23 Okt '08 -Scheepsbouw Nederland: succesvol en kritisch blijven
Presentatie strategierapport '5x Aanpakken'
DEN HAAG 23/10 - Een zelfverzekerde sector die in twee jaar tijd maar liefst 60% omzetstijging realiseerde. Dat typeert momenteel de Nederlandse scheepsbouw. En dat succes moet blijven door de blik ook kritisch naar binnen te richten. Dat staat in het strategierapport van Scheepsbouw Nederland, '5x aanpakken'.
De titel van het rapport refereert enerzijds aan de vijf benoemde
aandachtsgebieden, anderzijds wordt gedoeld op de aanpakkersmentaliteit
van deze branche. Het bestuur presenteerde haar visie op de toekomst
van de Nederlandse scheepsbouwcluster aan politiek, media, vakbonden en
maritieme brancheorganisaties donderdag 23 oktober in Nieuwspoort, Den
Haag.
Innovatieve producten
Het gaat goed met de sector, en dat lijkt voorlopig zo te blijven. De
Nederlandse scheepsbouw verdient haar geld met innovatieve producten,
en heeft in 2007 een omzet gerealiseerd van € 7,6 miljard. Ook de
komende jaren zien er veelbelovend uit. De enorme vraag naar maritiem
transport heeft voor de werven en maritieme toeleveranciers tot
orderboeken geleid die zeker tot in 2011 zijn volgeboekt. Het succes
komt vooral door de specialisatie in scheepstypen met een hoge
toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld offshore support schepen,
baggerschepen en gespecialiseerde kustvaartschepen.
Daarentegen kampt de branche met grote tekorten aan kundig personeel.
Ze vindt het daarom hoog tijd om daarvoor de handen ineen te slaan. In
het strategierapport '5x aanpakken' komen dan ook thema's aan de orde
als personeel, duurzaamheid, samenwerking en internationale branding
die voor de industrie gelden als vijf belangrijke gezamenlijke
aandachtspunten.
Concurreren door talent
Door het groter wordende personeelstekort is het van belang dat de
sector zich gaat inzetten voor het 'binden en boeien' van werknemers.
Onderscheiden door duurzaamheid en innovatie
In duurzaamheid ziet de scheepsbouw een kans om zich te onderscheiden
in de geglobaliseerde markt. Tevens blijft innovatie een belangrijk
speerpunt van de scheepsbouwcluster.
Versterken van synergie in de cluster
Vooral het uitbouwen van onderling vertrouwen binnen de sector is van
groot belang. Daarmee kan een belangrijke impuls worden gegeven aan het
verlagen van de faalkosten en het verder verhogen van de productiviteit.
Samenwerking met de overheid
De overheid is regelgever, klant en partner van de bedrijven in ons
cluster. Samen met de Nederlandse overheid wil de sector waken voor een
eerlijk speelveld voor de bedrijven. Verder moet worden geïnvesteerd in
kennisvoorsprong en de bescherming van intellectueel eigendom van de
sector.
Internationale branding van de Nederlandse scheepsbouwcluster
De Nederlandse scheepsbouw produceert en exporteert tot de verbeelding
sprekende baggerschepen, superjachten, werkschepen, sleepboten,
offshore vaartuigen en hightech onderdelen. Zowel de overheid als de
cluster hebben baat bij een sterke positionering van de maritieme
maakindustrie.
In het rapport doet het bestuur tevens concrete aanbevelingen die op
korte en middellange termijn kunnen worden opgepakt, zowel door
Scheepsbouw Nederland als door de overheid. Ook doet ze een beroep op
de eigen verantwoordelijkheid van de bedrijven om tot resultaten te
komen.
Door de krachten te bundelen en kritisch te zijn kan de sector werken aan een blijvend succesvolle toekomst.