Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Okt '05 -Europa nog niet rijp voor marinecluster

14/10 - 'Voor elk land is de marine-industrie een nationaal belang. Dat een herstructurering noodzakelijk is, wil iedereen nog wel erkennen. Dat een herstructurering in Europees verband voordelen biedt, daar wil men ook nog wel aan. Maar om de daad bij het woord te voegen, en daarbij mogelijk pijnlijke gevolgen voor lief te nemen, dat is nog een brug te ver. Eigenlijk zit iedereen erop te wachten dat de werf van zijn buurman omvalt.'

Dat zei Defensie-staatssecretaris Cees van der Knaap gisteren op het symposium ‘Marktplaats.EU – de Nederlandse inbreng in Europa’ van NIID, de Stichting Nederlandse Industriële Inschakeling Defensie-opdrachten. In het afgelopen jaar heeft hij in een aantal Europese landen geprobeerd steun te vinden voor een Europees marinecluster. Van der Knaap sprak in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Zweden met ambtgenoten en de industrie.    

Marinecluster wenselijk
In zijn toespraak vorig jaar ging Van der Knaap voor de spelers in de Nederlandse defensie-industrie al in op de wenselijkheid van een Europese marinecluster, vergelijkbaar met Airbus. Hij vindt nog steeds dat zo'n marinecluster er moet komen. 'Het is duidelijk dat de marinebouw in Europa een structurele overcapaciteit heeft. Ook is de marinebouw sterk gefragmenteerd. Europa heeft op dit gebied 12 concerns en 22 werven. Vergelijk dat eens met de VS, waar twee concerns met drie werven de schepen voor de Amerikaanse marine bouwen. Ik voorspelde vorig jaar al dat een herstructurering onvermijdelijk is. Onvermijdelijk, vanwege de krimpende defensiebudgetten en de scherpe concurrentie uit de VS en Azië. Gebeurt het niet nu, dan gebeurt het wel over vijf, of tien jaar. Om rendabeler te werken, en daarmee op termijn te overleven in de concurrentiestrijd, moet er in de industrie een schaalvergroting komen en moeten de krachten gebundeld worden.'

Maar voor iedereen is het hemd nader dan de rok, heeft Van der Knaap gemerkt. 'Elk land wil graag zijn eigen industriële belangen veiligstellen. Zowel voor de korte termijn - de werkgelegenheid - als voor de lange termijn: ervoor zorgen dat je straks bij de belangrijke spelers hoort die over blijven.' Vanuit individuele standpunten is dat volgens de staatssecretaris misschien begrijpelijk en logisch. 'Maar op de wat langere termijn is afwachten niet de beste strategie. Het is wel het beste recept om uiteindelijk veel meer kwijt te raken dan ons gezamenlijk lief is.'  

Over de landsgrenzen
Samenwerken kan niet ophouden bij de landsgrenzen, meent Van der Knaap. 'Het is niet voldoende dat we het staal in Roemenië of Polen laten lassen. Het is voor de Nederlandse industrie nu zaak dat er verdere samenwerking wordt gezocht met vergelijkbare Europese bedrijven.'
Hij weet dat sommigen dat al doen. Bijvoorbeeld voor nieuwe gemeenschappelijke ontwikkelingsprojecten in bepaalde marktsegmenten of in de vorm van verdere specialisatie, allianties of fusies. Van der Knaap:  'Dat gaat ongetwijfeld ergens pijn doen, al is het maar bij het gevoel van nationale trots. Daar staat tegenover dat je uiteindelijk het beste kunt overhouden van wat de diverse scheepsbouwlanden te bieden hebben. En dat is nodig om de beste schepen te blijven bouwen, en daarmee een eigen exportpositie te handhaven en de werkgelegenheid ten dele veilig te stellen.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel