De Nederlandse 110 meter lange binnenvaarttanker was onderweg van Rotterdam naar Vlissingen toen
ze zaterdag omstreeks 21.45 uur, zo'n anderhalf uur na hoog water, in
het vaarwater Everingen op de Westerschelde, strandde ter hoogte van boei 16 nabij Baarland. De 'Atlantic
Transport' had een lading van 3200 ton stookolie aan boord.
De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft een onderzoek ingesteld. Het vermoeden is dat de schipper, ondanks dat hij ter plaatse goed bekend was, de oriëntatie was kwijt geraakt na het moment dat hij het licht in het stuurhuis even had aangedaan. De 30-jarige schipper afkomstig uit Katwijk en de 32-jarige stuurman uit Arnhem zijn door de Waterpolitie, unit Zeeuwse Stromen, gehoord. Er was volgens de politie geen sprake van verwijtbaar gedrag. De bevindingen zijn in een registratierapport vastgelegd.
De bergers stuurden een bergingsteam en bergingssleepboten ter plaatse
waarmee direct hulp geboden kon worden. De eerste poging om het schip
vlot te trekken moest om 23.15 uur gestaakt worden omdat het water
reeds te ver gezakt was. De bergers mobiliseerden vervolgens
oliebestrijdingsmiddelen en pompmateriaal en er werd
overslag-capaciteit standby gehouden om zodoende op alle mogelijke
scenario's voorbereid te zijn. Rijkswaterstaat mobiliseerde het
oliebestrijdingsvaartuig Octopus. Omdat de binnenvaarttanker goed vlak op de zandplaat zat en niet lek was, was inzet van dit materiaal niet nodig.
Multraship en URS wisten het schip zondagmorgen een uur voor hoog
water met drie bergingssleepboten vlot te trekken en terug in diep
water te brengen alwaar diverse inspecties werden uitgevoerd. Nadat
deze uitwezen dat er geen sprake was van lekkage kreeg het schip
toestemming op eigen kracht naar Vlissingen te varen.