26 Mei '05 -'Ruimte voor de Rivier kan 1 à 2 decimeter aflaaddiepte schelen'
26/5 - 'Lokaal kunnen problemen ontstaan, in de vorm van ondieptes, die
invloed kunnen hebben op de aflaaddiepte van de gehele vaarroute. [...]
Het is mogelijk dat de totale aflaaddiepte door lokale effecten met
bijvoorbeeld 1 tot 2 decimeter afneemt', schrijft een projectmedewerker
van 'Ruimte voor de Rivier' in antwoord op een vraag van schipperse
Mieke Kuipers van de Hensie. Koninklijke Schuttevaer heeft al in juli
2002 gesteld dat 'Ruimte voor de Rivier' geen negatieve invloed mag
hebben op de waterstanden of de vaardiepte in het rivierbed.
'Ik ben
echt geschrokken van dit antwoord', zegt Kuipers. Zij stelde op de
website Ruimte voor de Rivier de vraag: 'Wat merkt de binnenvaart van dit alles? Meer stroom in de Rivier? Lagere waterstand? Elke centimeter is er één.'
Het antwoord liet even op zich wachten. Volgens de anonieme
projectmedewerker lijkt Ruimte voor de Rivier de scheepvaartafwikkeling
'niet significant' te beïnvloeden. Maar verder lezend slaat de schrik
Kuipers om het hart, want dan blijkt die niet zo grote invloed te
kunnen leiden tot 1 à 2 decimeter minder aflaaddiepte. De spits Hensie
zal daar niet direct last van hebben, maar er zijn dieperstekende
schepen die bij laag water elke centimeter nodig hebben om rendabel te
kunnen varen.
Geringere waterdiepte
'Uitgevoerde berekeningen geven aan dat hier en daar wel een geringere
waterdiepte op kan treden. Ook door de uitvoering van
uiterwaardverlagingen, nevengeulen, kadeverwijdingen en dergelijke
(discontinuïteiten) kunnen bodemverhogingen optreden', vervolgt de brief van Ruimte voor de
Rivier. 'Daarnaast is het mogelijk dat door een verlaagde waterstand
als gevolg van maatregelen de waterdiepte bij kades, veerstoepen,
aanlegplaatsen, sluisdrempels of in toegangen van rivieren naar kanalen
afneemt.'
De projectmedewerker voegt daaraan toe: 'Er wordt verwacht dat in het
detailontwerp van de maatregelen (in de vervolgfase (inrichtingsfase)
na vaststelling van de PKB ruimte voor de rivier (eind 2005) de
beperking van de waterdiepte door mitigerende maatregelen verregaand
beteugeld kan worden.'
De effecten op de scheepvaart van de verschillende maatregelpakketten
worden volgens de projectmedewerker nader beschreven in het MER van
Ruimte voor de Rivier dat beschikbaar staat op de website www.ruimtevoorderivier.nl.
Bij het inlezen van de (omvangrijke) PDF-bestanden constateert Acrobat
een bestandsfout. VAART! heeft die inmiddels aan het projectbureau
gemeld.
Van 1 juni tot en met 23 augustus 2005 ligt PKB deel 1 ter inzage en heeft iedereen de mogelijkheid tot inspraak.
Advies aan ministers
De nautisch-technische binnenvaartorganisatie Koninklijke Schuttevaer
was in het najaar van 2003 betrokken bij een advies van de “Landelijke
Initiatiefgroep Ruimte voor de rivier“, waarin vele maatschappelijke
organisaties participeren. Het advies “Meer waarden met een robuuste
rivierruimte” werd uitgebracht aan diverse ministers over het
toekomstige gebruik van de rivieren, mede in het licht van de te
verwachten vergroting van de piekverwerking van rivierwater.
De initiatiefgroep wordt gevormd door een zeer uiteenlopende groep van
maatschappelijke organisaties, zoals ANWB , LTO-Nederland, Stichting
Natuur en Milieu,”Oppervlaktedelfstof-winners”, RECRON, Staatsbosbeheer
en VNO-NCW. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en
Koninklijke Schuttevaer konden aan dit rapport bijdragen dank zij hun
lidmaatschap van VNO-NCW. Zo konden beide organisaties in de
aanbiedingsbrief opgenomen worden als mede- ondersteuners van dit
initiatief.
'Dit rapport dient richting te geven aan toekomstig beleid van de
verantwoordelijke overheden inzake het gebruik van de ruimte van de
rivier', meldt Schuttevaer in een bericht op de eigen website. Als
belangrijkste punten voor de binnenvaartsector worden genoemd:
het optimaal gebruik van de rivieren voor de scheepvaart,
het waarborgen van Haven en havengebonden activiteiten
het behouden resp. creëren van toekomstige mogelijkheden voor zandwinning, vanwege onze zand- en grindbelangen
<>
aandacht voor woningbouw binnendijks, ook vanwege aspecten van externe veiligheid, bij het vervoer van gevaarlijke stoffen
Koninklijke Schuttevaer had in juli 2002 geen bezwaar
tegen de maatregelen die Verkeer en Waterstaat in
gedachten had om overstromingen door hoge waterstanden te voorkomen.
Zolang dat tenminste geen negatieve invloed heeft op de waterstanden of
de vaardiepte in het rivierbed, schreef de schippersvereniging in haar
reactie op de startnotitie in het kader van de PKB procedure
(Planologische Kern Beslissing) ‘Ruimte voor de Rivier’. Een eventuele
wijziging van de afvoerverdeling tussen Waal, Neder Rijn en Geldersche
IJssel vond Schuttevaer ook toen al onaanvaardbaar.
Waarschijnlijk voel ik me na het lezen van deze informatie het zelfde als de bewoners van het dorpje Noordeinde.Waterschap Ijsseldelta en de provincy Overijssel willen een bypass voor de Ijssel graven.Het water stijgt en mogelijk moet de dijk waar Noordeinde is gebouwd 2,5 meter hoger worden.Van het dorp blijft dan weinig over.Stomtoevallig zag een inwoner van Noordeinde dat net over de provinciegrens ligt,de plannen in de bibliotheek van Kampen liggen.Daarop schudde hij het dorp wakker en dat ging verhaal maken.
Hier bedoel ik er mee dat we(Schuttevaer) juist in de vakantietijd goed moeten opletten om eventueel protest te kunnen aantekenen.
Mieke Kuipers - 26 Mei '05 - 16:38
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)