Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

01 Sep '06 -Progtrans/ZEW verwacht sterke vrachtprijsstijging

BAZEL/MANNHEIM 1/9 - Een stijging van de vrachtprijzen in de binnenvaart met 3% of meer lijkt voor het komend najaar realistisch. Dat concludeert de TransportmarktBarometer van de onderzoekbureaus progtrans en Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW), mede aan de hand van de VAART!Vrachtindex.

ZEW Transportpreise

ZEW Transportaufkommen

Voor de TransportmarktBarometer worden elk kwartaal zo'n 200 experts bevraagd op hun marktverwachtingen. In de informatieronde voor het derde kwartaal (28 juli t/m 25 augustus gehouden) denken de meeste expert aan een gelijkblijvend vervoersvolume over water voor het tweede halfjaar, 45% ziet een lichte toename in volume.

De verwachte vrachtprijsstijging is vergelijkbaar met die van vorig najaar. Toen liet de VAART!Vrachtindex vooral in november en december een sterke stijging zien, vooral als gevolg van de aanhoudend lage Rijnwaterstand. Momenteel liggen de vrachten weer duidelijk lager dan rond de jaarwisseling 2005/2006. Progtrans/ZEW noemt daarom zelfs de sterke prijsstijging van 3% of meer, waar 15 tot 20% van de ondervraagde experts rekening mee houden, realistisch.


'Duitse Maut zorgt voor vrachtprijsexplosie, ook in de binnenvaart'

HAMBURG 3/12 - 'Experten erwarten Preisexplosion' concludeert de Deutsche Verkehrs Zeitung uit de Transportbarometer die eens per kwartaal wordt gehouden door de onderzoeksbureaus ProgTrans en ZEW. Van de 300 ondervraagde vervoersmarktspecialisten verwacht een groot deel dat met de invoering van de tolheffing op Duitse autowegen ('Maut') per 1 januari 2005 niet alleen in het wegvervoer maar ook in het goederenvervoer per trein en schip de vrachten zullen toenemen.

Zie ook:

Voor het Duitse (binnenlandse) treinvervoer houdt 55% rekening met een stijging van de vrachttarieven. Nog maar een half jaar geleden ging niet meer dan 10% daar vanuit. Analisten van beide onderzoeksinstituten spreken volgens DVZ van een 'Schlepptau-Effekt der Maut'. Daarbij bestaat de indruk dat het spoor de prijsstijging niet op eigen gelegenheid doorvoert, maar die gedicteerd krijgt door het wegvervoer.
Ook voor de binnenvaart wordt rekening gehouden met een prijsopdrijvend effect van de Maut. Zo'n 50% van de experts verwacht hogere vrachten in de Duitse binnenlandse vaart en 48,5% ziet die opdoemen in het internationale vervoer. Opmerkelijk, want bij vorige barometers kwam de binnenvaart bij vervoersmarktprognose bijna nooit in aanmerking voor prijsverhogingen, in tegenstelling tot weg en rail.

Voor het Duitse wegvervoer zijn de prijsverwachtingen wel bijzonder drastisch: 82,6% van de experts verwacht hogere vrachttarieven in het vervoer over langere afstanden binnen Duitsland, in het regionale vervoer leeft die verwachting bij 74,5% van de experts en op West-Europese schaal bij 73,5%. Daarbij lopen de verwachte verhogingen uiteen van meer dan 3% bij 40% van de ondervraagden, 42,6 denkt dat de verhoging met 1-3% redelijk binnen de perken blijft en een hoger, niet nader genoemd percentage verwacht niet dat wegvervoerders erin slagen de kosten van de Maut volledig in de tarieven door te berekenen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ik ben wel bevreesd dat de rederijen het ons niet zullen “gunnen” om eindelijk eens meer te gaan verdienen.
    Als zij wel de kans kunnen krijgen er meer uit te slepen, zal het nog jaren duren voor wij dit in de gaten mogen krijgen en dan eens mee gaan profiteren.

    A.van Thiel (Email) - 12 December '04 - 23:04


    Wie gaat er meer verdienen? De bevrachters, want wij weten niet wat er wordt betaald. Vraag maar eens naar een factuur die naar de klant wordt verstuurd. WAT DENKT U ZELF

    Teirlinck b (Email) - 15 December '04 - 23:42


    Als je niet vaart voor iedere prijs, is er niets te gunnen, alleen te betalen voor de bevrachters.
    Je kunt bij de NPRC of andere samenwerkings verbanden navragen wat er op een factuur staat. Die staan aan onze kant als het goed is, dan weet je ook wat er verdiend wordt.

    veenma d (Email) - 18 December '04 - 16:31


    U zegt het echt goed : ALS HET GOED IS

    Teirlinck b (Email) - 19 December '04 - 18:15



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel