Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

07 Jun '05 -Dr Jaegers: 'Enkelwandige tankvloot snel saneren'

DUISBURG/KOBLENZ 7/6 - 'De binnenvaartorganisaties in de Benelux moeten een oplossing voor de tankvaart niet verhinderen met kortzichtig dogmatisme of een mentaliteit van 'dat raakt alleen de anderen'. Dat zei Dr Gunther Jaegers, directeur van Reederei Jaegers GmbH, al op 26 april in Koblenz, in een ogenschijnlijk vooral nautisch-technische en tot nu toe door de media onopgemerkte lezing 'Niedrigwasser in der Tankschifffahrt' voor de Rhine-River-Conference.

De weblink naar Jaegers' referaat dook op in een discussie in het VAART!Forum. Dr Jaegers, directeur van één van de grootste Duitse rederijen met 170 schepen en zo'n 270.000 ton laadvermogen, geeft in één alinea een scherpe analyse van de marktsituatie in de tankvaart met een mogelijke oplossingsrichting. Hij deed dat al ruim voordat in de Nederlandse binnenvaartbladen VBR, CBRB en VITB over elkaar heen buitelden over de vraag of er wel of geen sprake kon zijn van een crisis in de tankvaart en welke actie daartegen moet worden ondernomen.

"Solange bei unverändertem Bestand an alten Einhüllenschiffen jährlich etwa 60 neue Tanker in Fahrt kommen, bedeutet dies eine Kapazitätsvergrößerung von ca. 5 % pro Jahr. In Verbindung mit den gestiegenen Treibstoffpreisen führt diese Marktentwicklung selbst bei vergleichsweise niedrigen Wasserständen schnell zur Verschlechterung der wirtschaftlichen Situation vor allem von älteren Einhüllentankern. Jedoch auch moderne Doppelhüllentonnage wird davon betroffen sein. Der Markt für den Transport chemischer Produkte ist durch moderne Tanker bereits mehr als gesättigt. Auch diese Schiffe müssen einen wachsenden Teil ihrer Einnahmen durch die Beförderung von Mitteldestillaten erzielen. Ohne ein geregeltes Verfahren zur Beseitigung der alten Einhüllentonnage wird der Tankschifffahrt auf dem Rhein in absehbarer Zeit eine Konkurswelle drohen. Damit würde die Kapazität schnell wieder auf ein marktgerechtes Niveau zurückgeschraubt. Es wäre jedoch mit dem Ruin vor allem von Partikuliersbetrieben verbunden, die oft auch ihre Altersversorgung im Wert ihres Schiffes haben. Eine Entwicklung, die sicher von keinem Marktteilnehmer gewünscht wird und die auch durch vernünftiges
Handeln im Rahmen des Reservefonds auch ohne staatliche Unterstützung verhindert werden kann. Ich
appelliere deshalb vor allem an die aktiven Verbände in den Benelux- Ländern, eine regelkonforme Lösung nicht durch kurzsinnigen Dogmatismus oder eine „es- trifft- ohnehin- nur- die- anderen“ Mentalität zu verhindern."

Dr Jaegers bevestigt in zijn scherpe marktanalyse de zienswijze dat 60 dubbelwandige nieuwbouwtankers per jaar zorgen voor 5% capaciteitsgroei. In de huidige markt met hoge brandstofkosten worden allereerst de oudere enkelwandige tankers de dupe, maar vervolgens ook de moderne dubbelwandige, aldus de Duitse tankvaartreder.

Golf aan faillissementen
In de chemie is de markt al overvoerd, en de nieuwbouw zoekt dus z'n weg naar de mineralen. 'Zonder een regeling voor het uit de markt halen van oude enkelwandige tonnage dreigt voor de tankvaart op de Rijn binnen afzienbare tijd een golf aan faillissementen', volgens Dr Jaegers. Hij voorspelt dat de markt daarmee weliswaar snel weer in evenwicht komt, maar dat de gevolgen rampzalig zullen zijn, vooral voor particuliere tankvaartondernemers die hun oudedagsvoorziening in hun schip hebben zitten. 'Dat is een ontwikkeling die door geen enkele marktpartij wordt gewenst en die - ook zonder overheidssteun - voorkomen kan worden door verstandig gebruik van de reservefondsen.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel