21 Dec '04 -Staatssecretaris EZ onder indruk van economische impact 'blue ports'
DEN HAAG 21/12 persbericht NVB - Staatssecretaris van
Economische Zaken Karien van Gennip zegt toe om actief een
coördinerende rol te spelen bij de uitwisseling van kennis tussen
binnenhavens, regio's en de centrale overheid. Voorzitter Corien
Wortmann van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens verzocht haar
hierom. De bewindsvrouwe was onder de indruk van de economische
belangen van binnenhavens in Nederland. De jonge Nederlandse
Vereniging van Binnenhavens (NVB) presenteerde maandag in het
perscentrum Nieuwspoort het rapport 'Blue Ports: knooppunten voor de
regionale economie'.
Het onderzoek over de economische belangen van de binnenhavens in
Nederland is verricht door TNO Inro in samenwerking met a&s
management. Het resultaat van dit onderzoek is verbluffend te noemen:
de binnenhavens in Nederland hoeven op vele fronten niet onder te doen
voor de zeehavens of de mainports in Nederland. Zowel wat de directe
als de indirecte toegevoegde waarde betreft vallen de binnenhavens
slechts weinig lager uit dan de zeehavens terwijl in de rechtstreekse
werkgelegenheid de binnenhavens zelfs hoger uitvallen, 66,4 duizend
arbeidsplaatsen tegen 58 duizend in de zeehavens.
Blue ports
Ter onderscheid van 'mainports' en 'greenports' stelt de vereniging
voor om bij binnenhavens te spreken over 'blue ports'. Een uitdrukking
die ook de staatssecretaris onmiddellijk overnam. Bart Kuipers van TNO
Inro gaf bij de presentatie met dit cijfermateriaal duidelijk aan hoe
groot de economische waarde van de binnenhavens is voor Nederland en
dan met name voor de regionale economische ontwikkeling. Het wordt dan
ook de hoogste tijd dat met name de centrale overheid beseft dat er
dringend aandacht nodig is voor de binnenhavens.
'Er is geen sense of urgency bij de centrale, regionale en
lokale overheden', aldus Arwen Korteweg, medewerker van de NVB. 'Er
zijn te weinig mogelijkheden bij de binnenhavens voor de ontwikkeling
van nieuwe bedrijvigheid, waarbij ruimte een essentiële factor is. Het
gaat niet alleen om infrastructuur, maar ook om de mogelijkheid voor
bedrijven te kunnen investeren.'
De rol van NVB
Voorzitter Corien Wortmann (sinds deze zomer Europarlementariër namens
het CDA) gaf uitleg over de rol die de NVB wil gaan spelen. Ze
omschreef de binnenhavens of 'blue ports' als de 'op- en afritten van
de binnenvaart'. De ontwikkeling van de binnenhavens staat vaak onder
druk van lokale belangen zoals wonen en recreëren. 'Door het belang van
de binnenhavens te onderkennen, ontstaat een win/win-situatie: een
economische boost voor de regio en tegelijk een betere benutting van de
vaarwegen. Het NVB zal het overleg tussen bedrijfsleven, de regio, de
provincie en de centrale overheid zoveel mogelijk ondersteunen. Als die
samenwerking kan leiden tot havenschappen biedt dat kansen voor de
regio en is dat tevens goed voor het streven naar decentralisatie.'
Later verzocht ze dus wel de staatssecretaris om een rol te spelen bij
die ontwikkeling. Daar stemde staatssecretaris Karien van Gennip graag
mee in. Secretaris Ton Roos van de NVB wees op het belang van de
nationale coördinatie. Een sturend beleid van de nationale overheid is
nodig. Veel binnenhavens hebben geen benul van de mogelijkheden en de
provincie ontbreekt het aan capaciteit om dit op te pikken.
Karien van Gennip begreep de boodschap en toonde zich bereid de
handschoen op te pakken: 'Gemeenten en provincies kunnen van elkaar
leren om de juiste balans te vinden tussen wonen en werken.' De
staatssecretaris wees wel op het belang van de inzet van het
bedrijfsleven en de regio. Als voorbeeld haalde ze de provincie Brabant
aan, die ruim dertig miljoen euro beschikbaar stelt voor verbetering in
de Zuid-Willemsvaart. Op nationaal niveau noemde ze de nieuwe
TOPPER-regeling van EZ. Een nieuwe subsidieregeling waarmee EZ een
financiële impuls wil geven aan de herstructurering van
(boven)regionale bedrijventerreinen van nationaal economisch belang.
'De helft van de aanvragen betreft plaatsen met een binnenhaven',
voegde ze daar veelbetekenend aan toe.
De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens wil aandacht vragen voor de
essentiële functie die de binnenhavens hebben in de nationale agro- en
bouwlogistiek en als vestigingsplaats voor de voedingsmiddelen- en
chemische industrie. Ook hebben de binnenhavens een overslag- en
distributiefunctie voor bulk- en stukgoederen waaronder
consumentengoederen en halffabrikaten in containers en op pallets.
Bovendien zijn de binnenhavens de 'blue ports' in de regio die een
netwerk vormen met de zeehavens voor het vervoer van goederen van en
naar de productielocaties en afzetmarkten.
Uit de dertien casestudies in de binnenhavens van Alphen aan den Rijn,
Born en Stein, Cuijk, Delfzijl, Drachten, Drechtsteden, Hengelo,
Nijmegen, Sas van Gent, Veghel, Venlo, Wageningen en Zaanstad blijkt
dat naast ruimtelijke (tekort aan nat terrein, oprukkende woningbouw)
en infrastructurele (bereikbaarheid haven, capaciteit vaarwegen)
vraagstukken, vooral ook economische afwegingen (kostenefficiëntie,
schaal- en productievoordelen, afzetmarkten, beheer en onderhoud) een
rol spelen.
Het feit dat deze studie door de ministeries van EZ, V&W, VROM en
LNV, de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Zeeland en
Gelderland, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, Knooppunt
Arnhem-Nijmegen, Drechtsteden, diverse gemeenten en Kamers van
Koophandel is medegefinancierd, geeft aan dat behoefte is aan de issues
die spelen bij de ontwikkeling van binnenhavens.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer A. Korteweg, NVB, 010-4115900 of a.korteweg@binnenvaart.nl