ROTTERDAM 21/3 - 'Samenwerking blijft voor mij, voor ons, een
speerpunt', zei voorzitter dr J.T. van den Berg van de Christelijke
Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) maandag tijdens de
jaarvergadering in congrescentrum Engels
te Rotterdam. 'Willen we serieus genomen worden, dan is dat de beste
weg. Wat we ook willen bereiken, samen gaat beter, een optelsom van
ieders talenten.' Hij riep de sector op een grotere zelfbewustheid uit
te stralen. 'U bent als ondernemer uw prijs waard, meer dan waard.'
De CBOB-voorzitter sprak zijn zorg uit over de
rentabiliteitsontwikkeling, die in bepaalde sectoren van de binnenvaart
nauwelijks boven nul uitkomt. Bijvoorbeeld in de kleinere tonnematen,
die vooral binnenlands opereren. Ook in het zand- en grindvervoer is de
situatie drastisch verslechterd na het afronden van grote bouwprojecten
in Nederland, zoals Betuwelijn en HSL. 'De nieuwbouwgolf onder invloed
van die projecten heeft op dit moment niet bepaald een positieve
invloed op werk en vrachtprijs', zei Van den Berg in zijn jaarrede.
'Natuurlijk kun je het de invidivuele ondernemer niet kwalijk nemen dat
hij in goede tijden investeert. Maar je ziet nu een verschuiving van
deze transportmiddelen naar het vervoer van kolen en erts en je kunt op
je vingers uittellen, dat dit een rendabele vrachtprijs in deze sector
niet ten goede komt', aldus de CBOB-voorzitter.
Breed scala schepen
Hij hield opnieuw een pleidooi voor het in stand houden van een vloot
met een breed scala aan binnenschepen. 'Toch lijkt de tendens niet te
keren dat het aantal kleinere schepen allengs vermindert, enerzijds
vanwege de leeftijd van het materieel en de mensen, anderzijds omdat er
onvoldoende animo is van ondernemers voor deze vervoerscategorie.'
Eén van de oorzaken is volgens Van den Berg dat de aantrekkelijkheid
voor nieuwkomers gezien de resultaten allerminst vanzelfsprekend is.
Hij wees daarbij ook naar opdrachtgevers. 'Wij blijven er van overtuigd
dat deze categorie levensvatbaar kan zijn en er in principe voldoende
lading voor te vinden is. Maar ik vraag me soms wel eens af of de
opdrachtgevers, die afbraakprijzen bieden, wel beseffen dat ze op
termijn hun eigen belangen schaden. Pennywise is ook hier
pound-foolish, zoals de Engelsen zeggen.'
Verder heeft de CBOB-voorzitter ook kritiek aan het adres van de
overheden die infastructuur verwaarlozen. 'Met de mond wel het belang
belijden, maar in de praktijk uitstelgedrag. Niets doen geeft ook een
prioriteit aan.' De CBOB wil op deze punten krachtig inzetten, zei Van
den Berg, verwijzend naar de werkgroep kleine schepen die in Kantoor
Binnenvaart is ingesteld mede op aanbeveling van het rapport over het
gezinsbedrijf.
Samenwerking constructiever In het Branche Overleg Binnenvaart
is met de collega-organisaties CBRB en Koninklijke Schuttevaer 'een
werkzaam klimaat' ontstaan, zei CBOB-voorzitter Van den Berg in zijn
jaarrede. 'Dit overlegplatform bestaat nu bijna twee jaar en overlegt
op bestuurlijk niveau om beleid af te stemmen en met eensluidende
standpunten de overheid tegemoet te treden. Het heeft de
onderhandelingspositie van de binnenvaart aanmerkelijk versterkt.' Dat
de organisaties desondanks nog steeds het verwijt te horen krijgen dat
de branche grote verdeeldheid en versplintering kent, noemde Van den
Berg 'niet terecht, zacht gezegd nogal kortzichtig en -vergeef me-
eigenlijk een erg goedkoop argument'. Invalshoeken en benadering mogen dan verschillen, afhankelijk van de
visie op ondernemen of de plaats in de sector, volgens de
CBOB-voorzitter is er al veel eenstemmigheid.
Afvalregistratie schiet te ver door Met ingehouden woede besprak Van den Berg de verplichte registratie
van afvalvervoerders. 'NIWO staat voor veel ondernemers gelijk aan
overbodige en te ver doorschietende regelgeving', vatte hij de
samengebalde ergernis samen. 'Wat over het hoofd wordt gezien, of
gebagatelliseerd, is dat een binnenvaartondernemer zijn
vervoersvergunning niet zomaar krijgt. De vergunning is gekoppeld aan
een gecertificeerd schip, een gekwalificeerd ondernemer en een
registratie bij IVW. Wat was simpeler geweest dan dit IVW-bestand te
koppelen aan het NIWO? En dan die vreemde eis om een eigen vermogen aan
te tonen voordat je geregistreerd wordt? Wat heeft dat voor zin, geeft
dat een garantie ergens voor? Een transportverzekering lijkt me
logischer. En dat hebben de ondernemers wel', zei de CBOB-voorzitter.
Hij noemde nog het geval van een schipper die z'n laatste eigen
vermogen moet uitgeven aan een extra reparatie of een nieuwe motor.
'Die mag dus geen afvalstoffen meer vervoeren...' Ook het gebrek aan
Europese harmonisatie is ergerlijk, vindt Van den Berg. Elk land heeft
z'n eigen registratieregeling. 'Het besef dat vervoer via de
binnenvaart per definitie grensoverschrijdend is, lijkt bij de
beleidsmakers te ontbreken.' Volgens Van den Berg zou de Europese
Mededingingsautoriteit maar eens moeten toetsen of die nationale
belemmeringen niet strijdig zijn met het Europese vrije-marktstreven.
CCR recht overeind houden De opgebouwde expertise en bevoegdheden van de Centrale
Rijnvaartcommissie mogen niet zomaar terzijde worden geschoven om een
nieuwe Europese organisatie op te tuigen met ruim mandaat voor alle
aspecten van de binnenvaart, waarschuwt de CBOB. 'Het instituut CCR
heeft daarvoor in de meer dan 150 jaren sinds de instelling van de Akte
van Mannheim een te waardevolle bijdrage geleverd en is daarin nog
steeds actief', zei voorzitter Van den Berg in zijn jaarrede.
Zo'n nieuwe structuur betalen met geld uit het reservefonds is voor het
CBOB 'onbespreekbaar'. Als zo'n publieke structuur er moet komen is de
Europese overheid daar in eerste instantie voor verantwoordelijk,
volgens Van den Berg. Over een andere Europese zaak, de ontwikkeling
van een marktobservatie-instrument, zei de CBOB-voorzitter: 'Ik juich
dat toe, maar blijf benadrukken dat het accent vooral gelegd moet
worden op snelle beschikbaarheid van recente en betrouwbare cijfers.'