Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Dec '05 -Brabant past bij voor Wilhelminakanaal, verbreding gaat door

ROTTERDAM 15/12 - De verruiming van het Wilhelminakanaal is definitief, meldt Koninklijke Schuttevaer. Gedeputeerde Jansen de Jonge van Noord Brabant heeft de nautisch-technische belangenorganisatie laten weten dat de provincie de ontbrekende middelen (12 miljoen euro) zal aanvullen zodat niets meer de verruiming in de weg hoeft te staan. In de Tweede Kamer werd minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat deze week voor de derde keer gewezen op haar verantwoordelijkheid de wens van de Kamer - verbreding volgens de oorspronkelijke plannen - uit te voeren.

De afgelopen maanden hield het project de gemoederen zeer bezig. Onder druk van de Tweede Kamer moest Minister Peijs afzien van haar voorstel om het verruimingsgeld te besteden aan een rondweg ten noorden van Tilburg. Een zware lobby van het bedrijfsleven heeft uiteindelijk geleid tot een brede steun vanuit de Tweede Kamer voor het project. De kanaalbedrijven in Tilburg hebben daarbij een cruciale rol gespeeld.
De verruiming kost 72 miljoen euro, waarvan 52 door het Rijk wordt gedragen. Gemeente Tilburg draagt 6 miljoen bij en de kanaalbedrijven 1,2 miljoen. Het restant zal door de Provincie worden gedragen. Koninklijke Schuttevaer is zeer tevreden met het resultaat.

Bestuurlijke soap
PvdA-Kamerlid Boelhouwer sprak in het commissie-overleg met de minister over het Wilhelminakanaal van 'een foutje dat mij eigenlijk toch wel heel erg dwarszit en naar ik begrijp anderen ook' en van 'een bestuurlijke soap'. Na het laatste algemeen overleg, waarin de minister zei: 'Als de Kamer het wil, dan moet het maar, maar ik blijf het niets vinden', dacht Boelhouwer dat het niettemin wel voor elkaar zou komen en dat een motie overbodig was. Maar uit het verslag van bestuurlijk overleg tussen de minister en de provincie Noord-Brabant bleek iets anders.
Boelhouwer: 'Wij dachten dat wij aan konden op de mondelinge afspraak die wij hierover met de minister hadden en wij dachten dat wij de minister goed hadden verstaan. Wat schetst onze verbazing toen wij in het verlag van dat bestuurlijk overleg lazen: niets kanaal, zij zoeken het in Tilburg zelf maar uit; ik maak gewoon 52 miljoen over en daarmee basta.' Het PvdA-Kamerlid vindt dat de minister zo niet met de Kamer om hoort te gaan. Hij riep zijn collega's in de commissie op nog maar een keer uit te spreken dat de 52 miljoen gewoon voor het Wilhelminakanaal bestemd is.

Onrendabele variant
LPF-Kamerlid Hermans ging daarin niet met Boelhouwer mee. Hij vroeg zich af waarom de PvdA-fractie van alle doorgerekende alternatieven toch zo vast houdt aan veruit de meest onrendabele variant. De PvdA'er legde uit dat de cijfers van het Centraal Plan Bureau ten onrechte uitgingen van een afschrijving in 30 jaar. 'Een kanaal hoef je niet in 30 jaar af te schrijven. Sterker, afschrijving in 30 jaar is niet aan de orde, zo'n kanaal ligt er immers veel langer.' Volgens Boelhouwer was er ook veel 'valse lucht' rondom het project. 'Wat ons betreft is het nu of nooit voor dat kanaal. Als je het nu niet realiseert, zal een groot aantal bedrijven definitief besluiten om over de weg te gaan.'
VVD'er Hofstra deed geen afstand van de motie-Van der Staaij, maar voelde wel met Hermans mee. De LPF'er zelf was niet op andere gedachten te brengen: 'Net als Asterix en Obelix blijf ik vechten tegen het Wilhelminakanaal.' Vanuit zijn deelname aan de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten (TCI) vond hij de kanaaldiscussie persoonlijk 'een dieptepunt'. Hermans: 'Ik zou zelfs een gewetensvraag willen stellen. Ik heb hier verschillende vertegenwoordigers van de binnenvaart gezien. Als zij 40 miljoen zouden kunnen aanwenden voor de binnenvaart, kan ik mij niet voorstellen dat zij zouden kiezen voor het aanwenden van al dat geld voor het Wilhelminakanaal. Ik hoop dan ook dat de minister standvastig blijft verdedigen dat Brabant het geld dan maar binnen de eigen regio moet gaan zoeken.'
Mastwijk (CDA) vond dat Hermans de minister niet moest oproepen tot bestuurlijke ongehoorzaamheid door de breed aangenomen motie-Van der Staaij niet uit te voeren. Nee, zei Hermans, 'ik roep de minister er niet toe op om bestuurlijk ongehoorzaam te zijn, maar om al haar overredingskracht in de schaal te leggen om u van dit dwaalpad af te brengen.'

'Met verve bevaren'
SGP-Kamerlid Van der Staaij was ziek, maar zijn collega Slob van de ChristenUnie nam voor hem het woord. 'Ik weet dat hij vindt dat er geen nieuwe motie moet komen, omdat er een heel duidelijke uitspraak van de Kamer ligt. Aan de orde is dat de minister de uitspraak van de Kamer volgt, punt uit.' Zelf voelde Slob er ook niets voor de discussie over het Wilhelminakanaal over te doen, zoals Hermans probeerde. Ook CDA'er Mastwijk spaarde 'zijn' minister niet: 'Wat mijn fractie betreft, spreken wij af dat het traject Wilhelminakanaal met verve en zoals afgesproken via de motie-Van der Staaij wordt bevaren, dat de minister op een goede manier praat over de oplossing voor de kleine financiële hobbel die er nog lijkt te zijn en dat het kanaal onder regie van Rijkswaterstaat op de afgesproken manier wordt aangepast.'

In haar beantwoording zei minister Peijs niet te willen verhelen dat verbreding van het Wilhelminakanaal niet haar grootste voorkeur heeft. Ze had geprobeerd de regio voor 52 miljoen de helpen met een eenvoudiger aanpak van het kanaal èn aanleg van het noordtangent bij Tilburg. Nu de Kamer toch vasthoudt aan opknappen van het Wilhelminakanaal, is er volgens Peijs een nieuw probleem, namelijk dat het niet voor 52 miljoen kan. 'Ondanks de bijdrage van de regio kom ik 12 miljoen tekort. Dat vind ik niet weinig geld. Wij proberen overal een serieuze kosten-batenanalyse te handeren.' Dat ging Groenlink-Kamerlid Duyvendak te ver: 'De Kamer heeft haar wens glashelder uitgesproken. De minister lijkt voortdurend de discussie opnieuw te willen openen, maar er is een duidelijke Kameruitspraak.' Peijs vroeg de Kamer dan maar aan te geven waar die extra 12 miljoen vandaan moet komen.

Na schorsing van het overleg en contact van Kamerleden met de Brabantse gedeputeerde Jansen de Jonge bleek de dekking gevonden en het probleem opgelost. Mastwijk (CDA): 'Wat het Wilhelminakanaal betreft, heb ik begrepen dat de regio ook daar eruit komt. Dus als puntje bij paaltje komt, is ook met zuiderlingen snel zaken te doen.'



EVO: 'Gerechtigheid voor Brabantse bedrijfsleven''

DEN HAAG 29/9 persbericht EVO - Minister Peijs besloot in juni 2005 dat het Wilhelminakanaal niet vergroot mag worden. De Tweede Kamer heeft vandaag geëist dat de minister alsnog besluit het kanaal op te waarderen voor grotere binnenvaartschepen (klasse IV). Decennialang hebben de rondom het Wilhelminakanaal gevestigde bedrijven geïnvesteerd op basis van de verwachting dat het rijk de bereikbaarheid voor de binnenvaart zou verbeteren. Wat EVO betreft komt hiermee een einde aan een strijd die ruim dertig jaar heeft geduurd. Het kabinet moet nu de daad bij het woord voegen en de noodzakelijke vervolgstappen nemen, zodat zo snel mogelijk begonnen kan worden met de opwaardering.


Tegen de wil (motie) van de Tweede Kamer had minister Peijs in juni 2005 het besluit genomen om het Wilhelminakanaal in Tilburg niet te vergroten, maar slechts achterstallig onderhoud uit te voeren.
Donderdag 29 september is de minister door de Tweede Kamer teruggefloten: de in het MIT gereserveerde 52 miljoen euro moet gebruikt worden voor de opwaardering van het kanaal van klasse 2 tot klasse 4. De Kamer accepteert niet, dat de minister een breed gesteunde motie naast zich neerlegt.

EVO ging er altijd van uit, dat het Tilburgs bedrijfsleven kon rekenen op verbreding en verdieping van het kanaal tot en met industrieterrein Loven. Voor dit project had het Rijk 52 miljoen euro begroot. De gemeente Tilburg en het bedrijfsleven waren bereid eveneens te investeren in het kanaal. Bovendien is opwaardering van het Wilhelminakanaal een wezenlijk onderdeel van de ‘Visie Brabantse Kanalen’ van de provincie Noord-Brabant.

In de Nota Mobiliteit wordt het Wilhelminakanaal van de Amer tot aan de haven Loven in Tilburg erkend als hoofdvaarweg. Ook is het Wilhelminakanaal in zijn geheel opgenomen als potentieel distributienetwerk. Deze constateringen waren in schrille tegenspraak met het besluit van minister Peijs om het Wilhelminakanaal in Tilburg niet te vergroten en niet te verdiepen tot aan industrieterrein Loven.

De positieve uitkomst van de discussie tussen de Tweede Kamer en de minister is niet alleen van belang voor het Tilburgse bedrijfsleven, maar ook van groot belang voor het vertrouwen van alle andere ondernemers die gebruik maken van de binnenvaart. Dit vertrouwen is tanende door het vele achterstallige onderhoud en de lange termijn die wordt uitgetrokken om dit slechts voor een gedeelte weg te werken. Ook wat dat betreft ziet de toekomst er weer beter uit. Niet alleen nam de Tweede Kamer vandaag de angst weg dat deze belangrijke verbinding niet wordt opgewaardeerd, ook lijkt na het debat van vandaag de kans kleiner dat de reeds lang in het MIT opgenomen projecten op het laatste moment nog worden geschrapt.

Zie ook:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel