13 Nov '08 -Staatssecretaris Huizinga ondertekent bestuursovereenkomst Meppelerdiepsluis
ZWARTSLUIS 13/11 persbericht - Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, de gedeputeerden Bats (provincie Drenthe) en Klaasen (provincie Overijssel), burgemeester Hofland van de gemeente Zwartewaterland en wethouder Dohle van de gemeente Meppel hebben donderdag 13 november een bestuursovereenkomst ondertekend voor de ombouw van de Meppelerdiepkeersluis in Zwartsluis tot schutsluis.
In de bestuursovereenkomst is tussen rijk en regio vastgelegd hoe de
uitvoering van de nieuwe schutsluis zal plaatsvinden en wie welke
financiële bijdrage daaraan levert. De nieuwe schutsluis kost € 47
miljoen, waarvan het rijk € 42 miljoen en de regio € 5 miljoen voor
zijn rekening neemt.
Ombouw van keersluis tot schutsluis
De huidige keersluis voorkomt dat het Meppelerdiep ‘leegloopt’ als het
waterpeil in het Zwarte Water laag staat en voorkomt dat het
Meppelerdiep overstroomt als het waterpeil van het Zwarte Water stijgt.
Bij waterstanden van 0,50 meter boven en onder NAP is de keersluis
dicht en is het scheepvaartverkeer gestremd. Dit is voor bedrijven in
Zwartsluis en Meppel, die afhankelijk zijn van de aan- en afvoer van
goederen over water, hinderlijk en leidt tot extra kosten. Bovendien is
de keersluis eigenlijk te krap voor de grotere schepen die er nu al
varen. Een schutsluis heeft dezelfde waterregulerende functie als een
keersluis, maar maakt dankzij de dubbele deuren passage van schepen
mogelijk onafhankelijk van de waterstanden.
Schepen kunnen door de schutsluis het hoogteverschil tussen de waterpeilen van het Meppelerdiep en het Zwarte Water overbruggen.
Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor beschikbare en betrouwbare
vaarwegen en een veilige waterhuishouding, heeft verschillende
mogelijkheden voor de aanleg van een schutsluis onderzocht. Gekozen
wordt nu voor een schutsluis aan de Meppelerdiepzijde waarbij ook de
bestaande keersluis en brug in de Hasselterdijk (N331) worden vervangen
en er een bredere en diepere doorvaart wordt aangelegd. Zo kunnen de
grotere schepen, die nu ook al passeren, eenvoudiger passeren en kunnen
ze meer lading meenemen. De nieuwe schutsluis kan de verwachte groei
van het goederenvervoer over het Meppelerdiep opvangen. Een duurzame
oplossing. Bovendien krijgt de nieuwe sluis een natuurlijke
uitstraling, met een graskade en damwanden onder water. De kade langs
de woningen aan het Meppelerdiep wordt beperkt verhoogd.
Natte bedrijventerreinen
Naast het ombouwen van de Meppelerdiepsluis is ook aandacht nodig voor
de natte bedrijventerreinen aan deze vaarweg. Een mooie vaarweg alleen
is immers niet voldoende. In de bestuursovereenkomst is dan ook
afgesproken dat de gemeenten en provincies zich in zullen spannen voor
een goede kwaliteit van de natte bedrijventerreinen zelf en actief
uitgiftebeleid zullen voeren om de groei van natte bedrijvigheid te
bevorderen.
Planning
Nu de bestuursovereenkomst is getekend kan Rijkswaterstaat starten met
de voorbereiding van de uitvoering. Naar verwachting zal eind 2010
worden gestart met de bouw. Op korte termijn zal Rijkswaterstaat een
nieuwsbrief uitbrengen voor omwonenden en belanghebbenden over de
actuele stand van zaken en het vervolgtraject. Begin 2009 zal in een
informatiebijeenkomst in Zwartsluis worden georganiseerd waarin de
plannen nog eens worden toegelicht.