15 Dec '05 -Dortmund-Emskanaal weer open, Laus-Deo 'bevrijd'
DATTELN 15/12 - Vanmorgen 8:30 uur heeft WSA Rheine de vaart op het
Dortmund-Ems-kanaal tussen km 21,7 en 29,3 weer vrij gegeven. Het 105
meter lange ms Laus-Deo van de familie Horjus voer als één van de
eersten het kanaalpand bij Schlieker binnen. Zo'n vijftig schepen
wachtten in de vroege ochtend aan beide kanten het einde van de negen
weken durende stremming af. Specialisten van het Wasser- und
Schifffahrtsamt kwamen geen mankementen tegen nadat het kanaalpand 24
uur onder volle waterdruk had gestaan. Verkeersminister Tiefensee
bedankte de schippers voor hun geduld en alle medewerkers voor hun
inzet.
'Dat voelt goed', meldt schipper Horjus opgelucht vanuit Datteln op
zijn
'bevrijdingsdag'. Door z'n lengte kon de Laus-Deo evenals de Delta van
schipper Gerrits geen gebruik maken van de omvaarroute over het
noordelijk DEK-traject. Een poging om via Hamburg buitenom te varen
naar Cuxhaven - 'met een mooi windje vanuit het zuiden, de loods was al
aan boord' - werd op het laatste moment geblokkeerd door de ambtenarij. 'Later mocht het wel onbemand achter
een sleepboot, als we ons lieten keuren door Germanische Lloyd. Maar
dat werd veel te duur en was dus geen optie', vertelt schipper Horjus.
'De negen weken stremming heeft ons een hoop geld gekost. We hebben zes
reisjes gedaan, maar je hebt geen marktpositie. Terwijl op de Rijn de
vrachten toch leuk waren.' Horjus hoopt dat zijn P&I-verzekering
nog iets kan doen om de schade te beperken. De Laus-Deo komt vrijdag
aan in Lochem met een lading tarwe. Lang stilliggen rond de Kerst zit
er dit jaar niet in. Horjus hoopt op een leuke reis om het verlies door
te stremming te beperken.
Bij de voltooiing van de herstelwerkzaamheden bedankte
de nieuwe Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee vanuit Berlijn de
schippers voor hun geduld en alle medewerkers van WSA en betrokken
aannemers voor hun inzet:
"Die Sperrung hat bei den Binnenschiffern zu erheblichen
Belastungen geführt. Ich bedanke mich für die Geduld und das
entgegengebrachte Verständnis. Wir haben das Mögliche getan und rund um
die Uhr gearbeitet, um die Strecke wieder frei zu bekommen. Für ihren
herausragenden Einsatz meinen herzlichen Dank an die Mitarbeiter der
Wasser- und Schifffahrtsverwaltung und den beteiligten Baufirmen."
En hij stak ook het grote belang van de binnenvaart voor Duitsland niet onder stoelen of banken:
"Die Binnenschifffahrt leistet einen unverzichtbaren
Beitrag für ein leistungsfähiges Verkehrssystem in Deutschland und in
Europa. Ich bin sicher, dass der Aufwärtstrend der Branche weiter
anhält. Deutschland ist in Europa Logistikstandort Nr. 1, auch dank
seiner starken Binnenschifffahrt."
Miljoenenschade
De oorzaak van de dambreuk is officieel nog
onbekend, de
schade loopt in de
miljoenen. De enige omvaarroute, over het
noordelijk DEK-traject, was in oktober ook nog eens twee weken gestremd
voor de berging van het
gezonken mvs Ilona-M bij Rhede.
Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB) zag
levensgrote problemen voor de bedrijfstak binnenvaart opdoemen toen bleek dat de
directe verbinding tussen Rijn/Ruhrgebied en de Noordduitse zeehavens
in totaal ruim twee maanden gestremd zou zijn. 'We hadden gehoopt dat het
kanaal volgens de eerste aankondiging na drie tot vier weken weer
bevaarbaar zou zijn', zei BDB-Präsident Heinz Hofmann in een
eerste officiële verklaring, veertien dagen na het ontstaan van de problemen op 11
oktober. 'Niet alleen de binnenvaart zelf, ook onze klanten zijn van
deze belangrijke vaarweg rechtstreeks afhankelijk.'
Dat daarbij nog eens 150 schepen strandden op de enige omvaarroute,
maakte voor Hofmann de ramp compleet. 'Stilliggende schepen kosten geld,
leveringstermijnen zijn onder deze omstandigheden niet haalbaar, nieuwe
reizen kunnen niet afgesloten worden zolang de stremming voortduurt.
Het BDB heeft de regering in Berlijn al zo vaak gewezen op dreigende
problemen door gebrek aan geld voor onderhoud en verbetering van de
Duitse vaarwegen.
'Die Bundesregierung hat schon vor Monaten eingeräumt,
dass die Haushaltsmittel nicht einmal ausreichen, um den gegenwärtigen
Zustand zu erhalten. Einen ähnlichen Zwischenfall wie am
Dortmund-Ems-Kanal, etwa wegen des Zusammenbruchs baufälliger Anlagen,
darf es nicht geben!', lautet der dringende Appell des BDB-Präsidenten
an die Verantwortlichen.
Aufgrund eines Schadens an der KÜ Lippe bei km 23 bleibt
der DEK zwischen km 21,7 (Sicherheitstor Datteln) und 29,4
(Sicherheitstor Schlieker) für voraussichtlich mehrere Wochen gesperrt.
Der Schifffahrt wird empfohlen, den Bereich über die DEK-Nordstrecke und die holländischen Gewässer zu umfahren.
Der Hafen Lüdinghausen bei DEK-km 34,7 ist von
Norden erreichbar und steht für Fahrzeuge bis 90m nebst
Wendemöglichkeit zur Verfügung.
Die Schleusenbetriebszeit an der DEK-Nordstrecke wird nach Bedarf über 22:00 Uhr hinaus erweitert.
Am Sonntag, 16.10.2005 wird die Schleusenbetriebszeit bis 22:00 Uhr verlängert.
Weitere Informationen beim WSA Rheine, Telefon (05971) 916-335.
Voor de sluisbediening in het noordelijk traject van het Dortmund-Emskanaal werd 14 oktober door de Wasser- und Schifffahrts Verwaltung het volgende bericht uitgegeven:
Wegen der Sperrung des Dortmund-Ems-Kanal bei km-23,00
wird die Schleusenbetriebszeit an den Schleusen im Bereich des WSA
Meppen wie folgt geändert. Schleusen Herbrum, Bollingerfähr und Dörpen,
Werktags und Sonntags von 00.00 bis 24.00 Uhr. Schleusen Düthe, Hilter,
Hüntel, Meppen und Varloh Sonntags 06.00 Uhr bis 22.00 Uhr, Werktags
06.00 bis 24.00 Uhr. Es wird darauf hingewiesen das in Meppen nur die
Kleine Schleuse mit einer Nutzlänge von 100,00 Metern zur Verfügung
steht.
Het afgesloten kanaalpand tussen Datteln en Münster was vrij van
vaartuigen, op een paar dekschuiten en een baggerponton na. Het
was vanuit het noorden afgesloten door de veiligheidsdeur bij
Lüdinghausen, maar de WSA heeft de afsluiting verplaatst naar de
zuidelijker gelegen veiligheidsdeur bij Schlieker. Die blijkt ondanks
z'n ouderdom nog goed in staat de waterdruk op te vangen. Daarmee is
Lüdinghausen weer bereikbaar voor de scheepvaart. 'Wir hoffen damit,
die negativen Auswirkungen für die Schifffahrt etwas zu minimieren und
den nordöstlichen Raum des Ruhrgebietes (Recklinghausen - Hamm) für
Produkte und Ladungsgüter aus dem norddeutschen Raum (Emden, Bremen,
Hamburg) und dem mittel- bis westdeutschen Raum (Hannover, Magdeburg,
Berlin) wieder erreichbar zu machen', meldt WSA Rheine vrijdag in een
voortgangsbericht. Het Wasserstraßen- Neubauamt Datteln (WNA) en de betrokken aannemers
werken nu volcontinu met extra personeel om de stremmingsduur beperkt te
houden. Foto WSA Rheine
De bodem van het afgesloten kanaalpand wordt met zwaar materieel weer
op orde gebracht. Door de sterke uitstroming als gevolg van
de dambreuk had de kanaalbodem over zo'n 300 meter zware schade
opgelopen.
Omvaarroute
Schippers krijgen het advies zo'n 300 kilometer om te varen via het
noordelijk
traject van het Dortmund-Emskanaal en Nederland. De sluisbediening is
versoepeld, maar de doorvaart is tijdelijk gestremd door een gezonken
schip bij Rhede. Koninklijke Schuttevaer
gaat er vanuit dat de scheepvaart met bestemmingen gelegen benoorden de
stremming - zodra dat weer kan - zal kiezen voor de route via Nederland (PM Kanaal en
Eemskanaal), de Ems en het noordelijk traject van het DEK. Om deze
reden heeft de Duitse organisatie BDB verzocht:
de sluizen in het noordelijk traject van het DEK gedurende 24 uur te bedienen;
de voorhavens van de sluizen bijzonder zorgvuldig te peilen en het sediment daar weg te halen;
de loodsplichtige tankers op de Ems bij uitzondering van deze loodsplicht te ontheffen.
Ook is verzocht de binnenvaart van de te nemen maatregelen op de hoogte
te houden. De verzoeken zijn grotendeels ingewilligd, blijkt vrijdag uit een nader bericht. Bij de afstemming van de maatregelen zal Schuttevaer de
Duitse collega's van de BDB zo veel mogelijk ondersteunen.
De Internationale Afdeling van de Koninklijke Schuttevaer heeft
eerder al verzocht de afvaart indien mogelijk ook door de grote
sluis van Meppen te laten schutten. Voor schadeclaims verwijst
Schuttevaer naar de Duitse Rechtsanwalt D. Grotstollen van Bureau Hahn
und
Grotstollen, Rheinallee 12, 47119 Duisburg, tel. 0049 203 870087.
Anderhalf miljoen kuub
Volgens de politie
liep er zo'n 1,5 miljoen kuub water uit het kanaal. De schade was
beperkt. De omgeving bestaat vooral uit akkers en weilanden. Omwonenden
werden
geëvacueerd, maar konden tegen de avond weer naar huis. Het herstel gaat
nog dagen duren.
Om de watervloed te stoppen werden de nooddeuren bij Datteln en
Lüdinghausen gesloten. Het tussenliggende pand van acht kilometer liep
grotendeels leeg in het riviertje de Lippe. Elders werd
het water gecontroleerd uit het kanaal gelaten.
Schipper Horjus van
de Laus Deo maakte dinsdagavond foto's van het lage water in het
Dortmund-Emskanaal (boven) en van de plek waar het water uitstroomde en
de kraan dreigte om te vallen op het aquaduct (onder). 'Wij zijn door
dit ongeval ingesloten, samen met de Delta van schipper Gerrits',
vertelt Horjus. 'Omdat de grote sluis Meppen gesperd is, is de maximale
lengte 100 meter. En omdat wij allebei 105 meter zijn zitten we dus
ingesloten.'
Kraan gered 'Het kanaal blijft waarschijnlijk weken
gestremd', verwacht Gerd
Knappe
van het Wasserstraßenbauamt in Datteln. Hij wil geen verkeerde
verwachtingen wekken en zei woensdag 12 oktober tegen een WDR-verslaggever: 'Er is
geen
planning voor, je moet rekenen op weken werk.' Vrachtwagens reden
af
en aan met grond, puin en grote stenen om het kanaal rond de dambreuk
droog te zetten.
Dat karwei werd 's nachts om 03:00 uur geklaard.
Intussen is met het
verstevigen van de ondergrond een 500 tons kraan gered,
die
dreigde te kantelen en op het oude aquaduct te vallen. Vrijdag werd de
situatie voldoende veilig verklaard om aan het herstel te kunnen
beginnen. In een konvooi van in totaal 45 vrachtwagens worden vanaf maandagavond drie andere kranen (van 200, 500 en 750 ton)
aangevoerd, die donderdag als ze zijn opgebouwd en in positie gebracht,
de beschadigde kraan zullen afbouwen en in delen verwijderen. Daarna
wordt het 80 ton zware stalen brugdeel geborgen, dat op het moment van
de dambreuk in de kraan hing.
Van het oude aquaduct over
de Lippe moet waarschijnlijk een deel worden
afgebroken. De Lippe-bedding wordt inmiddels vrij gebaggerd om
hoogwaterproblemen te voorkomen.
Vanwege de grote publieke belangstelling voor bouwlokatie heeft WSA Rheine een veilig platform voor toeschouwers ingericht.
Oorzaak onduidelijk
De oorzaak van de dambreuk is nog niet duidelijk. De Kriminalpolizei van de WSP Duisburg stelt onder meer een onderzoek
in tegen twee schippers, die vier uur voor de dambreuk met elkaar in
aanvaring kwamen. Het ene schip, dat op de bouwplaats een 80 ton zwaar
brugdeel had afgeleverd, werd daarbij tegen de damwand geduwd.
Weekblad Schuttevaer meldt in de gedrukte editie van 22 oktober:
Het lek ontstond mogelijk als gevolg van een kleine
aanvaring tussen een lossend en een passerend schip ter hoogte van het
aquaduct over de Lippe. Het lossende schip zou daarbij in de damwand
zijn gedrukt, die kennelijk zo zwak was dat hij meegaf en een lek
ontstond. Schipper Bert Bos van het ms Geronimo was daarbij betrokken. Zijn
lading was bestemd voor het aquaduct en hij meerde juist af aan de
damwand ter plaatse toen het ms Greiffenberg passeerde en het hek van
de de Geronimo toucheerde. Door de zuiging van het passerende schip
draaide de kop van de Geronimo eerst weg om daarna met een klap tegen
de damwand te slaan. 'Toen ik het gat in de damwand zag ben ik zo snel
mogelijk twee kilometer achteruit gevaren tot ik achter Sicherheitstor
Datteln (km 21,71 - red) was. Dat was maar goed ook, anders had ik nu
droog gelegen.'
Op de tv-zender WDR waarschuwde de politie donderdag 13 oktober voor al te
voorbarige conclusies over de oorzaak van de dambreuk. De beide
schippers hadden noch aan hun schepen, noch aan de damwand schade
kunnen vaststellen. De Duitse justitie onderzoekt ook of de
aannemer de damwand volgens de regels had afgewerkt.
Het Dortmund-Emskanaal wordt al jaren verbreed en uitgediept. Het
afgelopen jaar passeerden er zo'n 17.000 schepen met ongeveer 14
miljoen ton lading.
Binnenvaart en klanten belangrijk??? Laat me niet lachen, cq huilen, 13 dagen na het gebeurde pas 1 officiele reactie,de Duitse staat moest zich schamen!!!!Heel diep!!
Ik ben de advocaat genoemd in het bovenstaande artikel. Ik wil alleen even klaarstellen dat ik niet de overheid vertegenwoordige maar vooral schippers (en hun bevrachters) die claims willen indienen tegen de overheid of hun opdrachtgevers. Als iemand zonder advocaat wil claims tegen de overheid wil indienen moet hij dat doen direct naar het WSA Rheine (wg. Olfen) of WSA Meppen (wg. Rhede).