Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

22 Dec '04 -'Schippersbelang ontbreekt in Nota Mobiliteit'

NIJMEGEN 22/12 - 'De Nota Mobiliteit van minister Peijs houdt ten onrechte geen rekening met de sociaal-economische belangen van de binnenvaart, die voor het grootste deel bestaat uit gezinsbedrijven', stelde voorzitter Erik van Toor (ms Enigma) van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersvakbond (ONS) woensdag in Nijmegen tijdens de gezamenlijke jaarvergadering met de RK Schippersbond St Nicolaas (RKSB).

Foto (c) VAART!De nieuwe RKSB-voorzitter Hubert Bruls (rechts) en ONS-voorzitter Erik van Toor lijken om het hardst te trekken aan de microfoon. Links Jan Suykerbuyk, vice-voorzitter van de RKSB. Foto © VAART!

Van Toor wil het gemis bespreken met de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat. De nieuwe RKSB-voorzitter, CDA-Tweede Kamerlid Hubert Bruls, steunt hem in die opvatting. Hij ziet een duidelijke relatie met de uitkomsten van het onderzoek 'Continuïteit en ambitie' naar de toekomst van het gezinsbedrijf, dat eerder door de minister enthousiast werd ontvangen.

'Harde' infrastructuur
De Nota Mobiliteit kijkt vooral naar de 'harde' infrastructuur die nodig is voor efficiënt vervoer over water, maar daarnaast ook naar het maatschappelijk belang van vaarwegen voor onder meer de aan- en afvoer van water (bescherming tegen hoog water), drinkwatervoorziening, natuur en recreatie. Het is de ambitie van de Nota Mobiliteit om toekomstige groei van het vervoer per schip mogelijk te maken, en tegelijkertijd de betrouwbaarheid en reistijd op orde te brengen en vast te houden.
In het belang van de binnenvaart wil de overheid ook eerlijke concurrentie nationaal en internationaal bevorderen, regelgeving en administratieve lasten verminderen en innovatie stimuleren. Maar nergens in de nota wordt gesproken over voldoende faciliteiten voor binnenvaarders, bijvoorbeeld om auto's van en aan boord te zetten, of afmeergelegenheden met bolders van voldoende sterkte, veilige vluchtwegen en overslagterminals waar schippers ook na werktijd nog in en uit kunnen gaan.

In een discussieronde over allerlei onderdelen van de Nota Mobiliteit vroeg Bruls of het uitgangspunt van minister Peijs' vaarwegbeleid, 'Beter houen, dan bouwen', toereikend is om de ambitie bij toename van het vervoer over water waar te maken. Vanuit de zaal klonk er een duidelijke voorkeur voor het 'houen', dus instemming met het uitgangspunt dat eerst het achterstallig onderhoud drastisch moet worden aangepakt. 'Daarvoor schiet 700 miljoen extra nog tekort', zei schipper Johan van Weel (ms Reina). 'Er verdwijnen nu al allerlei kaaitjes. Om te houden wat we hebben is misschien wel vijf keer 700 miljoen euro nodig.' Ook in het onderzoek 'Continuïteit en ambitie' spreken schippers zich uit voor het inlopen van achterstallig onderhoud.

Door schaalvergroting met steeds grotere schepen lijkt de drang groot de vaarwegen daarbij aan te passen. Maar volgens Van Toor moet daar niet de prioriteit liggen. 'De infrastructuur moet eerst op orde zijn, dan pas kun je bepalen welke schepen het werk kunnen doen. Laten we niet andersom redeneren. Er is een grote diversiteit aan binnenschepen, in tonnages van 200 tot 10.000 ton, daarmee kunnen we alle soorten vervoer aan.'
In de vergadering werd in dat verband twijfel uitgesproken over de maatregelen om met éénrichtingverkeer het Julianakanaal voor grotere eenheden bevaarbaar te maken. 'Is het potentiëel van de Maas dan zo groot? Ik heb de indruk dat het niet zo spannend is daarzo',  zei een schipper.






Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel