Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

01 Sep '04 -Wormmeester: 'Nooit als ondernemer in spoorlijn investeren'

Oud-ECT-directeur prof. dr. Gerrit Wormmeester verscheen alsnog voor de Commissie Duivestein. Hij vond het gezien zijn leeftijd (72) na de inleidende besprekingen eerst wel welletjes, maar wilde zich toch niet aan het openbare verhoor onttrekken. Wormmeester geldt als het brein achter de Betuwelijn. Zijn rol werd uitgebreid beschreven in 'Zwartboek Betuweroute'.

‘Ik zou nimmer, nooit als ondernemer investeren in spoorlijnen’, sprak de oud-ECT-directeur resoluut. Daarmee leek hij elke illusie over een bijdrage van het bedrijfsleven in de Betuwelijn weg te nemen. De leden van de Commissie Duivestein keken ietwat beteuterd. Maij-Weggen had in haar tijd als minister toch nog geroepen dat er geen spa de grond in zou gaan als het bedrijfsleven niet zou meefinancieren. Er moest anderhalf miljard euro op tafel komen. Ad Geelhoed, destijds secretaris-generaal op het ministerie van Economische Zaken kon zich die uitspraak van de minister van Verkeer en Waterstaat nog wel herinneren. Hij lachte erom, Maij-Weggen kon het altijd mooi zeggen...' 

Rotterdammers
Over financiering door het bedrijfsleven was volgens Wormmeester in de Commissie Van der Plas nooit gesproken. Hij deelde het adviesorgaan van de minister met nog twee Rotterdammers, de president-directeur van Hoogovens en een directeur van Akzo. ‘Iedereen vond het nodig, de capaciteit moest worden uitgebouwd door een nieuwe corridor.’ Wormmeester legde uit dat de containerisatie iedereen had verrast. De aan- en afvoer was voor het wegvervoer, en toen dat dreigde vast te lopen, had hij zich gerealiseerd dat er aan alternatieven gewerkt moest worden.

Verkrampte spoororganisatie
‘De spoororganisatie was uiterst verkrampt. Ze wisten alles van wagons, maar van de containers die erop stonden was 30% van de informatie zoek. In de jaren ’70 ging er nog geen container over de binnenvaart, maar we waren ervan overtuigd dat zich dat vanzelf zou ontwikkelen. Ze doen nu 50 procent. Het spoor was ons zorgenkind. En nog steeds. Er rijden nu 300 treinen per week door Europa, maar niet door Frankrijk en we kunnen dus niet in Spanje komen.’

Wormmeester liet geen gelegenheid voorbij gaan om, zoals hij het in het gesprek met de Commissie Duyvestein uitdrukte, ‘punten te scoren’. ‘Er moest in dit land iets met infrastructuur gebeuren, dat was onze opdracht.’ De Commissie Van der Plas begon vroeg in het voorjaar 1989 en beviel in juni van een rapport. In het najaar viel het kabinet Lubbers II en moest minister Kroes het veld ruimen. Later, toen het rapport van de commissie vergeten leek, ging er een brief van de volledige commissie en een aantal anderen richting minister Maij-Weggen. ‘We dachten er gebeurt niks, we moeten de druk maar eens wat opvoeren. De hele Commissie Van der Plas stond erachter. We hoopten dat de overheid er iets mee ging doen. Ons signaal werd begrepen.’

Zaak van de overheid
LPF-Tweede Kamerlid M. Hermans vroeg Wormmeester naar zijn visie op private financiering. Maar die maakte met weinig woorden duidelijk dat een adequate, moderne infrastructuur naar zijn overtuiging een zaak is van de overheid. Als ondernemer had hij daar geen boodschap aan. ‘Ik zou nooit in spoorlijnen investeren. Als ondernemer maak je een afweging van kosten en baten. Wanneer iedere burgemeester langs de lijn er zijn wensen aan mag hangen, weet je niets over de uiteindelijk kosten. En omdat je geen zit hebt op wat Duitsland en Frankrijk doen, valt er ook weinig te zeggen over de baten. Daar kun je dus als ondernemer geen businessplan op maken. Investeren in een spoorlijn? Absoluut niet, misschien in de bouwwereld, niet in mijn wereld.’

Wormmeester zei het toe te zullen juichen wanneer het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail er samen de schouders onder zouden zetten. Maar verwacht geen investering van private bedrijven.
Hij had aan het eind van het gesprek nog een boodschap voor de Commissie Duyvestein: ‘Ik hoop dat de resultaten van uw werk Nederland niet opzadelen met een nog grotere bureaucratie en besluiteloosheid.’


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel