Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

28 Dec '04 -'Telematica maakt binnenvaartproduct beter'

NIJMEGEN 28/12 - 'Telematica maakt ons binnenvaartproduct beter', zei Schuttevaer-directeur Kees de Vries dinsdag tijdens de Telematicadag in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen. Koninklijke Schuttevaer presenteert het jaarlijks congres in mei een aantal voorstellen over River Information Services (RIS). Voor een afgewogen standpunt peilt het hoofdbestuur momenteel de mening van zo'n 1500 leden tijdens afdelingvergaderingen. De Vries waarschuwde alvast dat de sector zal moeten meewerken, ook al wil niet iedereen dat.

Foto (c) VAART!

Europarlementariër Corien Wortmann (rechts, naast aalmoezenier Bernard van Welzenes) onthult de nieuwe KSCC-website. Foto © VAART!

CDA-Europarlementariër Corien Wortmann opende de Telematicadag door de vernieuwde KSCC-website op het scherm zichtbaar te maken. 'We hebben in Europa afgesproken dat de sector nadrukkelijk bij de uitwerking van River Information Services zal worden betrokken. De Telematicadag geeft u vandaag de kans een voorsprong op te bouwen', zei ze in een kort openingswoord, gericht aan binnenvaartondernemers en aanbieders van telematicadiensten en -apparatuur.

Verplichting?
De Vries zei 'niet zo blij' te zijn dat minister Peijs RIS onlangs 'een aanbod, geen verplichting' noemde. 'Europees is dat nog maar de vraag of het zonder verplichting blijft', zei hij. Ieder land is verplicht een RIS te bouwen, schippers wordt geadviseerd de benodigde apparatuur aan te schaffen. De Vries memoreerde dat de ooit vrijwillige tweede marifoon nu ook verplicht is. 'Maar een verplichting komt nooit zonder ons, nooit zonder u tot stand', stelde hij. Koninklijke Schuttevaer is vóór het ontwikkelen van River Information Services en zal er alles uit halen wat erin zit, beloofde De Vries. 'We zijn niet voor verplichtingen, het uitwisselen van informatie moet ook via spraak (marifoon) mogelijk blijven.'

Foto (c) VAART!Vier vragen
Koninklijke Schuttevaer houdt schippers dezer dagen een viertal vragen voor in het kader van RIS. De eerste is: 'Is verplichte melding voor scheepvaart in het kader van IVS/RIS een probleem?' Omdat dat nu al gebeurt voor een groot deel van de vloot (doelgroepschepen), verwacht Schuttevaer-directeur De Vries dat de meeste binnenvaarders daar wel mee zullen instemmen. Dat geldt ook voor de vraag 'Is frequent doorgeven actuele scheepspositie een probleem?' Over het algemeen wordt verkeersbegeleiding toch wel als zinvol ervaren.
Moeilijker wordt het bij de vraag 'Is verplicht aanschaffen systeem voor positie-informatie in de vorm van AIS transponder een probleem?' Kees de Vries denkt dat schippers toch eerst meer ervaring willen opdoen met AIS (het zeevaart-volgsysteem) en AI-IP (een alternatief volgsysteem via GPRS) voordat de sector een verplichting zal aanvaarden. De vraag 'Gebruikersbijdrage in de toekomst in de vorm van abonnement' brengt volgens De Vries niet veel handen op elkaar. Voor het meebetalen aan RIS bestaat onder binnenvaarders geen groot draagvlak, vreest de Schuttevaer-directeur.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Your pictures are great.

    jerrie (Email) (URL) - 16 Maart '06 - 18:05



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel