07 Jun '05 -Dr Jaegers: 'Enkelwandige tankvloot snel saneren'
DUISBURG/KOBLENZ 7/6 - 'De binnenvaartorganisaties in de Benelux moeten
een oplossing voor de tankvaart niet verhinderen met kortzichtig
dogmatisme of een mentaliteit van 'dat raakt alleen de anderen'. Dat
zei Dr Gunther Jaegers, directeur van Reederei Jaegers GmbH, al op 26
april in Koblenz, in een ogenschijnlijk vooral nautisch-technische en
tot nu toe door de media onopgemerkte lezing 'Niedrigwasser in der
Tankschifffahrt' voor de Rhine-River-Conference.
De weblink naar Jaegers' referaat
dook op in een discussie in het VAART!Forum. Dr Jaegers, directeur van
één van de grootste Duitse rederijen met 170 schepen en zo'n 270.000
ton laadvermogen, geeft in één alinea een scherpe analyse van de
marktsituatie in de tankvaart met een mogelijke oplossingsrichting. Hij
deed dat al ruim voordat in de Nederlandse binnenvaartbladen VBR, CBRB
en VITB over elkaar heen buitelden over de vraag of er wel of geen
sprake kon zijn van een crisis in de tankvaart en welke actie daartegen
moet worden ondernomen.
"Solange bei unverändertem Bestand an alten Einhüllenschiffen jährlich etwa 60 neue Tanker in Fahrt kommen, bedeutet dies eine Kapazitätsvergrößerung von ca. 5 % pro Jahr. In Verbindung mit den gestiegenen Treibstoffpreisen führt diese Marktentwicklung selbst bei vergleichsweise niedrigen Wasserständen schnell zur Verschlechterung der wirtschaftlichen Situation vor allem von älteren Einhüllentankern. Jedoch auch moderne Doppelhüllentonnage wird davon betroffen sein. Der Markt für den Transport chemischer Produkte ist durch moderne Tanker bereits mehr als gesättigt. Auch diese Schiffe müssen einen wachsenden Teil ihrer Einnahmen durch die Beförderung von Mitteldestillaten erzielen. Ohne ein geregeltes Verfahren zur Beseitigung der alten Einhüllentonnage wird der Tankschifffahrt auf dem Rhein in absehbarer Zeit eine Konkurswelle drohen. Damit würde die Kapazität schnell wieder auf ein marktgerechtes Niveau zurückgeschraubt. Es wäre jedoch mit dem Ruin vor allem von Partikuliersbetrieben verbunden, die oft auch ihre Altersversorgung im Wert ihres Schiffes haben. Eine Entwicklung, die sicher von keinem Marktteilnehmer gewünscht wird und die auch durch vernünftiges Handeln im Rahmen des Reservefonds auch ohne staatliche Unterstützung verhindert werden kann. Ich appelliere deshalb vor allem an die aktiven Verbände in den Benelux- Ländern, eine regelkonforme Lösung nicht durch kurzsinnigen Dogmatismus oder eine „es- trifft- ohnehin- nur- die- anderen“ Mentalität zu verhindern."
Dr Jaegers bevestigt in zijn scherpe marktanalyse de zienswijze dat 60
dubbelwandige nieuwbouwtankers per jaar zorgen voor 5%
capaciteitsgroei. In de huidige markt met hoge brandstofkosten worden
allereerst de oudere enkelwandige tankers de dupe, maar vervolgens ook
de moderne dubbelwandige, aldus de Duitse tankvaartreder.
Golf aan faillissementen
In de chemie is de markt al overvoerd, en de nieuwbouw zoekt dus z'n
weg naar de mineralen. 'Zonder een regeling voor het uit de markt halen
van oude enkelwandige tonnage dreigt voor de tankvaart op de Rijn
binnen afzienbare tijd een golf aan faillissementen', volgens Dr
Jaegers. Hij voorspelt dat de markt daarmee weliswaar snel weer in
evenwicht komt, maar dat de gevolgen rampzalig zullen zijn, vooral voor
particuliere tankvaartondernemers die hun oudedagsvoorziening in hun
schip hebben zitten. 'Dat is een ontwikkeling die door geen enkele
marktpartij wordt gewenst en die - ook zonder overheidssteun -
voorkomen kan worden door verstandig gebruik van de reservefondsen.'