28 Dec '04 -'Telematica maakt binnenvaartproduct beter'
NIJMEGEN 28/12 - 'Telematica maakt ons binnenvaartproduct beter', zei
Schuttevaer-directeur Kees de Vries dinsdag tijdens de Telematicadag in
het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen. Koninklijke Schuttevaer
presenteert het jaarlijks congres in mei een aantal voorstellen over
River Information Services (RIS). Voor een afgewogen standpunt peilt
het hoofdbestuur momenteel de mening van zo'n 1500 leden tijdens
afdelingvergaderingen. De Vries waarschuwde alvast dat de sector zal
moeten meewerken, ook al wil niet iedereen dat.
CDA-Europarlementariër Corien Wortmann opende de Telematicadag door de vernieuwde KSCC-website
op het scherm zichtbaar te maken. 'We hebben in Europa afgesproken dat
de sector nadrukkelijk bij de uitwerking van River Information Services
zal worden betrokken. De Telematicadag geeft u vandaag de kans een
voorsprong op te bouwen', zei ze in een kort openingswoord, gericht aan
binnenvaartondernemers en aanbieders van telematicadiensten en
-apparatuur. Verplichting?
De Vries zei 'niet zo blij' te zijn dat minister Peijs RIS onlangs 'een aanbod, geen verplichting'
noemde. 'Europees is dat nog maar de vraag of het zonder verplichting
blijft', zei hij. Ieder land is verplicht een RIS te bouwen, schippers
wordt geadviseerd de benodigde apparatuur aan te schaffen. De Vries
memoreerde dat de ooit vrijwillige tweede marifoon nu ook verplicht is.
'Maar een verplichting komt nooit zonder ons, nooit zonder u tot
stand', stelde hij. Koninklijke Schuttevaer is vóór het ontwikkelen van
River Information Services en zal er alles uit halen wat erin zit,
beloofde De Vries. 'We zijn niet voor verplichtingen, het uitwisselen
van informatie moet ook via spraak (marifoon) mogelijk blijven.'
Vier vragen Koninklijke
Schuttevaer houdt schippers dezer dagen een viertal vragen voor in het
kader van RIS. De eerste is: 'Is verplichte melding voor scheepvaart in het kader van IVS/RIS een probleem?'
Omdat dat nu al gebeurt voor een groot deel van de vloot
(doelgroepschepen), verwacht Schuttevaer-directeur De Vries dat de
meeste binnenvaarders daar wel mee zullen instemmen. Dat geldt ook voor
de vraag 'Is frequent doorgeven actuele scheepspositie een probleem?' Over het algemeen wordt verkeersbegeleiding toch wel als zinvol ervaren.
Moeilijker wordt het bij de vraag 'Is verplicht aanschaffen systeem voor positie-informatie in de vorm van AIS transponder een probleem?'
Kees de Vries denkt dat schippers toch eerst meer ervaring willen
opdoen met AIS (het zeevaart-volgsysteem) en AI-IP (een alternatief
volgsysteem via GPRS) voordat de sector een verplichting zal
aanvaarden. De vraag 'Gebruikersbijdrage in de toekomst in de vorm van abonnement'
brengt volgens De Vries niet veel handen op elkaar. Voor het meebetalen
aan RIS bestaat onder binnenvaarders geen groot draagvlak, vreest de
Schuttevaer-directeur.