05 Okt '05 -Neckar-regio wil alle sluizen verlengen tot 135 meter
STUTTGART 5/10 - De 27 Neckarsluizen moeten worden verlengd van 110
naar 140 meter. Die boodschap heeft staatssecretaris Rudolf Köberle van
de deelstaat Baden-Württemberg vorige week namens 85 vooraanstaande
bedrijven en organisaties overgebracht aan de Duitse Bondsregering. Uit
de vervoersstatistiek van de WSV Heidelberg over het eerste halfjaar
2005 blijkt een volumegroei met 10% naar 4,456 miljoen ton ten opzichte
van dezelfde periode vorig jaar, het aantal schepen dat de sluis
Feudenheim passeerde nam met 443 toe tot 5200 eenheden.
Het
Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB) is één van de
ondertekenaars voor een resolutie voor verlenging van de Neckarsluizen. In een bericht op de BDB-website wijst voorzitter Heinz Hofmann op de
'einhellige Unterstützung' voor de binnenvaart door het bedrijfsleven,
de deelstaat en de gemeenten aan de Neckar. 'Grote ondernemingen als
Daimler-Chrysler, Audi, EnBW en Unilever pleiten evenals talrijke
kleine en middelgrote bedrijven, Industrie- und Handelskammern,
stadsbesturen en regio's voor vervanging van de verouderde
Neckarsluizen door nieuwe sluizen die moderne en nóg beter
concurrerende binnenschepen van 135 meter kunnen doorlaten.'
Door de sluizen met dertig meter te verlengen neemt de capaciteit voor
schepen met bulklading 23% toe en voor schepen met containers 33%.
Omdat de 50 tot 90 jaar oude sluizen toch aan sanering toe zijn, zou
volgens de pleitbezorgers tenminste één van de sluiskolken alvast
kunnen worden verlengd. 'Daarmee groeit het transportpotentieel over
water met zo'n 50%, worden drukke wegen en spoorwegen ontlast en
ontstaat er bovendien een nieuwe markt voor moderne passagiersschepen.'
Sterke kolengroei
Vaarwegbeheerder WSV Heidelberg
stelt dat in het eerste halfjaar de neergaande trend in vervoerd
tonnage over de Neckar is gestopt. De positieve ontwikkeling zette zich
in juli en augustus door. Het vervoer van bouwstoffen nam af tot 1,048
miljoen ton (23,5% van het totaal). Daarentegen groeide het
kolenvervoer naar 1,211 miljoen ton, als gevolg van het stilleggen van
de kerncentrale Obrigheim. Derde grote ladingstroom is zout met 875.000
ton.