Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Mei '09 -2008: Kentering in scheepsbouwcluster

Europees level playing field staat zwaar onder druk
ZOETERMEER 14/5 persbericht Scheepsbouw Nederland - De Nederlandse scheepsbouwcluster was in 2008 goed voor een omzet van 8,8 miljard euro (2007: 7,6 miljard euro) en een werkgelegenheid van 37.500 FTE (2007: 35.000 FTE). Daarmee presteerde de Nederlandse scheepsbouw goed in vergelijking met Europese concurrenten.

In zijn toelichting op het jaarverslag 2008 constateert voorzitter ir. M.J. van der Wal van Scheepsbouw Nederland echter dat de orderinname sinds september 2008 is stilgevallen. De organisatie uit grote zorgen over de toenemende concurrentieverstoring binnen de Europese Unie.

Spaanse concurrentie
‘Een toenemende concurrentie wordt met name ondervonden vanuit Spanje. Dit land geeft via geraffineerde methodes 20 tot 30% ordersteun aan zijn scheepswerven. Daar kunnen wij niet tegenop concurreren. Het is hoogst verbazend dat dit binnen de Europese Unie mogelijk is. De Spaanse Tax Lease Constructie moet worden aangepakt door de Europese Commissie’, aldus Van der Wal. Bovendien is het van het hoogste belang dat Nederland zelf effectieve maatregelen neemt. ‘Na intensief overleg met de Nederlandse regering en een concrete toezegging om op korte termijn de Borgstellingregeling Scheepsnieuwbouw beschikbaar te stellen moeten we helaas constateren dat deze regeling nog steeds niet beschikbaar is.‘
‘Daarnaast moet de Nederlandse scheepsbouwcluster blijven investeren in de kennisvoorsprong, technisch personeel, duurzaamheid en de bescherming van intellectueel eigendom’, zei Van der Wal tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Zeescheepsnieuwbouw
In totaal zijn er in 2008 378 zeegaande schepen opgeleverd. De orderintake betrof 204 schepen met een waarde van 2,6 miljard euro (2007: 4,12 miljard euro). Het exportaandeel bedraagt meer dan 85%.

Maritieme toeleveranciers
De maritieme omzet van de circa 750 Nederlandse maritieme toeleveranciers steeg in 2008 met 17% (2007: 20%), om uit te komen op 5,7 miljard euro, waarvan 53% export. De werkgelegenheid steeg in 2008 met 10% (2007: 14%). De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering bedroeg eind 2008 23.100 voltijds arbeidsplaatsen.

Zeescheepsreparatie en -verbouw
De omzet bedroeg in 2008 744 miljoen euro (2007: 664 miljoen euro). De werkgelegenheid bedroeg 2.140 FTE’s (2007: 2.100 FTE’s).  

Kleine scheepsbouw
In 2008 ontvingen de werven opdrachten voor 101 schepen met een totale waarde van 450 miljoen euro (2007: 100 stuks, 590 miljoen euro). Opgeleverd werden 182 schepen ter waarde van 810 miljoen euro (2007: 149 stuks, 920 miljoen euro). De orderportefeuille per 31 december 2008 bedroeg 84 schepen, met een totale waarde van 560 miljoen euro (2007: 149 stuks, 906 miljoen euro).


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel