Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

15 Dec '05 -Dortmund-Emskanaal weer open, Laus-Deo 'bevrijd'

DATTELN 15/12 - Vanmorgen 8:30 uur heeft WSA Rheine de vaart op het Dortmund-Ems-kanaal tussen km 21,7 en 29,3 weer vrij gegeven. Het 105 meter lange ms Laus-Deo van de familie Horjus voer als één van de eersten het kanaalpand bij Schlieker binnen. Zo'n vijftig schepen wachtten in de vroege ochtend aan beide kanten het einde van de negen weken durende stremming af. Specialisten van het Wasser- und Schifffahrtsamt kwamen geen mankementen tegen nadat het kanaalpand 24 uur onder volle waterdruk had gestaan. Verkeersminister Tiefensee bedankte de schippers voor hun geduld en alle medewerkers voor hun inzet.

Zie ook:

'Dat voelt goed', meldt schipper Horjus opgelucht vanuit Datteln op zijn 'bevrijdingsdag'. Door z'n lengte kon de Laus-Deo evenals de Delta van schipper Gerrits geen gebruik maken van de omvaarroute over het noordelijk DEK-traject. Een poging om via Hamburg buitenom te varen naar Cuxhaven - 'met een mooi windje vanuit het zuiden, de loods was al aan boord' - werd op het laatste moment geblokkeerd door de ambtenarij. 'Later mocht het wel onbemand achter een sleepboot, als we ons lieten keuren door Germanische Lloyd. Maar dat werd veel te duur en was dus geen optie', vertelt schipper Horjus.
'De negen weken stremming heeft ons een hoop geld gekost. We hebben zes reisjes gedaan, maar je hebt geen marktpositie. Terwijl op de Rijn de vrachten toch leuk waren.' Horjus hoopt dat zijn P&I-verzekering nog iets kan doen om de schade te beperken. De Laus-Deo komt vrijdag aan in Lochem met een lading tarwe. Lang stilliggen rond de Kerst zit er dit jaar niet in. Horjus hoopt op een leuke reis om het verlies door te stremming te beperken.

Bij de voltooiing van de herstelwerkzaamheden bedankte de nieuwe Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee vanuit Berlijn de schippers voor hun geduld en alle medewerkers van WSA en betrokken aannemers voor hun inzet:
"Die Sperrung hat bei den Binnenschiffern zu erheblichen Belastungen geführt. Ich bedanke mich für die Geduld und das entgegengebrachte Verständnis. Wir haben das Mögliche getan und rund um die Uhr gearbeitet, um die Strecke wieder frei zu bekommen. Für ihren herausragenden Einsatz meinen herzlichen Dank an die Mitarbeiter der Wasser- und Schifffahrtsverwaltung und den beteiligten Baufirmen."
En hij stak ook het grote belang van de binnenvaart voor Duitsland niet onder stoelen of banken:
"Die Binnenschifffahrt leistet einen unverzichtbaren Beitrag für ein leistungsfähiges Verkehrssystem in Deutschland und in Europa. Ich bin sicher, dass der Aufwärtstrend der Branche weiter anhält. Deutschland ist in Europa Logistikstandort Nr. 1, auch dank seiner starken Binnenschifffahrt."
Miljoenenschade
De oorzaak van de dambreuk is officieel nog onbekend, de schade loopt in de miljoenen. De enige omvaarroute, over het noordelijk DEK-traject, was in oktober ook nog eens twee weken gestremd voor de berging van het gezonken mvs Ilona-M bij Rhede.

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB) zag levensgrote problemen voor de bedrijfstak binnenvaart opdoemen toen bleek dat de directe verbinding tussen Rijn/Ruhrgebied en de Noordduitse zeehavens in totaal ruim twee maanden gestremd zou zijn. 'We hadden gehoopt dat het kanaal volgens de eerste aankondiging na drie tot vier weken weer bevaarbaar zou zijn', zei BDB-Präsident Heinz Hofmann in een eerste officiële verklaring, veertien dagen na het ontstaan van de problemen op 11 oktober. 'Niet alleen de binnenvaart zelf, ook onze klanten zijn van deze belangrijke vaarweg rechtstreeks afhankelijk.'

Dat daarbij nog eens 150 schepen strandden op de enige omvaarroute, maakte voor Hofmann de ramp compleet. 'Stilliggende schepen kosten geld, leveringstermijnen zijn onder deze omstandigheden niet haalbaar, nieuwe reizen kunnen niet afgesloten worden zolang de stremming voortduurt. Het BDB heeft de regering in Berlijn al zo vaak gewezen op dreigende problemen door gebrek aan geld voor onderhoud en verbetering van de Duitse vaarwegen.
'Die Bundesregierung hat schon vor Monaten eingeräumt, dass die Haushaltsmittel nicht einmal ausreichen, um den gegenwärtigen Zustand zu erhalten. Einen ähnlichen Zwischenfall wie am Dortmund-Ems-Kanal, etwa wegen des Zusammenbruchs baufälliger Anlagen, darf es nicht geben!', lautet der dringende Appell des BDB-Präsidenten an die Verantwortlichen.
WSA Rheine paste vrijdag 14 oktober het eerder uitgegeven scheepvaartbericht als volgt aan:
Aufgrund eines Schadens an der KÜ Lippe bei km 23 bleibt der DEK zwischen km 21,7 (Sicherheitstor Datteln) und 29,4 (Sicherheitstor Schlieker) für voraussichtlich mehrere Wochen gesperrt.

Der Schifffahrt wird empfohlen, den Bereich über die DEK-Nordstrecke und die holländischen Gewässer zu umfahren.

Der Hafen Lüdinghausen bei DEK-km 34,7 ist von Norden erreichbar und steht für Fahrzeuge bis 90m nebst Wendemöglichkeit zur Verfügung.

Die Schleusenbetriebszeit an der DEK-Nordstrecke wird nach Bedarf über 22:00 Uhr hinaus erweitert.

Am Sonntag, 16.10.2005 wird die Schleusenbetriebszeit bis 22:00 Uhr verlängert.

Weitere Informationen beim WSA Rheine, Telefon (05971) 916-335.

Voor de sluisbediening in het noordelijk traject van het Dortmund-Emskanaal werd 14 oktober door de Wasser- und Schifffahrts Verwaltung het volgende bericht uitgegeven:
Wegen der Sperrung des Dortmund-Ems-Kanal bei km-23,00 wird die Schleusenbetriebszeit an den Schleusen im Bereich des WSA Meppen wie folgt geändert. Schleusen Herbrum, Bollingerfähr und Dörpen, Werktags und Sonntags von 00.00 bis 24.00 Uhr. Schleusen Düthe, Hilter, Hüntel, Meppen und Varloh Sonntags 06.00 Uhr bis 22.00 Uhr, Werktags 06.00 bis 24.00 Uhr. Es wird darauf hingewiesen das in Meppen nur die Kleine Schleuse mit einer Nutzlänge von 100,00 Metern zur Verfügung steht.
Het afgesloten kanaalpand tussen Datteln en Münster was vrij van vaartuigen, op een paar dekschuiten en een baggerponton na. Het was vanuit het noorden afgesloten door de veiligheidsdeur bij Lüdinghausen, maar de WSA heeft de afsluiting verplaatst naar de zuidelijker gelegen veiligheidsdeur bij Schlieker. Die blijkt ondanks z'n ouderdom nog goed in staat de waterdruk op te vangen. Daarmee is Lüdinghausen weer bereikbaar voor de scheepvaart. 'Wir hoffen damit, die negativen Auswirkungen für die Schifffahrt etwas zu minimieren und den nordöstlichen Raum des Ruhrgebietes (Recklinghausen - Hamm) für Produkte und Ladungsgüter aus dem norddeutschen Raum (Emden, Bremen, Hamburg) und dem mittel- bis westdeutschen Raum (Hannover, Magdeburg, Berlin) wieder erreichbar zu machen', meldt WSA Rheine vrijdag in een voortgangsbericht. Het Wasserstraßen- Neubauamt Datteln (WNA) en de betrokken aannemers werken nu volcontinu met extra personeel om de stremmingsduur beperkt te houden.

Kanaalbodem DEK / foto WSA Rheine

Foto WSA Rheine
De bodem van het afgesloten kanaalpand wordt met zwaar materieel weer op orde gebracht. Door de sterke uitstroming als gevolg van de dambreuk had de kanaalbodem over zo'n 300 meter zware schade opgelopen.

Omvaarroute
Schippers krijgen het advies zo'n 300 kilometer om te varen via het noordelijk traject van het Dortmund-Emskanaal en Nederland. De sluisbediening is versoepeld, maar de doorvaart is tijdelijk gestremd door een gezonken schip bij Rhede.
Koninklijke Schuttevaer gaat er vanuit dat de scheepvaart met bestemmingen gelegen benoorden de stremming - zodra dat weer kan - zal kiezen voor de route via Nederland (PM Kanaal en Eemskanaal), de Ems en het noordelijk traject van het DEK. Om deze reden heeft de Duitse organisatie BDB verzocht:
  • de sluizen in het noordelijk traject van het DEK gedurende 24 uur te bedienen;
  • de voorhavens van de sluizen bijzonder zorgvuldig te peilen en het sediment daar weg te halen;
  • de loodsplichtige tankers op de Ems bij uitzondering van deze loodsplicht te ontheffen.
Ook is verzocht de binnenvaart van de te nemen maatregelen op de hoogte te houden. De verzoeken zijn grotendeels ingewilligd, blijkt vrijdag uit een nader bericht. Bij de afstemming van de maatregelen zal Schuttevaer de Duitse collega's van de BDB zo veel mogelijk ondersteunen.
De Internationale Afdeling van de Koninklijke Schuttevaer heeft eerder al verzocht de afvaart indien mogelijk ook door de grote sluis van Meppen te laten schutten. Voor schadeclaims verwijst Schuttevaer naar de Duitse Rechtsanwalt D. Grotstollen van Bureau Hahn und Grotstollen, Rheinallee 12, 47119 Duisburg, tel. 0049 203 870087.

Anderhalf miljoen kuub
Volgens de politie liep er zo'n 1,5 miljoen kuub water uit het kanaal. De schade was beperkt. De omgeving bestaat vooral uit akkers en weilanden. Omwonenden werden geëvacueerd, maar konden tegen de avond weer naar huis. Het herstel gaat nog dagen duren.
Om de watervloed te stoppen werden de nooddeuren bij Datteln en Lüdinghausen gesloten. Het tussenliggende pand van acht kilometer liep grotendeels leeg in het riviertje de Lippe. Elders werd het water gecontroleerd uit het kanaal gelaten.

DEK 104

Schipper Horjus van de Laus Deo maakte dinsdagavond foto's van het lage water in het Dortmund-Emskanaal (boven) en van de plek waar het water uitstroomde en de kraan dreigte om te vallen op het aquaduct (onder). 'Wij zijn door dit ongeval ingesloten, samen met de Delta van schipper Gerrits', vertelt Horjus. 'Omdat de grote sluis Meppen gesperd is, is de maximale lengte 100 meter. En omdat wij allebei 105 meter zijn zitten we dus ingesloten.'

DEK 111


Kraan gered
'Het kanaal blijft waarschijnlijk weken gestremd', verwacht Gerd Knappe van het Wasserstraßenbauamt in Datteln. Hij wil geen verkeerde verwachtingen wekken en zei woensdag 12 oktober tegen een WDR-verslaggever: 'Er is geen planning voor, je moet rekenen op weken werk.'  Vrachtwagens reden af en aan met grond, puin en grote stenen om het kanaal rond de dambreuk droog te zetten. Dat karwei werd 's nachts om 03:00 uur geklaard.
Intussen is met het verstevigen van de ondergrond een 500 tons kraan gered, die dreigde te kantelen en op het oude aquaduct te vallen. Vrijdag werd de situatie voldoende veilig verklaard om aan het herstel te kunnen beginnen. In een konvooi van in totaal 45 vrachtwagens worden vanaf maandagavond drie andere kranen (van 200, 500 en 750 ton) aangevoerd, die donderdag als ze zijn opgebouwd en in positie gebracht, de beschadigde kraan zullen afbouwen en in delen verwijderen. Daarna wordt het 80 ton zware stalen brugdeel geborgen, dat op het moment van de dambreuk in de kraan hing.
Van het oude aquaduct over de Lippe moet waarschijnlijk een deel worden afgebroken. De Lippe-bedding wordt inmiddels vrij gebaggerd om hoogwaterproblemen te voorkomen.
Vanwege de grote publieke belangstelling voor bouwlokatie heeft WSA Rheine een veilig platform voor toeschouwers ingericht.

Oorzaak onduidelijk
De oorzaak van de dambreuk is nog niet duidelijk. De Kriminalpolizei van de WSP Duisburg stelt onder meer een onderzoek in tegen twee schippers, die vier uur voor de dambreuk met elkaar in aanvaring kwamen. Het ene schip, dat op de bouwplaats een 80 ton zwaar brugdeel had afgeleverd, werd daarbij tegen de damwand geduwd.
Weekblad Schuttevaer meldt in de gedrukte editie van 22 oktober:
Het lek ontstond mogelijk als gevolg van een kleine aanvaring tussen een lossend en een passerend schip ter hoogte van het aquaduct over de Lippe. Het lossende schip zou daarbij in de damwand zijn gedrukt, die kennelijk zo zwak was dat hij meegaf en een lek ontstond.
Schipper Bert Bos van het ms Geronimo was daarbij betrokken. Zijn lading was bestemd voor het aquaduct en hij meerde juist af aan de damwand ter plaatse toen het ms Greiffenberg passeerde en het hek van de de Geronimo toucheerde. Door de zuiging van het passerende schip draaide de kop van de Geronimo eerst weg om daarna met een klap tegen de damwand te slaan. 'Toen ik het gat in de damwand zag ben ik zo snel mogelijk twee kilometer achteruit gevaren tot ik achter Sicherheitstor Datteln (km 21,71 - red) was. Dat was maar goed ook, anders had ik nu droog gelegen.'
Op de tv-zender WDR waarschuwde de politie donderdag 13 oktober voor al te voorbarige conclusies over de oorzaak van de dambreuk. De beide schippers hadden noch aan hun schepen, noch aan de damwand schade kunnen vaststellen. De Duitse justitie onderzoekt ook of de aannemer de damwand volgens de regels had afgewerkt.

Het Dortmund-Emskanaal wordt al jaren verbreed en uitgediept. Het afgelopen jaar passeerden er zo'n 17.000 schepen met ongeveer 14 miljoen ton lading.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Binnenvaart en klanten belangrijk??? Laat me niet lachen, cq huilen, 13 dagen na het gebeurde pas 1 officiele reactie,de Duitse staat moest zich schamen!!!!Heel diep!!

    j.breman (Email) - 24 Oktober '05 - 18:36


    Ik ben de advocaat genoemd in het bovenstaande artikel. Ik wil alleen even klaarstellen dat ik niet de overheid vertegenwoordige maar vooral schippers (en hun bevrachters) die claims willen indienen tegen de overheid of hun opdrachtgevers. Als iemand zonder advocaat wil claims tegen de overheid wil indienen moet hij dat doen direct naar het WSA Rheine (wg. Olfen) of WSA Meppen (wg. Rhede).

    Dirk Grotstollen (Email) - 27 Oktober '05 - 12:18



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel