Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

21 Dec '04 -Staatssecretaris EZ onder indruk van economische impact 'blue ports'

DEN HAAG 21/12 persbericht NVB - Staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip zegt toe om actief een coördinerende rol te spelen bij de uitwisseling van kennis tussen binnenhavens, regio's en de centrale overheid. Voorzitter Corien Wortmann van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens verzocht haar hierom. De bewindsvrouwe was onder de indruk van de economische belangen van binnenhavens in Nederland.  De jonge Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) presenteerde maandag in het perscentrum Nieuwspoort het rapport 'Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie'.

Het onderzoek over de economische belangen van de binnenhavens in Nederland is verricht door TNO Inro in samenwerking met a&s management. Het resultaat van dit onderzoek is verbluffend te noemen: de binnenhavens in Nederland hoeven op vele fronten niet onder te doen voor de zeehavens of de mainports in Nederland. Zowel wat de directe als de indirecte toegevoegde waarde betreft vallen de binnenhavens slechts weinig lager uit dan de zeehavens terwijl in de rechtstreekse werkgelegenheid de binnenhavens zelfs hoger uitvallen, 66,4 duizend arbeidsplaatsen tegen 58 duizend in de zeehavens.

Blue ports
Ter onderscheid van 'mainports' en 'greenports' stelt de vereniging voor om bij binnenhavens te spreken over 'blue ports'. Een uitdrukking die ook de staatssecretaris onmiddellijk overnam. Bart Kuipers van TNO Inro gaf bij de presentatie met dit cijfermateriaal duidelijk aan hoe groot de economische waarde van de binnenhavens is voor Nederland en dan met name voor de regionale economische ontwikkeling. Het wordt dan ook de hoogste tijd dat met name de centrale overheid beseft dat er dringend aandacht nodig is voor de binnenhavens.
'Er is geen sense of urgency bij de centrale, regionale en lokale overheden', aldus Arwen Korteweg, medewerker van de NVB. 'Er zijn te weinig mogelijkheden bij de binnenhavens voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid, waarbij ruimte een essentiële factor is. Het gaat niet alleen om infrastructuur, maar ook om de mogelijkheid voor bedrijven te kunnen investeren.' 

De rol van NVB
Voorzitter Corien Wortmann (sinds deze zomer Europarlementariër namens het CDA) gaf uitleg over de rol die de NVB wil gaan spelen. Ze omschreef de binnenhavens of 'blue ports' als de 'op- en afritten van de binnenvaart'. De ontwikkeling van de binnenhavens staat vaak onder druk van lokale belangen zoals wonen en recreëren. 'Door het belang van de binnenhavens te onderkennen, ontstaat een win/win-situatie: een economische boost voor de regio en tegelijk een betere benutting van de vaarwegen. Het NVB zal het overleg tussen bedrijfsleven, de regio, de provincie en de centrale overheid zoveel mogelijk ondersteunen. Als die samenwerking kan leiden tot havenschappen biedt dat kansen voor de regio en is dat tevens goed voor het streven naar decentralisatie.'
Later verzocht ze dus wel de staatssecretaris om een rol te spelen bij die ontwikkeling. Daar stemde staatssecretaris Karien van Gennip graag mee in. Secretaris Ton Roos van de NVB wees op het belang van de nationale coördinatie. Een sturend beleid van de nationale overheid is nodig. Veel binnenhavens hebben geen benul van de mogelijkheden en de provincie ontbreekt het aan capaciteit om dit op te pikken. 

Karien van Gennip begreep de boodschap en toonde zich bereid de handschoen op te pakken: 'Gemeenten en provincies kunnen van elkaar leren om de juiste balans te vinden tussen wonen en werken.' De staatssecretaris wees wel op het belang van de inzet van het bedrijfsleven en de regio. Als voorbeeld haalde ze de provincie Brabant aan, die ruim dertig miljoen euro beschikbaar stelt voor verbetering in de Zuid-Willemsvaart. Op nationaal niveau noemde ze de nieuwe TOPPER-regeling van EZ. Een nieuwe subsidieregeling waarmee EZ een financiële impuls wil geven aan de herstructurering van (boven)regionale bedrijventerreinen van nationaal economisch belang. 'De helft van de aanvragen betreft plaatsen met een binnenhaven', voegde ze daar veelbetekenend aan toe.  

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens wil aandacht vragen voor de essentiële functie die de binnenhavens hebben in de nationale agro- en bouwlogistiek en als vestigingsplaats voor de voedingsmiddelen- en chemische industrie. Ook hebben de binnenhavens een overslag- en distributiefunctie voor bulk- en stukgoederen waaronder  consumentengoederen en halffabrikaten in containers en op pallets. Bovendien zijn de binnenhavens de 'blue ports' in de regio die een netwerk vormen met de zeehavens voor het vervoer van goederen van en naar de productielocaties en afzetmarkten.

Uit de dertien casestudies in de binnenhavens van Alphen aan den Rijn, Born en Stein, Cuijk, Delfzijl, Drachten, Drechtsteden, Hengelo, Nijmegen, Sas van Gent, Veghel, Venlo, Wageningen en Zaanstad blijkt dat naast ruimtelijke (tekort aan nat terrein, oprukkende woningbouw) en infrastructurele (bereikbaarheid haven, capaciteit vaarwegen) vraagstukken, vooral ook economische afwegingen (kostenefficiëntie, schaal- en productievoordelen, afzetmarkten, beheer en onderhoud) een rol spelen.

Het feit dat deze studie door de ministeries van EZ, V&W, VROM en LNV, de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Zeeland en Gelderland, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, Knooppunt Arnhem-Nijmegen, Drechtsteden, diverse gemeenten en Kamers van Koophandel is medegefinancierd, geeft aan dat behoefte is aan de issues die spelen bij de ontwikkeling van binnenhavens.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer A. Korteweg, NVB, 010-4115900 of a.korteweg@binnenvaart.nl


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel