20 Jun '05 -Bieten blijven voor ruim een kwart in het schip
ROTTERDAM 20/6 - De suikerbieten vanuit laadplaats Born gaan ook de
komende bietencampagne per schip naar de fabriek. Niet naar
Puttershoek, die fabriek werd vorig jaar gesloten, maar naar
Dinteloord. Gerard Kester van Kantoor Binnenvaart schrijft in Magazine
Binnenvaart dat het naar verwachting gaat om 220.000 tot 250.000 ton
bieten. Om het schema van laden, varen en lossen sluitend te kunnen
krijgen zijn ongeveer twaalf schepen van 1000 tot 1200 ton nodig. Het
werk wordt gedaan door contractanten van NPRC/TAS, de
samenwerkingsverbanden die de campagnevloot sinds 1999 organiseren.
In Magazine Binnenvaart vertelt Kester dat het bericht over de sluiting
van Puttershoek woensdag 22 december 2004 ook voor hem kwam 'als een
donderslag bij heldere hemel'. In de laatste campagne brachten 40
schepen met een totaal laadvermogen van zo'n 50.000 ton ongeveer
950.000 ton bieten naar Puttershoek. 'Een flink stuk vervoer, een
aanzienlijke bron van inkomsten en een capaciteitsbeslag dat
ongetwijfeld ook invloed had op de rest van de binnenvaartmarkt',
schrijft Kester.
TAS (Trans Aqua Services) en NPRC zijn intensief betrokken bij de
afweging van de SuikerUnie voor aanvoer richting Groningen en/of
Dinteloord. 'Wij wisten dat het niet makkelijk zou worden omdat
Groningen en Dinteloord feitelijk geen losfaciliteiten hebben en geheel
ingericht zijn op aanvoer via de weg. [...] Gelukkig blijft Born
vooralsnog open', schrijft Kester. De bietencampagne duurt naar
verwachting van begin september tot eind december.
Zie ook:
Het bietenlaadpunt Oude Zeug van Suikerunie is
in maart gesloten. Wat er met het verlaadpunt, dat decennia in bedrijf is
geweest, gaat gebeuren, is volgens het Noordhollands Dagblad
niet bekend. Na sluiting van 'Puttershoek' gaan de bieten uit de
Noordkop voor verwerking naar Groningen. Volgens de nieuwe
bietenlogistiek is vervoer over de weg goedkoper dan per schip. Transport-coördinatior Chiel-Jan Vries in het NHD: ,,Een bezwaar is ook
dat
Groningen geen echte kade heeft waar schepen kunnen afmeren.'' Volgens
Vries werd in campagne 2004 275.000 ton bieten via Oude Zeug
verscheept. Sinds zes
jaar wordt gewerkt met trailers met kippers van aluminium, waar bruto
circa 35 ton bieten ingaat.
Verlies 135 arbeidsplaatsen Bij
deze keuze Puttershoek te sluiten is voor Suiker Unie de geografische
positie van de bietentelers ten opzichte van die van de suikerfabrieken
doorslaggevend geweest. Door de voorgenomen sluiting komen 135
arbeidsplaatsen te vervallen. De inzet van Suiker Unie is herplaatsing
van medewerkers van suikerfabriek Puttershoek. Dit kan onder andere
worden gerealiseerd door oudere werknemers, ook die van andere
locaties, te laten uitstromen, meldt de suikerproducent.
Met het
stopzetten van de suikerproductie in Puttershoek richt Suiker Unie zich
op het verder verbeteren van de efficiëntie, mede onder invloed van de
effecten van het veranderende suikerbeleid binnen de Europese Unie. Dit
voorziet, volgens de huidige voorstellen, in een hervorming van de
suikermarktordening en kan betekenen dat de bieten- en suikerprijs
zullen worden verlaagd. Het Europese suikerquotum kan eveneens
afnemen en daarmee ook het bietenareaal. Beperking van de export naar
buiten de EU en vergroting van suikerimporten vanuit derde landen
zullen deze afname versterken. Als gevolg van het Europese beleid
komt voor de Nederlandse suikerproducent de marge onder druk. Hierdoor
moet stijging van de kosten, waaronder arbeidskosten en milieulasten,
door efficiëntieverbetering worden opgevangen.
De gevolgen van
mogelijk sterke prijsverlaging en quotumdaling in de toekomst zijn niet
langer te compenseren door geleidelijke efficiëntiemaatregelen.
Sluiting van de suikerfabriek in Puttershoek is noodzakelijk vanuit het
oogpunt van continuïteit van Suiker Unie op langere termijn.
Eind september 2004 was op de ARD een documantaire met betrekking op een besluit van de WTO (world trade org.) tot het vrijmaken van de suikermarkt in de EU. Gezien het feit dat suiker op de vrije markt fob zeehaven Europa voor 25% van de EU-prijs te krijgen is, is bovenstaande geen verrassing voor mij. Ik hoop alleen maar dat de Nederlandse Suiker Mij hiermee gered is. Ik vrees van niet. Verder zullen natuurlijk vele landbouwers uit de bietenteelt naar de kl*te gaan. Valt er in het meststoffenvervoer weer een stukje weg. Dit geldt ook voor de andere Dure Europese Staten. Om met zulke berichten nog enig optimisme te behouden…
Je kunt je afvragen in hoeverre de Europese consument gebaat is bij het vrijmaken van diverse markten. Als een pak suiker 3 eurocent minder gaat kosten, maar er daardoor duizenden banen verdwijnen drukt dat zwaarder op de economie dan het netto consumentenvoordeel. Denk hierbij ook aan de EU plannen om het havenwerk vrij te maken. Wat kosten duizenden werkloze havenwerkers?