Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

05 Okt '05 -Neckar-regio wil alle sluizen verlengen tot 135 meter

STUTTGART 5/10 - De 27 Neckarsluizen moeten worden verlengd van 110 naar 140 meter. Die boodschap heeft staatssecretaris Rudolf Köberle van de deelstaat Baden-Württemberg vorige week namens 85 vooraanstaande bedrijven en organisaties overgebracht aan de Duitse Bondsregering. Uit de vervoersstatistiek van de WSV Heidelberg over het eerste halfjaar 2005 blijkt een volumegroei met 10% naar 4,456 miljoen ton ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, het aantal schepen dat de sluis Feudenheim passeerde nam met 443 toe tot 5200 eenheden.

Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB) is één van de ondertekenaars voor een resolutie voor verlenging van de Neckarsluizen. In een bericht op de BDB-website wijst voorzitter Heinz Hofmann op de 'einhellige Unterstützung' voor de binnenvaart door het bedrijfsleven, de deelstaat en de gemeenten aan de Neckar. 'Grote ondernemingen als Daimler-Chrysler, Audi, EnBW en Unilever pleiten evenals talrijke kleine en middelgrote bedrijven, Industrie- und Handelskammern, stadsbesturen en regio's voor vervanging van de verouderde Neckarsluizen door nieuwe sluizen die moderne en nóg beter concurrerende binnenschepen van 135 meter kunnen doorlaten.'

Door de sluizen met dertig meter te verlengen neemt de capaciteit voor schepen met bulklading 23% toe en voor schepen met containers 33%. Omdat de 50 tot 90 jaar oude sluizen toch aan sanering toe zijn, zou volgens de pleitbezorgers tenminste één van de sluiskolken alvast kunnen worden verlengd. 'Daarmee groeit het transportpotentieel over water met zo'n 50%, worden drukke wegen en spoorwegen ontlast en ontstaat er bovendien een nieuwe markt voor moderne passagiersschepen.'

Sterke kolengroei
Vaarwegbeheerder WSV Heidelberg stelt dat in het eerste halfjaar de neergaande trend in vervoerd tonnage over de Neckar is gestopt. De positieve ontwikkeling zette zich in juli en augustus door. Het vervoer van bouwstoffen nam af tot 1,048 miljoen ton (23,5% van het totaal). Daarentegen groeide het kolenvervoer naar 1,211 miljoen ton, als gevolg van het stilleggen van de kerncentrale Obrigheim. Derde grote ladingstroom is zout met 875.000 ton.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel