ROTTERDAM 21/3 - De Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart
(CBOB) heeft de jaarlijkse Binnenvaartondernemers Wisseltrofee 2005
toegekend aan internetjournalist Dirk van der Meulen van VAART!. 'Het bestuur was
unaniem van mening dat de geestelijke vader van dit internetmedium voor
de binnenvaart en de vrachtindicator dit jaar de trofee verdient', zei
voorzitter dr Coos van den Berg. De winnaar zelf was hoogst verrast.
CBOB-voorzitter Van den Berg (links) overhandigt de wisseltrofee aan Van der Meulen.
Van der Meulen toonde zich zeer ingenomen met de prijs als erkenning
van het internet als communicatiemedium voor de binnenvaart en van de
VAART!Vrachtindicator als gereedschap voor varende ondernemers. In zijn
dank betrok hij bovenal de schippers die in de begintijd, drie jaar
geleden met onverdroten inzet vrachtmeldingen bleven doen terwijl dat
nog weinig marktinzicht opleverde, en Bonamare-directeur Dr. Kurt Schrömgens
die vanuit zijn betrokkenheid bij de particuliere binnenvaart en als
bedrijfseconoom sterk bijdroeg tot de verdere ontwikkeling van de
vrachtindicator.
Eerdere winnaars De CBOB-binnenvaartondernemerswisseltrofee,
bestaande uit een koperen scheepstelegraaf als wisseltrofee, een
verkleinde versie daarvan en een oorkonde, werd eerder uitgereikt aan:
L. Bruinsma, ms Ad Arma - 1991
Drs F. Verstoep, Barge Terminal Born BV - 1992
E.W.L. Vissers, ms Tecarli - 1993
W. Verberck, ms Sagittarius - 1994
niet uitgereikt - 1995
H. Boere, ms Coby - 1996
General Electric Plastics BV - 1997
Gerkens Cacao BV - 1998
De Koploper / Martin Mannak - 1999
Evers Specials BV Oosterhout (Gld) - 2000
Havenvereniging Coevorden - 2001
T. Terpstra ms Estra - 2002
Avebe Latenstein BV - 2003
Frontrunner Shipping - 2004
De oorkonde bij de trofee geeft als reden voor toekenning aan Dirk van der Meulen / VAART!Info BV:
"Als waardering voor de innovatieve en creatieve wijze
waarop hij de allereerste Binnenvaartportal vorm en inhoud heeft
gegeven. Daarmee levert deze ondernemer vanaf de wal een niet te
onderschatten ondersteuning van de ICT-mogelijkheden voor en de
bedrijfsvoering van de varende ondernemer."
Toespraak CBOB-voorzitter dr J.T. van den Berg
Dames en heren,
Het volgende punt is de toekenning van de
CBOB-binnenvaartondernemerswisseltrofee, een jaarlijks terugkerende
traditie. Inmiddels al voor de vijftiende keer.
De trofee is ingesteld om onze waardering uit te drukken voor die
ondernemer of onderneming die op orinele wijze iets nieuws ontwikkelt
of als eerste een nieuw concept bedenkt of uitprobeert.
Voor dat soort vernieuwingen, een innovatie op technisch gebied of
bijvoorbeeld een of ander nieuw vervoersconcept, is nodig dat iemand
zijn nek uitsteekt en het risico wil nemen, dat achteraf door de beste
stuurlui op andere schepen wordt gezegd: 'Zie je wel, ik zei wel dat
het niet kon!'
Voor deze trofee moet je eigenwijs genoeg zijn om iets nieuws te
proberen, je moet geduld hebben en voldoende overtuigingskracht om
anderen voor je plannen te winnen. En tenslotte moet het uitgevoerd
worden.
En gelooft ur mij, dat soort ondernemers zijn er. En we zien elk jaar kans zo iemand naar voren te halen.
Het aardige is dat het meestal voor de aanwezigen een totale verrassing
is waar de prijs terecht komt, al wordt er vaak naar gegist. Onze
bedrijfstak kent veel invalshoeken en de trofee is als in het bezit
geweest van mensen uit heel verschillende richtingen.
Ook dit jaar moest weer een keuze gemaakt worden uit geschikte kandidaten voor de wisseltrofee.
We hebben bijvoorbeeld gekeken naar het nieuwe concept om de bestaande
koppelsystemen te vervangen door hydraulische units. Op dit moment
wordt dat in de praktijk op het koppelverband Janny uitgetest. Schipper
Martin Mannak, die daarvoor als proefkonijn fungeert, is vandaag
aanwezig.
Een mooi systeem en een goeie kandidaat, vond de selectiecommissie. Het
werkt allemaal veel lichter, geen gesleep met draden, het is
betrouwbaar, maar het grootste voordeel is dat in geval van
overbelasting het systeem die flexibel op kan vangen. Het systeem zorgt
namelijk zelf voor een constante houdkracht. Het is echter nog niet
uitontwikkeld, het overbruggen van het hoogteverschil tussen een
geladen schip en een ongeladen bak bijvoorbeeld is nog lastig. Maar het
principe werkt goed en we zullen er ongetwijfeld meer over horen.
We hebben toch nog maar even verder gekeken.
Een belangrijke verworvenheid van onze tijd is de toename van de
communicatiemogelijkheden. We kunnen ons nauwelijks meer voorstellen
dat we pakweg 15 jaar geleden nog met een zak vol kwartjes de sluismuur
op moesten klauteren om voor te melden aan de laad- of losplaats. En
was je boven, dan was de telefooncel stuk of de buurman was eerder en
de sluisdeur ging alweer open. En nu pak je je mobieltje, je belt de
bevrachter, het internaat of de olieboer, zonder uit je stuurstoel op
te hoeven staan. En dankzij onze binnenvaartproviders zijn de kosten
van die mobiele verbindingen steeds lager.
Die binnenvaartproviders, die zijn pas echt innovatief bezig en eigenlijk de wisseltrofee waard.
In de huidige tijd praten we over markttransparantie en marktinzicht.
Internet is een medium dat daarvoor bij uitstek geschikt lijkt en
onmiddellijk zijn er ondernemers die de mogelijkheden van digitale
vrachtbemiddeling onderzoeken. In de laatste tien jaar zijn al diverse
pogingen ondernomen om via het medium internet een soort 'beursplein'
voor de vrachtenmarkt te creëren. Eerst kwam Teleroute voor
vrachtwagens met het zusje Teleship voor de binnenvaart. Maar dat heeft
het niet gehaald. Te vroeg wellicht.
In de pauze zag u in één van de stands de heer Götze Rohen zijn
Bargelink presenteren. Dat systeem van affichage en aanbieden van
reizen werkt nu een aantal jaren en er maken steeds meer
binnenvaartondernemers en ladingaanbieders gebruik van. Hierdoor krijgt
de schipper een betere kijk op de vrachtenmarkt en is hij vaker in
staat een betere keuze te maken. Bargelink vinden wij een goeie
kandidaat.
In Nederland kennen we nog een ander hulpmiddel van recenter datum: de
VAART!Vrachtindicator. Een systeem waaraan alle binnenvaartondernemers
hun reizen en prijzen kunnen melden. Deze gegevens worden door de
beheerder geanonimiseerd aan alle deelnemers geretourneerd. Ondertussen
zijn er een kleine 250 deelnemers die zichzelf en elkaar een behoorlijk
marktinzicht bezorgen, zowel op het aanbod als op de prijsontwikkeling
van de aangeboden ladingstromen.
Zoals ik al zei, de Vrachtindicator is onderdeel van VAART!, de
allereerste en eigenlijk enigste internetportal voor de binnenvaart.
Voor de digibeten onder u: een internetportal is een toegangspoort op
internet tot een breed scala van informatie op een bepaald gebied.
VAART.nl is het internetportal voor de binnenvaart: nautisch en
sociaal-economisch nieuws, een vacaturebank, discussiefora, een
wekelijkse enquête over actuele binnenvaartzaken, enzovoort, enzovoort.
Dat is allemaal opgezet dankzij de onvermoeibare en tomeloze inzet van
één man. Waar iedereen de mond vol heeft over gegevensuitwisseling en
RIS, heeft hij de daad bij het woord gevoegd en de binnenvaart
duidelijk gepositioneerd op het wereldwijde web.
Dat was en is innovatief, getuigt van pioniersgeest en dient het
algemeen belang van de binnenvaartondernemer. Bovendien is het een
uitstekend uitgangspunt voor ieder die iets van de binnenvaart wil
weten.
Het bestuur was unaniem van mening dat de geestelijke vader van dit
internetmedium voor de binnenvaart en de vrachtindicator, Dirk van der
Meulen, dit jaar de trofee verdient.
Gefeliciteerd! Vaart! is inmiddels niet meer weg te denken hier aan boord.
Ingrid Veldman (Email) (URL) - 23 Maart '05 - 13:03
Hartelijk gefeliciteerd. Een verdiende onderscheiding. Vaart!info biedt ook aan wal een schat aan informatie t.b.v. de contacten tussen overheid en sector binnenvaart. Ga zo door!