20 Okt '08 -Zeilboot vaart bij binnenvaartschip in de zij
AMSTERDAM 20/10 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft proces-verbaal opgemaakt tegen de schipper van een zeilboot die vrijdag 17 oktober op het Markermeer een binnenvaartschip ramde. De 42-jarige man uit Hardinxveld-Giesssendam had het grote schip niet gezien omdat hij in de kajuit aan het koken was.
Het lege binnenvaartschip had omstreeks 19.00 uur het Oostvaardersdiep
verlaten en voer in de vaargeul richting Amsterdam. De schipper zag
vanuit de tegenovergestelde richting een zeilboot naderen. Het zeiljacht voerde een grootzeil en voorzeil.
De zeilboot koerste recht op het binnenvaartschip af maar de schipper
verwachtte dat de zeilboot wel zou bijdraaien om bakboord op bakboord
te passeren.
Maar toen de zeilboot op ongeveer 75 meter afstand nog
steeds niet van koers veranderde week het binnenvaartschip zelf maar
uit naar stuurboord. Om een ‘kop op kop’-aanvaring te voorkomen zette
de schipper zelfs zijn boegschroef bij. Een aanvaring kon echter niet
meer worden voorkomen. De zeilboot voer onder een rechte hoek, net
achter de midscheeps, in de bakboordszijde van het binnenvaartschip.
De
schipper van de zeilboot was net voor de aanvaring weer in de kuip
gekomen maar kon de aanvaring ook niet meer voorkomen. De man was in de
kajuit bezig geweest met koken en had het grote schip niet opgemerkt.
De zeilboot had een gat in de steven en ook de railing en de verstaging
waren beschadigd. Het binnenvaartschip had slechts een kleine deuk. De
Waterpolitie legt de zeiler onder andere ‘slecht zeemanschap’ en het
varen zonder dat er iemand stuurt ten laste.
van de zotte, de tolerantie is weer op 1000% gezet, ik snap niet hoe zulke gasten aan hun zeilbrevet komen, een anwb zeilkamp brevet is niet voldoende…en wat de schade die de beroepsvaart hiervanondervindt? die man mag nooit meer zich als zeiler op het water vertonen en schade aan de binnenschipper vergoeden met boete!
Relativering is weer ver te zoeken.
Wat als een beroeps een brug ramt, slapend de wal opvaart en een huisje sloopt, of met alcohol de lager wal vind?
Samen met de pleziervaarder levenslang opsluiten?
Gewoon iedereen een vaarbewijs, als ik met een Fiat 500 rijd moet ik ook een rijbewijs BE hebben. Dus varen met een puts gewoon examen doe en een groot vaarbwijs halen. Dit soort mensen horen niet op het water thuis. Ruim en op tijd maatregelen nemen ter voorkoming van een aanvaring, nee ga maar gewoon koken of zoiets.
ik wil nog wel even reageren op het bericht van Diana. Je kan natuurlijk wel een stuk rechtszekerheid creëren met camara’s, maar je zult dan nog altijd in het kader van goed zeemanschap bij een aanvaringssituatie zelf ook maatregelen moeten nemen en indien nodig uit moeten wijken en geluidssignalen moeten geven mijns inziens. Hem er recht voor houden en maar doorvaren omdat een ander toch fout is, is ook niet goed.
henk - 24 Januari '10 - 15:17
tuurlijk is de pleziervaarde fout zeker om het op die plek te doen, maar hoe vaak kom je niet een binnenvaarder tegen met een lege stuurstoel omdat de beste man ff een “boodschap” moest doen.
laten we wel wezen iedereen maakt fouten zowel op de pleziervaart als op de beroepsvaart mensen dan gelijk hun hobby of professie afnemen is dan wel zeer radicaal. bovendien zijn pleziervaartuigen meestal niet vaarbewijsplichtig en hoef je voor een fiat 500 ook geen BE te hebben B is ruim voldoende voor zo’n koekblik