14 Dec '05 -Brabant past bij voor Wilhelminakanaal, verbreding gaat door
ROTTERDAM 15/12 - De verruiming van het Wilhelminakanaal is definitief, meldt Koninklijke Schuttevaer.
Gedeputeerde Jansen de Jonge van Noord Brabant heeft de
nautisch-technische belangenorganisatie laten weten dat de provincie de
ontbrekende middelen (12 miljoen euro) zal aanvullen zodat niets meer
de verruiming in de weg hoeft te staan. In de Tweede Kamer werd
minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat deze week voor de derde
keer gewezen op haar verantwoordelijkheid de wens van de Kamer -
verbreding volgens de oorspronkelijke plannen - uit te voeren.
De afgelopen maanden hield het project de gemoederen zeer bezig. Onder
druk van de Tweede Kamer moest Minister Peijs afzien van haar voorstel
om het verruimingsgeld te besteden aan een rondweg ten noorden van
Tilburg. Een zware lobby van het bedrijfsleven heeft uiteindelijk
geleid tot een brede steun vanuit de Tweede Kamer voor het project. De
kanaalbedrijven in Tilburg hebben daarbij een cruciale rol gespeeld.
De
verruiming kost 72 miljoen euro, waarvan 52 door het Rijk wordt
gedragen. Gemeente Tilburg draagt 6 miljoen bij en de kanaalbedrijven
1,2 miljoen. Het restant zal door de Provincie worden gedragen.
Koninklijke Schuttevaer is zeer tevreden met het resultaat.
Bestuurlijke soap
PvdA-Kamerlid Boelhouwer sprak in het commissie-overleg met de minister
over het Wilhelminakanaal van 'een foutje dat mij eigenlijk toch wel
heel erg dwarszit en naar ik begrijp anderen ook' en van 'een
bestuurlijke soap'. Na het laatste algemeen overleg, waarin de minister
zei: 'Als de Kamer het wil, dan moet het maar, maar ik blijf het niets
vinden', dacht Boelhouwer dat het niettemin wel voor elkaar zou komen
en dat een motie overbodig was. Maar uit het verslag van bestuurlijk
overleg tussen de minister en de provincie Noord-Brabant bleek iets
anders.
Boelhouwer: 'Wij dachten dat wij aan konden op de mondelinge afspraak
die wij hierover met de minister hadden en wij dachten dat wij de
minister goed hadden verstaan. Wat schetst onze verbazing toen wij in
het verlag van dat bestuurlijk overleg lazen: niets kanaal, zij zoeken
het in Tilburg zelf maar uit; ik maak gewoon 52 miljoen over en daarmee
basta.' Het PvdA-Kamerlid vindt dat de minister zo niet met de Kamer om
hoort te gaan. Hij riep zijn collega's in de commissie op nog maar een
keer uit te spreken dat de 52 miljoen gewoon voor het Wilhelminakanaal
bestemd is.
Onrendabele variant
LPF-Kamerlid Hermans ging daarin niet met Boelhouwer mee. Hij vroeg
zich af waarom de PvdA-fractie van alle doorgerekende alternatieven
toch zo vast houdt aan veruit de meest onrendabele variant. De PvdA'er
legde uit dat de cijfers van het Centraal Plan Bureau ten onrechte
uitgingen van een afschrijving in 30 jaar. 'Een kanaal hoef je niet in
30 jaar af te schrijven. Sterker, afschrijving in 30 jaar is niet aan
de orde, zo'n kanaal ligt er immers veel langer.' Volgens Boelhouwer
was er ook veel 'valse lucht' rondom het project. 'Wat ons betreft is
het nu of nooit voor dat kanaal. Als je het nu niet realiseert, zal een
groot aantal bedrijven definitief besluiten om over de weg te gaan.'
VVD'er Hofstra deed geen afstand van de motie-Van der Staaij, maar
voelde wel met Hermans mee. De LPF'er zelf was niet op andere gedachten
te brengen: 'Net als Asterix en Obelix blijf ik vechten tegen het
Wilhelminakanaal.' Vanuit zijn deelname aan de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten (TCI)
vond hij de kanaaldiscussie persoonlijk 'een dieptepunt'. Hermans: 'Ik
zou zelfs een gewetensvraag willen stellen. Ik heb hier verschillende
vertegenwoordigers van de binnenvaart gezien. Als zij 40 miljoen zouden
kunnen aanwenden voor de binnenvaart, kan ik mij niet voorstellen dat
zij zouden kiezen voor het aanwenden van al dat geld voor het
Wilhelminakanaal. Ik hoop dan ook dat de minister standvastig blijft
verdedigen dat Brabant het geld dan maar binnen de eigen regio moet
gaan zoeken.'
Mastwijk (CDA) vond dat Hermans de minister niet moest oproepen tot
bestuurlijke ongehoorzaamheid door de breed aangenomen motie-Van der
Staaij niet uit te voeren. Nee, zei Hermans, 'ik roep de minister er
niet toe op om bestuurlijk ongehoorzaam te zijn, maar om al haar
overredingskracht in de schaal te leggen om u van dit dwaalpad af te
brengen.'
'Met verve bevaren'
SGP-Kamerlid Van der Staaij was ziek, maar zijn collega Slob van de
ChristenUnie nam voor hem het woord. 'Ik weet dat hij vindt dat er geen
nieuwe motie moet komen, omdat er een heel duidelijke uitspraak van de
Kamer ligt. Aan de orde is dat de minister de uitspraak van de Kamer
volgt, punt uit.' Zelf voelde Slob er ook niets voor de discussie over
het Wilhelminakanaal over te doen, zoals Hermans probeerde. Ook CDA'er
Mastwijk spaarde 'zijn' minister niet: 'Wat mijn fractie betreft,
spreken wij af dat het traject Wilhelminakanaal met verve en zoals
afgesproken via de motie-Van der Staaij wordt bevaren, dat de minister
op een goede manier praat over de oplossing voor de kleine financiële
hobbel die er nog lijkt te zijn en dat het kanaal onder regie van
Rijkswaterstaat op de afgesproken manier wordt aangepast.'
In haar beantwoording zei minister Peijs niet te willen verhelen dat
verbreding van het Wilhelminakanaal niet haar grootste voorkeur heeft.
Ze had geprobeerd de regio voor 52 miljoen de helpen met een
eenvoudiger aanpak van het kanaal èn aanleg van het noordtangent bij
Tilburg. Nu de Kamer toch vasthoudt aan opknappen van het
Wilhelminakanaal, is er volgens Peijs een nieuw probleem, namelijk dat
het niet voor 52 miljoen kan. 'Ondanks de bijdrage van de regio kom ik
12 miljoen tekort. Dat vind ik niet weinig geld. Wij proberen overal
een serieuze kosten-batenanalyse te handeren.' Dat ging
Groenlink-Kamerlid Duyvendak te ver: 'De Kamer heeft haar wens
glashelder uitgesproken. De minister lijkt voortdurend de discussie
opnieuw te willen openen, maar er is een duidelijke Kameruitspraak.'
Peijs vroeg de Kamer dan maar aan te geven waar die extra 12 miljoen
vandaan moet komen.
Na schorsing van het overleg en contact van Kamerleden met de
Brabantse gedeputeerde Jansen de Jonge bleek de dekking gevonden en het
probleem opgelost. Mastwijk (CDA): 'Wat het Wilhelminakanaal betreft,
heb ik begrepen dat de regio ook daar eruit komt. Dus als puntje bij
paaltje komt, is ook met zuiderlingen snel zaken te doen.'
EVO: 'Gerechtigheid voor Brabantse bedrijfsleven''
DEN HAAG 29/9 persbericht EVO -
Minister Peijs besloot in juni 2005 dat het Wilhelminakanaal niet
vergroot mag worden. De Tweede Kamer heeft vandaag geëist dat de
minister alsnog besluit het kanaal op te waarderen voor grotere
binnenvaartschepen (klasse IV). Decennialang hebben de rondom het
Wilhelminakanaal gevestigde bedrijven geïnvesteerd op basis van de
verwachting dat het rijk de bereikbaarheid voor de binnenvaart zou
verbeteren. Wat EVO betreft komt hiermee een einde aan een strijd die
ruim dertig jaar heeft geduurd. Het kabinet moet nu de daad bij het
woord voegen en de noodzakelijke vervolgstappen nemen, zodat zo snel
mogelijk begonnen kan worden met de opwaardering.
Tegen
de wil (motie) van de Tweede Kamer had minister Peijs in juni 2005 het
besluit genomen om het Wilhelminakanaal in Tilburg niet te vergroten,
maar slechts achterstallig onderhoud uit te voeren. Donderdag 29
september is de minister door de Tweede Kamer teruggefloten: de in het
MIT gereserveerde 52 miljoen euro moet gebruikt worden voor de
opwaardering van het kanaal van klasse 2 tot klasse 4. De Kamer
accepteert niet, dat de minister een breed gesteunde motie naast zich
neerlegt.
EVO
ging er altijd van uit, dat het Tilburgs bedrijfsleven kon rekenen op
verbreding en verdieping van het kanaal tot en met industrieterrein
Loven. Voor dit project had het Rijk 52 miljoen euro begroot. De
gemeente Tilburg en het bedrijfsleven waren bereid eveneens te
investeren in het kanaal. Bovendien is opwaardering van het
Wilhelminakanaal een wezenlijk onderdeel van de ‘Visie Brabantse
Kanalen’ van de provincie Noord-Brabant.
In de Nota Mobiliteit wordt het Wilhelminakanaal van de Amer tot aan de
haven Loven in Tilburg erkend als hoofdvaarweg. Ook is het
Wilhelminakanaal in zijn geheel opgenomen als potentieel
distributienetwerk. Deze constateringen waren in schrille tegenspraak
met het besluit van minister Peijs om het Wilhelminakanaal in Tilburg
niet te vergroten en niet te verdiepen tot aan industrieterrein Loven.
De positieve uitkomst van de discussie tussen de Tweede Kamer en de
minister is niet alleen van belang voor het Tilburgse bedrijfsleven,
maar ook van groot belang voor het vertrouwen van alle andere
ondernemers die gebruik maken van de binnenvaart. Dit vertrouwen is
tanende door het vele achterstallige onderhoud en de lange termijn die
wordt uitgetrokken om dit slechts voor een gedeelte weg te werken. Ook
wat dat betreft ziet de toekomst er weer beter uit. Niet alleen nam de
Tweede Kamer vandaag de angst weg dat deze belangrijke verbinding niet
wordt opgewaardeerd, ook lijkt na het debat van vandaag de kans kleiner
dat de reeds lang in het MIT opgenomen projecten op het laatste moment
nog worden geschrapt.