en daarna Delfzijl. De Koninklijke Schuttevaer (IA) heeft de toezegging gekregen dat er 24-uurs bediening zal zijn om de schepen zo snel mogelijk weg te krijgen. In Herbrum is ook de oude sluis weer in gebruik genomen. Hier blijft natuurlijk wel de beperking van het getij. Op deze wijze hoopt men 25 schepen per dag te kunnen verwerken.

16-10 sluis Herbrum. Foto WSA Minden

Wachtende schepen, zondagavond voor de sluis in Herbrum. Foto: WSA Minden.

De doorstroom van binnenvaartschepen in de regio stagneert en de vraag naar ligplaatsen in bijvoorbeeld Groningen en Delfzijl is volgens Groningen Seaports enorm toegenomen. 'Inmiddels liggen er al tientallen schepen vast in Delfzijl, met name in de Farmsumerhaven, en per dag komen daar nog tientallen bij.' Onder de schippers heerst onvrede over het feit dat Delfzijl doorgaat met het innen van havengeld. 'Wij liggen hier toch echt niet voor onze lol', zegt een schipper dinsdag voor de microfoon van Radio Noord.
Woensdag meldt Koninklijke Schuttevaer dat in verband met de stremming het havengeld in Delfzijl is aangepast. 'De schepen die voor deze stremming moeten wachten betalen het gereduceerde 'bijliggerstarief' van 4,4 cent per ton/week. Voor dit tarief heeft men dan wel de beschikking over gratis electriciteit van de wal en drinkwater.' In Groningen en Emden wordt geen havengeld geheven, maar volgens Schuttevaer zijn daar de faciliteiten van gratis stroom en drinkwater niet beschikbaar.
Twee pontons van Lekstroom wachten in Delfzijl de stremming af. Ze zijn onderweg naar Eisenhüttenstadt aan de Duitse oostgrens voor het invaren van een nieuwe spoorbrug over het Neue-Oder-Spree-Kanal (NOSK). Het plan was om maandag de plek van de stremming te passeren, maar Lekstroom verwacht nu op z'n vroegst donderdag de sluis Herbrum uit te kunnen varen.
Bewijs voor de verzekering
Met de Provincie Groningen heeft Koninklijke Schuttevaer geregeld dat door de stremming gedupeerde schepen op aanvraag een bevestiging kunnen krijgen van tijd en datum van ligplaats nemen. Ook bevestiging van tijd en datum van vertrek kan worden opgevraagd bij de Provincie. In verband met de privacy wetgeving rondom het IVS 90 systeem was de Provincie in eerste instantie terughoudend over verstrekking van deze gegevens aan derden, meldt Schuttevaer op de website. De binnenvaartondernemers kunnen zich met de gewenste gegevens verantwoorden naar de verzekering voor een dagvergoeding tijdens de stremming.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Voor de schipper van de Ilona-M is deze gebeurtenis nog eens extra wrang: vorig jaar juli zonk zijn ‘vorige’ Ilona-M op het IJsselmeer

    drakar (Email) - 15 Oktober '05 - 22:36


    Foto kan men vinden op: http://www1.ndr.de/ndr_pages_std/0,2570,..

    Frans Buil (Email) - 17 Oktober '05 - 18:09


    Het is voor de beste man vervelend, maar eerder is het wrang voor zijn collegae, die voor de zoveelste keer worden benadeeld.
    J.E.

    J.E. - 18 Oktober '05 - 09:35


    ik kan het niet begrijpen,ze komen met een kraan op een ponton en denken dat ze daar een schip mee kunnen lichten,wordt het niet tijd dat er een bok gaat komen ipv een “geitje”?

    j.breman (Email) - 19 Oktober '05 - 10:42


    Hallo,

    Wat ik niet begrijp is dat ze het Sperwerk niet dicht doen duur project dacht ik en nu niet gebruiken
    Op het moment toen de Ilona M vast zat was het hoog water toen niet opgelet en nu bij het lichten ook nog niet Ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan!!

    s.hartman (Email) - 21 Oktober '05 - 10:35


    Hoezo kan het sperrwerk niet tegen laag water?
    Wanneer er een passagierschip van € 300 miljoen af moet dan kan het sperrwerk wel tegen laag water?
    Bovendien wanneer je er als binnenvaartbedrijf daardoor een vertraging oploopt en je stuurt ze een rekening voor deze verlette tijd dan hebben als antwoord dat het voor een tijd van drie dagen gespert mag blijven??????????
    Mvgr P.Bennik

    p.bennik (Email) - 23 Oktober '05 - 02:05


    Ben zeer benieuwd hoe dat “Sperrwerk” zich dan houd als het er echt op aankomt,maar wanneer gaan ze daar in Duitsland eindelijk eens nadenken over een goed georganiseerde organistatie bij calamiteiten als deze want van de vorige hebben ze schijnbaar weinig opgestoken,ipv met betuttelende regeleltjes te komen!! Wordt het niet eens tijd dat daar de ogen nu ook opengaan?Ik hoop dat,dat nu eens gebeurd!

    j.breman (Email) - 23 Oktober '05 - 22:48


    “Zur Nutzung des Emssperrwerks bei Gandersum
    Der Plan, das Emssperrwerk Gandersum mit dem Ziel zu nutzen, die Tideeinflüsse
    auf den Wasserstand auszuschalten, wurde nach intensiver Prüfung schon im
    Anfangsstadium der Bergungsaktion während des ersten Hebeversuches wegen
    mangelnder Erfolgsaussichten verworfen.
    Nach überschlägigen Berechnungen der Wasserbauingenieure wäre es dadurch
    nicht möglich gewesen, den Wasserstand auf das für die Hebung erforderliche
    Niveau des Tideniedrigwassers (Tnw) zu senken.
    Die diesbezüglich geführten Abstimmungsgespräche mit den Fachleuten des
    NLWKN (Niedersächsisches Landesamt für Wasserwirtschaft, Küstenschutz und
    Natur) und des Wasser- und Schifffahrtsamtes Emden wurden daher nicht
    fortgesetzt.”

    Met andere woorden de stuw kan geen water vanaf zee tegenhouden maar alleen water komend vanaf land.

    ferdo (Email) - 23 Oktober '05 - 23:43


    “In Herbrum is ook de oude sluis weer in gebruik genomen.”

    Wat mij betreft mogen ze dat wel vaker doen. Vaak lig je uren en uren voor die sluis (en in mindere mate bij Bollingerfaehr en Doerpen). En die sluismeester mag ook wel eens wat aan zijn sociale vaardigheden doen…

    Jack (Email) - 24 Oktober '05 - 20:57


    Beste collega’s
    Als ik het een en ander eens volg (wat nog niet zo eenvoudig is) dan vraag ik me af is er nu een bergings bedrijf bezig of wel een stel amateurs.
    Schepen zoals de ilona m zijn er volgens mij wel meer.
    Dan zal er toch iemand zijn (b.v de schipper) die weet dat het een dubbele bodem heeft.
    Het is toch niet zo vreemd dat een schip wat onder water ligt dan ook volloopt in die dubbele bodem.
    Volgens mij moet je zo veel mogelijk pompen om zowel het water als de slik weg te krijgen om het gewicht te verlagen.
    En als een schip na het eerste tij reeds geknikt is moet je dan niet gelijk gaan zagen?
    Of moet je eerst een paar dagen gaan knoeien en dan gaan zagen? Volgens mij verkeerde zuinigheid.
    Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het berekenen van experts die het veel belangrijker vinden wat zij (hun maatschappij) moeten betalen dan dat zij het totaal overzien.
    Volgens mij liggen er een paar schepen stil maar ook een groot aantal overslagbedrijven, dus slechte zaak.
    Conclusie: er wordt volgens mij behoorlijk geknoeid.
    R.J.W.Gijsbers

    Ronald (Email) - 27 Oktober '05 - 16:50


    Ik denk dat de BTS de goedkoopste berger was die zich aanmeldde om te bergen en vanaf daar hebben we het resultaat gezien. De ene blunder na de ander. Goedkoop is vaker duurkoop.

    Leon (Email) - 28 Oktober '05 - 14:10


    Aan de ene kant is het wel goed om te zien wat het effect is als we allemaal het werk voor een week stil leggen , bevrachters en overslagbedrijven in paniek.

    Wouter - 29 Oktober '05 - 15:57


    Drie weken blokkade, dat heeft lang genoeg geduurd. Gelukkig kan iedereen weer varen.
    Maar wanneer is de Ilona-M eigenlijk opgegeven en kon men op dat moment niet besluiten, het schip vanuit de lucht te bombarderen? Gezien de ligging bij km 220 was dat mogelijk geweest. De jongens uit Leeuwarden en Jever hadden het schip met grote precisie kunnen treffen, waarna de wrakstukken misschien gemakkelijker op te rapen waren geweest. Had misschien een week gescheeld. Ik heb geen kritiek op de bergers, want de bokken waren al bijna te groot voor dat deel van de Ems. BTS heeft gedaan wat het moest doen.

    Bas Lulf (Email) - 29 Oktober '05 - 19:13


    Als ik zo de verhalen hoor door de mensen die locaal daar bekend zijn en ziende de vele digitale fot’s via intenned tot mij gekomen zijn was eigenlijk van begin aan de conclusie te trekken dat bergen in een stuk geen optie was
    Een schip met een dikke frommel in de midden kan dan volgens mij maar beter meteen doorgezaagd worden berging wat makkelijker en er moet toch een neiuw stuk tussen
    Wat mij nog meer ergert is dat in Duitsland het land waar alles grunlich gergeld is zo’n drukke vaar weg in principe voor dit soort schepen niet meer als een ordinaire prutsloot die erg snel stroomd en derhalve moelijk bevaarbaar is en als er ook maar iets misgaat met de techniek aan boord meteen de boel hopeloos verloren is.
    Over de schuldvraag ben ik heel resoluut
    ACHTERSTLLIG ONDERHOUD

    Schuttevaer (Email) (URL) - 30 Oktober '05 - 11:14


    Ben het met bovenstaande voor een groot gedeelte eens, maar waar de WSA eens naar zou moeten kijken en een hun “GRUNDLICHKEIT” moeten laten varen , dat is eens investeren in goed en degelijk bergingsmatriaal.Gezien de geschiedenis van Ems en Hunte zouden ze nu toch een wijzer moeten zijn geworden.En het “Sperrwerk” zullen we het maar niet over hebben, maar vraag me wel af waarom de Maeslandkering en de Hartelkering wel getest kunnen worden gedurende een dag , en dat het daar technisch onmogelijk zou zijn. De 2 sperrtoren in het DEK hebben ze toch ook laten zakken? COLLEGA’S SUCCES in de strijd en een goede reis!!

    j.breman (Email) - 30 Oktober '05 - 14:10


    Goedemiddag allemaal,

    Ik heb twee weken genoten van sommige mensen die misschien zelf beter een bergingsbedrijf zouden moeten beginnen.

    En de rest van alle schippers wens ik een goede vaart.

    Bergingsleider BTS

    Bergingsleider - 30 Oktober '05 - 14:59



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel