Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Jul '06 -Peijs ziet geen grote overtreding Wet pleziervaartuigen

DEN HAAG 12/7 - Van een 'op grote schaal' negeren van de Wet pleziervaartuigen is volgens minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat momenteel geen sprake. Bij de ministeriële inspectiedienst IVW zijn daar geen meldingen van gedaan en daarom deelt Peijs niet de zorg daarover van de Tweede Kamerleden Van Hijum (CDA) en Slob (ChristenUnie). schrijft zij in antwoord op schriftelijke vragen van de beide parlementsleden.

IVW maakt zich niet echt druk om naleving van de Wet pleziervaartuigen door jachtbouwers, importeurs en handelaren. Het toezicht beperkt zich volgens Peijs tot reacties op klachten en ingrijpen in het geval van aperte onveiligheid. Het zicht op de naleving wordt vooral bepaald door meldingen van overtredingen, berichten van calamiteiten en overleg met de sector. In 2005 leverde dat 15 schriftelijke en circa 40 telefonische meldingen op. Tot en met april dit jaar waren er 5 schriftelijke en 10 telefonische meldingen.

Peijs laat naleving van de Wet pleziervaartuigen vooral over aan de branche zelf. 'Gelet ook op de omvang (naar schatting 200.000) van de pleziervaartuigenbranche en de aard van de risico’s, is zelfregulering een efficiënte vorm van handhaving en daarmee een verantwoorde keuze', schrijft zij naar aanleiding van de Kamervragen. In een toezichthoudende rol voor het ministerie van Economische Zaken, vanwege consumentenbescherming, het waarborgen van eerlijke concurrentie en het opsporen van economische delicten ziet Peijs niets.

Passief is de reactie van de minister als het gaat om de inzet van registratie als middel om diefstal van pleziervaartuigen tegen te gaan. Zij schrijft: 'Registratie van CE-gegevens (niet uniek per vaartuig) vindt momenteel op vrijwillige basis plaats door keuringsinstanties en fabrikanten. Alleen HIN/CIN nummers, welke worden aangebracht door de fabrikant, zijn uniek en vaartuig gebonden. Deze kunnen mogelijk, indien al gewenst, worden gebruikt als basis voor een centrale registratie.'


Zorgen CDA over diefstal pleziervaartuigen

ZWOLLE 18/7/05 persbericht CDA-Kamerlid Van Hijum - De CDA-fractie in de Tweede Kamer maakt zich zorgen over de toenemende diefstal van pleziervaartuigen. Om diefstal te voorkomen en de opsporing van gestolen boten te vergemakkelijken moet er een eenduidig systeem komen voor registratie en identificatie, vindt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.

In 2003 werden er volgens het KLPD in totaal 939 pleziervaartuigen en 1620 buitenboordmotoren ontvreemd. In 2004 oversteeg het aantal gestolen vaartuigen volgens verzekeraars voor het eerst de 1000 en dit jaar worden naar schatting meer dan 1200 boten ontvreemd. Het merendeel wordt nimmer teruggevonden. Begin juli werden in de havens rond het Alkmaarder- en Uitgeestermeer nog tien sloepen ontvreemd door een bende.

Volgens het CDA wordt de aanpak van het probleem bemoeilijkt door het ontbreken van een eenduidig systeem voor registratie en identificatie van pleziervaartuigen. Veel botenbezitters laten hun vaartuig bij aankoop niet registreren. Bovendien bestaan er veel registratiesystemen naast elkaar, zoals het schepenregister van het Kadaster (met brandmerk), het botenregister van de Stichting Nationaal Botenregister (inbouw chip) en het ‘permanentmark’ (UV-pasta) van het Watersportverbond. Daarnaast heeft ook de politie een eigen ‘registratiekaart pleziervaartuigen’ ontwikkeld. De Rijksdienst voor het Wegverkeer registreert uitsluitend snelle motorboten.

Handen ineen
Het CDA ziet het liefst één centraal systeem voor de registratie en identificatie van pleziervaartuigen ontstaan. Het CDA roept de watersportsector en verzekeraars daarom op om de handen ineen te slaan en zo'n systeem te ontwikkelen. Dit is overzichtelijker voor de watersporter en vergemakkelijkt de opsporing bij eventuele diefstal. Het invoeren van een verplicht kenteken voor alle pleziervaartuigen, zoals onlangs bepleit door het Verbond van Verzekeraars, gaat het CDA vooralsnog een stap te ver. Het voorkomen van diefstal is volgens het CDA de eerste verantwoordelijkheid van de eigenaar van een boot en de sector zelf.

Het CDA heeft de ministers Peijs en Remkes via schriftelijke vragen opgeroepen om in overleg te treden met de watersportsector over de aanpak van het probleem.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ik heb met veel interesse het artikel gelezen dat stond in de nieuwsberichten op uw site. Graag geef ik u hierbij nog wat achtergrondinformatie over het Nationaal BotenRegister.

    In het betreffende artikel zet u een aantal registrerende partijen naast elkaar, waaronder het Nationaal BotenRegister. U stelt daarbij dat door de verschillende registrerende organen, verschillende, middelen worden gebruikt om herkenning te vergemakkelijken. In het geval van het Nationaal BotenRegister is dit een inbouwchip en dat klopt dit niet geheel. Het Nationaal BotenRegister staat in eerste instantie voor registratie, dat is onafhankelijk van gebruikte identificatiemiddelen. Naast een goed, sluitend en gedegen registratiesysteem zijn er producten om identificatie bij diefstal te vergemakkelijken en dat beperkt zich in het geval van het Nationaal BotenRegister niet tot de door u genoemde inbouwchip’s. Binnenkort staat er een breed aanbod van identificatiebevorderende artikelen op de website van het Nationaal BotenRegister.

    Over het Nationaal BotenRegister

    Het Nationaal BotenRegister is een initiatief van de Stichting Nationaal BotenRegister. Stichting Nationaal BotenRegister heeft zich als doel gesteld, diefstal van pleziervaartuigen te doen reduceren en te voorzien in de behoefte pleziervaartuigen te kunnen registreren. Stichting Nationaal BotenRegister geeft de watersporter de mogelijkheid om online via http://www.botenregister.nl zijn of haar vaartuig te registeren. Met het registreren worden alle specifieke kenmerken plus een foto van een vaartuig vastgelegd wat preventief werkt en opsporing bij diefstal vereenvoudigt. Producten die door het Nationaal BotenRegister in de markt gezet worden liggen altijd in het verlengde van deze doelstellingen.



    Ik hoop u met deze extra informatie wat meer inzicht te hebben gegeven over de Stichting Nationaal BotenRegister. Indien u nog vragen hebt kijk dan even op onze site of mail mij even.



    Met vriendelijke groet,

    Stichting Nationaal BotenRegister



    Koos van der Weijde

    secretaris

    Koos van der Weijde (Email) (URL) - 27 Juli '05 - 06:41



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel