ANTWERPEN 2/7 - 'De aanbieders van lading moeten eindelijk beseffen dat
er momenteel
door de tankvaart bespaard wordt op zaken waar niet op
bespaard mag worden... Dubbelwandig of enkelwandig... Waar geen centen
voor zijn kan niet aan worden voldaan! Ook moeten de aanbieders van
lading beseffen dat hun imago, waar ze zo bezorgd om zijn, nu reeds
ernstig in het geding is. Men weze gewaarschuwd.' Dat stellen algemeen
voorzitter Amand Bauwens en tankvaart-voorzitter Karel Verberght van de
Belgische binnenvaartorganisatie VBR in een persbericht.
De VBR-bestuurders doen een oproep aan varende ondernemers in actie te komen en, bijvoorbeeld in het VAART!Forum, duidelijk te maken dat van aangenomen reizen vaak alleen maar de variabele kosten worden gedekt.
'Majors kan men het best vergelijken met dames die lang voor de spiegel
staan om hun imago op te poetsen. Dat hun producten aanzienlijk beneden
kostprijs vervoerd worden, daarover blijft het opvallend stil en is bij
de publieke opinie niet geweten... Het is aan de gedupeerden, met name
de vervoerders, om daar verandering in te brengen', schrijven Bauwens en Verberght.
De vervoerders
worden volgens de VBR in hun actie gesteund door de conclusies uit de studie van de Erasmus
Universiteit. 'Uit die studie is duidelijkgebleken dat als gevolg
van een zeer beperkt aantal aanbieders van lading, tegenover > 1000
vervoerders, er geen sprake meer is van een vrije markt. Er moet dus
een middel gevonden worden om de aanbieders van lading onder druk te
zetten.'
VBR-Persbericht 2.7.05
Betreffende: "HUIDIGE CRISIS IN DE TANKVAART"
In een onlangs verschenen persbericht van CBRB werden de aanbieders van
lading in de tankvaart verweten, dat zij hun producten laten vervoeren
onder de kostprijs en dat men zo niet kan komen tot een duurzame
tankvaart. Voor een brancheorganisatie zoals het CBRB was dit een
opmerkelijke uitspraak. Het bewijst de ernst van de huidige crisis in
de tankvaart!
Regelmatig verschijnen op www.vaart.nl (VAART!Forum) ook publicaties
met exploitatieberekeningen van transporten van A naar B, afkomstig van
Particuliere Tankvaart Ondernemers met durf. Uit deze gegevens blijkt
duidelijk dat het tarief nauwelijks de som is van enkele variabele
kosten (brandstof, havengeld, kanaalkosten). Terwijl in het kader van
een gedeelde verantwoordelijkheid het tarief minimaal de som zou moeten
zijn van de variabele en de vaste kosten (art. 12 van de wet op het
wegvervoer in België). Voorlopig is deze wet alleen nog van toepassing
op het wegvervoer en blijft de binnenvaart in de kou staan.
Toch is er o.i. een mogelijkheid om druk uit te oefenen op majors zoals
Esso, BP, Total, Texaco. Majors kan men het best vergelijken met dames
die lang voor de spiegel staan om hun imago op te poetsen. Dat hun
producten aanzienlijk beneden kostprijs vervoerd worden, daarover
blijft het opvallend stil en is bij de publieke opinie niet geweten...
Het is aan de gedupeerden, met name de vervoerders, om daar verandering
in te brengen. De vervoerders worden daarin gesteund door de conclusies
uit de studie van de Erasmus Universiteit. Uit die studie is duidelijk
gebleken dat er als gevolg van een zeer beperkt aantal aanbieders van
lading, tegenover > 1000 vervoerders, er geen sprake meer is van een
vrije markt. Er moet dus een middel gevonden worden om de aanbieders
van lading onder druk te zetten.
Men kan o.i. de druk op de aanbieders van lading opvoeren, door gebruik
te maken van hun mateloze bezorgheid betreffende hun imago bij de
publieke opinie.
Dit kan door massaal de dumpingtarieven die nu betaald worden, publiek
aan de kaak te stellen. Eén van de mogelijkheden daartoe is
www.vaart.nl (e-mail berichten aan VAART!Forum op vaart@vaart.nl ). Tot
op heden gebeurde dat reeds in beperkte omvang en meestal door dezelfde
'moedige' Particuliere Tankvaart ONdernemers.
Wanneer er aan deze oproep massaal gevolg zou gegeven worden en men
vult deze gegevens aan met de naamvan de aanbieder en de klant (laad-
en losplaats) + een berekening waaruit blijkt dat nauwelijks de
variabele kosten, zoals brandstofkosten, havengeld enz. door het tarief
gedekt zijn, dan kunnen de brancheorganisaties deze gegevens niet
alleen gebruiken als een vorm van marktobservatie, maar ook als een
middel om aanbieders van lading onder druk te zetten. Herhaaldelijk is
immers reeds gebleken dat majors zoals Esso, BP, Total, Texaco enz er
alles aan doen om te voorkomen dat hun naam genoemd wordt bij
calamiteiten...
Door het verzamelen van tientallen (hopelijk honderden) publicaties op
www.vaart.nl zullen de aanbieders van lading er ernstig rekening moeten
mee houden dat zij, bij calamiteiten die het gevolg zijn van
economische noodzaak, negatieve reclame over zich heen kunnen krijgen.
Zelfs bij eenvoudige rechtszaken als overschrijding van de vaartijd kan
een advocaat gebruik maken van de gegevens die door publicaties op
www.vaart.nl opgespaard en bijgehouden worden. Het imago van een major
zou tijdens zo'n gerechtzaak, via de aanwezige pers, een flinke deuk
kunnen krijgen.
De bedoeling van deze actie is uiteraard duidelijk. De aanbieders van
lading moeten eindelijk beseffen dat er momenteel door de Tankvaart
Ondernemers bespaard wordt op zaken waar niet op bespaard mag worden...
Dubbelwandig of enkelwandig... Waar geen centen voor zijn kan niet aan
worden voldaan! Ook moeten de aanbieders van lading beseffen dat hun
imago, waar ze zo bezorgd om zijn, nu reeds ernstig in het geding is.
Men weze gewaarschuwd.
A. Bauwens,
Algemeen Voorzitter
Karel Verberght,
Woordvoerder en Voorzitter afd. Tankvaart van VBR