01 Okt '08 -NEA telt 180 obstakels in de binnenvaartsector
RIJSWIJK 1/10 persbericht - NEA presenteerde vandaag een rapport over administratieve en wettelijke obstakels in de binnenvaartsector. Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van de Europese Commissie in het kader van het NAIADES-actieplan voor de bevordering van de binnenvaart. Het bevat een uitgebreide lijst van circa 180 ernstige problemen die een belemmering vormen voor de binnenvaart en doet aanbevelingen over hoe deze problemen aan te pakken.
Het onderzoek van NEA
is gebaseerd op uitgebreid veldonderzoek onder vervoerders en verladers
in alle lidstaten die actief zijn op het gebied van nationaal en
internationaal goederenvervoer over binnenwateren. NEA heeft het
veldwerk uitgevoerd in samenwerking met andere, lokale consultants in
verschillende delen van de EU.
Van de 180 in het verslag vastgestelde obstakels, houden er meer dan
135 verband met administratieve lasten en/of regelgeving. Deze zijn
belemmeringen die verband houden met scheepsexploitatie en
certificering, de vervoerde lading, infrastructurele problemen, enz.
Ongeveer 90 zijn van een gemeenschappelijk karakter en komen in alle
lidstaten voor die betrokken zijn bij de binnenvaart. Anderen zijn
specifiek voor de afzonderlijke lidstaten.
Door de markt zelf
Hoewel er sprake is van een aanzienlijke vermindering van de
administratieve en wettelijke belemmeringen als gevolg van de
liberalisering van de markt in de jaren 90, zijn er sindsdien veel
nieuwe soorten obstakels naar voren gekomen. Met name de
administratieve en wettelijke eisen in verband met recente
maatschappelijke issues (bijv. met betrekking tot het milieu,
voedselkwaliteit, veiligheid enzovoorts) zijn fors verhoogd in de
afgelopen jaren. Verrassend genoeg lijkt het erop dat veel obstakels
van dit type door de markt zelf zijn veroorzaakt, dat wil zeggen dat de
eisen worden opgelegd door de marktpartijen, en niet de overheden.
Uit het onderzoek blijkt verder dat er aanzienlijk obstakels zijn die
verband houden met de financiering van investeringen in schepen en soms
ook met de verzekering van schepen.
Onder andere de volgende problemen werden geïdentificeerd:
Gebrek aan harmonisatie van de voorwaarden voor financiering en verzekering tussen de diverse landen;
Problemen om banken te overtuigen van de winstgevendheid;
Beperkte ervaring van de banken in de binnenvaartindustrie;
Gebrek aan steun van de overheid (bijv. met betrekking tot belastingen, subsidies, met staatsgaranties enz.).
Met betrekking tot certificering, bleek dat in een aantal landen
bedrijven niet tevreden zijn met de prestaties van de
keuringsinstanties. Gevallen van langdurige vertragingen bij het
verkrijgen van certificaten, vergissingen en fouten werden
geconstateerd in diverse landen. Deze problemen worden beschouwd als
een belangrijk obstakel in een markt die af en toe tekenen van
oververhitting vertoont.
Personeel aan boord
Veel problemen hebben te maken met het personeel aan boord van schepen.
De belangrijkste problemen zijn het gebrek aan gekwalificeerd
personeel, gebrek aan standaard / geharmoniseerde beroepsprofielen in
de industrie, inflexibele bemanningseisen en problemen bij het voldoen
aan de (wettelijk verplicht) vaar- en rusttijden.
De belangrijkste belemmeringen die verband houden met de infrastructuur
zijn problemen met de lokale- of havenautoriteiten: havengelden,
beperkte openingstijden van de havens of havenfaciliteiten en een
verminderd aantal voorzieningen (bijvoorbeeld parkeerplaatsen in de
havens) en problemen met de lange duur die gepaard gaat met
infrastructurele veranderingen.
Veel belemmeringen die genoemd werden hebben betrekking op de vracht.
Hierbij wordt bijvoorbeeld verwezen naar de zware eisen, die aan
exploitanten worden gesteld bij het vervoer van vloeibare lading (EBIS,
ISO-systemen, diervoeders (GMP) en afvalvervoer (verschilt per land)).
Vooral langs de Donau treden vertragingen op bij grensovergangen door
het ontbreken van harmonisatie van procedures met niet-EU-landen.
Een aantal landen noemt ook het ontbreken van een standaard
internationale 'binnenvaarttaal' als een probleem voor de bedrijven in
het internationale vervoer.
De weg naar verbetering
In de studie worden meerdere oplossingen aangedragen om de problemen op
te lossen of te verminderen. Echter, deze oplossingen worden beperkt
als marktpartijen beperkingen voor zichzelf opleggen, of als de
wettelijke en administratieve obstakels niet voorkomen uit de
binnenvaartsector.
Voorbeelden van dergelijke belemmeringen zijn: de verschillen in de
tarieven van de belasting en sociale voorzieningen, problemen in
Frankrijk met de werktijdenwet en de verschillende condities voor
financiering in verschillende landen. Oplossingen voor deze problemen
zijn mogelijk, maar kunnen niet worden verwezenlijkt via een beleid dat
specifiek gericht is op de binnenvaart. Hiervoor moeten andere
autoriteiten worden benaderd.
Niettemin kan een scala van problemen werd vastgesteld die zeer
waarschijnlijk kunnen worden opgelost door binnenvaartspecifiek beleid.
Deze belemmeringen omvatten het volgende:
Problemen met de vaar- en rusttijdenverordening en de bemanning;
Langdurige vertragingen bij het verkrijgen van certificaten
(verschillende soorten van certificaten werden genoemd in een aantal
landen);
Het ontbreken van de juiste beroepsprofielen (misschien kunnen tot op
zekere hoogte ook problemen met personeelstekorten worden aangepakt);
De verwarring over binnenvaartspecifieke kosten in de havens, sluizen en waterwegen;
De vertragingen als gevolg van bureaucratische en inefficiënte procedures aan de grenzen met niet-EU-landen.
Verder ligt er ook nog een kans in het oplossen van problemen op het
gebied van internationale binnenvaartspecifieke terminologie.
NEA NEA Transportonderzoek- en opleiding B.V. is een toonaangevend
kennisinstituut in de wereld van vervoer, verkeer, logistiek en
infrastructuur. Wij leveren een uitgebreid pakket van diensten, waarin
onderzoek, advisering en training samen het fundament vormen.
Zowel bedrijven als overheden, in binnen- en buitenland, rekent NEA tot
zijn opdrachtgevers. NEA is een onafhankelijke organisatie en telt
circa 70 medewerkers, onder wie universitair opgeleide economen,
econometristen, juristen en verkeerskundigen. Zij spelen in op de
behoeften van de klant en bieden ondersteuning bij het bevorderen van
duurzaam, efficiënt en veilig verkeer en vervoer.
NEA is een lid van de Panteia, een groep van ondernemingen die full
service biedt in beleidsonderzoek, beleidsadvies, en marktonderzoek.