17 Feb '05 -'Binnenvaart presteert al uitstekend op milieugebied'
ROTTERDAM 17/2 - 'De binnenvaart presteert uitstekend op milieugebied.
Het kan altijd beter, maar de toonzetting in het bericht van
Rijkswaterstaat is absoluut fout', reageert directeur Jan de Vries van
de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) op het
nieuwe initiatief voor een milieucertificaat binnenvaart van RWS
Zuid-Holland en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam.
Onderzoek naar kansen milieucertificaat binnenvaart Persbericht RWS Zuid-Holland, 14 februari 2005 Rijkswaterstaat
houdt de komende weken een enquête onder de Nederlandse
binnenvaartschippers. Doel van het onderzoek is te kijken of een
milieucertificaat de schippers zou kunnen aansporen tot verdere
milieumaatregelen op hun schepen.
Toezichthouders van Rijkswaterstaat
en het Havenbedrijf Rotterdam nemen de enquêtes af, onder andere
tijdens scheepsmilieucontroles. Maatregelen zijn nodig om schippers te
stimuleren hun bedrijfsvoering milieuvriendelijker in te richten. Ook
bij de binnenvaart is er nog veel mogelijk om het milieu minder te
belasten. Dit kan bijvoorbeeld door het verminderen van scheepsafval
zoals bilgewater, afgewerkte olie en oliefilters; en door verstandiger
om te gaan met grondstoffen en energie.
Het onderzoek moet aantonen of
een milieucertificaat schippers kan stimuleren tot het nemen van zulke
maatregelen. Het onderzoek vindt plaatst op initiatief van
Rijkswaterstaat, in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam.
Gratis afgifte
De SAB is
sinds 1993
verantwoordelijk voor het creëren, het in stand houden en het
uitbreiden van een netwerk van afvalontvangstvoorzieningen. De schipper
kan er met z'n olieafgifteboekje voor het meeste afval gratis terecht,
voor afgifte van
bilgewater wordt een toeslag betaald. Totdat
het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) in werking treedt,
financiert de overheid het grootste deel van de kosten. Daarna komt er
een toeslag op de gasolie. De SAB geeft ter stimulering van
milieubewust handelen het Scheepsmilieuplan uit. Daarin komen allerlei
maatregelen aan de orde die kunnen bijdragen aan een
milieuvriendelijker bedrijfvoering zoals technische verbeteringen maar
ook organisatorische en administratieve zaken.
'Wij gaan uit van stimulering en de cijfers tonen aan dat de
binnenvaart de hoeveelheden afval en ladingrestanten drastisch aan het
verminderen is', zegt De Vries met overtuiging. 'Elke verplichting of druk die je schippers oplegt werkt
contraproductief. Het ministerie weet er alles van, ze krijgen van ons
alle cijfers en keuren ons beleid zelfs goed. Waarom moet het dan zo
negatief?', vraagt hij zich af.
België laat het afweten
Intussen schiet het met het al in 1997 tussen de
Rijnoeverstaten en België overeengekomen Scheepsafvalstoffenverdrag nog niet echt op.
Voor de voortgang met ratificatie was de SAB-directeur woensdag nog bij de CCR in
Straatsburg. De laatste stand is dat Frankrijk het verdrag dit jaar nog
ratificeert. 'De Franse president heeft al getekend, er moeten nog wat
formaliteiten worden vervuld', zegt De Vries. België
liet het woensdag als laatste ondertekenaar in Straatsburg opnieuw afweten.
'Het
zijn dus niet de schippers die tekort schieten op milieugebied, maar de
vertegenwoordigers van de overheden die met z'n allen niet in staat
zijn het Scheepsafvalstoffenverdrag tien jaar na dato geratificeerd te
krijgen', is de harde conclusie van De Vries. 'Het verdrag gaat uit van het principe 'de vervuiler betaalt'.
Daar is iedereen in de binnenvaart het over eens. Noem mij één andere
sector waar de partijen dat zo duidelijk hebben uitgesproken. De
binnenvaart doet het gewoon goed. We vrágen zelfs om normering van
uitlaatgassen en vermindering van afvalstoffen.'
Dat heeft volgens een toelichting op de SAB-website niet alleen voor de maatschappij als geheel maar ook voor de
binnenvaartondernemer zelf grote voordelen. 'Immers, voor de binnenvaart
is de milieuvriendelijkheid een geweldig marketing instrument gebleken.'