08 Okt '05 -Containerschip Fowairet voor reparatie naar Rotterdam
ROTTERDAM 8/10 - Het gehavende containerschip Fowairet is vrijdag door
een sleep- en bergingskonvooi overgebracht naar een wachtkade in de
Botlek. Nog niet bekend was op welke werf het zou worden gerepareerd.
De met 1952 containers geladen Fowairet strandde dinsdag 20 september
vroeg in de ochtend op de Westerschelde bij het Zeeuwse
plaatsje
Perkpolder. Later die dag werd het schip losgetrokken en naar de
Sloehaven in Vlissingen gesleept.
Bergers van Multraship en URS kregen toestemming van de betrokken
authoriteiten om het transport uit te voeren. Ze hebben afgelopen week
het grootste gedeelte van de lading containers uit het schip gelost
alsmede de stookolie uit de lekkende tanks en ruim 5 in tankschepen
overgepompt. Tevens werd een aantal noodreparaties uitgevoerd.
Krachten verdelen
Er bevinden zich nog 297 containers in het schip, welke geen
gevaarlijke lading bevatten. Berekeningen wezen uit dat het veiliger
was deze containers voor het transport over zee in het schip te laten
om daarmee de krachten op het beschadigde schip zo gunstig mogelijk te
verdelen.
De Fowairet werd door twee sleepboten naar Rotterdam gesleept. Dit
konvooi werd begeleid door twee escort sleepboten, het
oliebestrijdingsvaartuig Arca en twee fast-rescue tenders waaronder de
in Breskens gestationeerde reddingboot Zeemanshoop. Er was een
bergingsteam aan boord van de Fowairet, bestaande uit o.a.
scheepsbouwkundig ingenieurs, bergingsinspecteurs- en duikers.
Doemscenario's
In de media circuleerden na de stranding op 20 september in de Westerschelde de
gebruikelijke doemscenario's, omdat het schip ook 127
containers met gevaarlijke stoffen aan boord had en dreigde te breken. Volgens de gemeente
Hulst bestond de 'kans op gevaar voor
de bevolking'. Het scheepvaartverkeer over de Westerschelde lag de hele
dag stil en bezorgde de haven van Antwerpen naar verluidt een
kostenpost van rond een half miljoen euro doordat zestig schepen de
haven niet in of uit konden. Om 20:30 uur werd de vaarweg weer vrijgegeven.
In de loop van de middag maakten dertien
sleepboten van Multraship uit Terneuzen en van de Unie van Reddings-
en Sleepdienst (Union) uit Antwerpen aan het containerschip
vast. Om 10 voor half 6, bij hoogwater, werd het schip vlot
getrokken. Alle lading bleef aan boord. Wel lekte de Fowairet zo'n 600
liter stookolie; een oliescherm rond het schip voorkwam verdere
verspreiding.
Het 270 meter lange schip Fowairet van United Arabian Shipping Company was met een Vlaamse loods aan boord op weg van Londen
naar Antwerpen toen het rond 05.00 uur vastliep op een zandbank. Doordat het schip aan de voorzijde ging 'plooien', was het
wegens het gevaar van een breuk niet mogelijk het vaartuig eerder weg te
trekken.