30 Sep '08 -NMa: Verhoogde aandacht voor marktwerking op het water
DEN HAAG 30/9 persbericht - De concurrentie in het binnenlands goederenvervoer over water krijgt verhoogde aandacht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar aanleiding van de marktstudie die de NMa door onderzoeksbureau ECORYS heeft laten uitvoeren, concrete tips en signalen uit de markt en eigen onderzoek. De marktstudie geeft een algemeen beeld van de marktwerking van het goederenvervoer over water en gaat specifiek in op drie segmenten: het zand- en grindvervoer, tankvaart en het containervervoer.
Zand- en grindvervoer
Binnen het marktsegment van het vervoer van zand en grind valt op dat
veel binnenvaartschippers zeggen onder de kostprijs te varen. 'Dit kan
duiden op felle prijsconcurrentie. Daar is op zich niets mis mee. De
NMa heeft wel verhoogde aandacht voor partijen die mogelijk samenwerken
om de prijsvorming in dit segment te beïnvloeden', stelt René Jansen,
lid van de Raad van Bestuur van de NMa. 'De NMa is daarom
geïnteresseerd in signalen vanuit de markt over mogelijke afspraken of
een verdeling van klanten en/of gebieden die een nadelig effect hebben
op de marktwerking in dit segment.'
Tankvaart
De positie van met name kleine particuliere binnenvaartondernemingen
binnen de tankvaart is zwak ten opzichte van de overige, meest grote
partijen zoals oliemaatschappijen en chemieconcerns, zo wijst de
marktstudie uit. Toetreding tot en uittreding uit dit segment is
beperkt mogelijk voor binnenvaartschippers omdat investeringen in
schepen aanzienlijk zijn en de schepen vaak niet inzetbaar voor ander
binnenvaartvervoer zijn.
Containervaart
De containervaart, het derde segment dat de NMa heeft laten
onderzoeken, is het sterkst groeiende segment binnen het
goederenvervoer over water. Dit segment heeft een sterk oligopolistisch
karakter in de haven. De containeroverslag in de zeehavens wordt door
een beperkt aantal (internationale) stuwadoors beheerst. Daardoor
hebben marktpartijen die goederen vervoeren beperkte overstap- en
keuzemogelijkheden. De containerbinnenvaart heeft zich sterk
ontwikkeld in de afgelopen tien jaar. Het netwerk van meer dan twintig
inland terminals in Nederland is volop in beweging. Inland terminals
werken steeds meer op regionaal niveau samen en nemen deel in andere
inland terminals.
Verhoogde aandacht
De NMa is van mening dat er in het goederenvervoer over water een
verhoogd risico is op mededingingsrechtelijke beperkingen. De sector is
in specifieke deelmarkten sterk geconcentreerd en er komen intensieve
samenwerkingsverbanden voor tussen concurrenten. Daarnaast heeft de NMa
concrete tips en signalen uit de markt ontvangen over mogelijke
mededingingsbeperkende gedragingen. Bovenstaande factoren benadrukken
de noodzaak van het met verhoogde aandacht monitoren van het gedrag van
marktpartijen in deze sector. De NMa zal de komende tijd actief
onderzoek gaan doen naar mogelijke overtredingen van de Mededingingswet
in de sector van het goederenvervoer over water.
Vermoeden van een overtreding
De NMa nodigt bedrijven die een overtreding van de Mededingingswet
vermoeden, uit om dit (anoniem) te melden via www.nmanet.nl.
Voorbeelden van overtredingen zijn bijvoorbeeld prijsafstemming,
marktverdeling en het uitwisselen van concurrentiegevoelige informatie.
Dit kan het geval zijn als concurrenten onderling afspraken maken over
de prijs of over een verdeling van de klanten of gebieden. Zulk gedrag
is bijzonder schadelijk voor de Nederlandse economie. Niet alleen wordt
het andere ondernemingen hierdoor onmogelijk gemaakt om een (nieuwe)
markt te betreden, eerlijke concurrentie is ook van belang omdat
organisaties zo worden gestimuleerd om zich in te zetten voor meer en
betere producten en diensten. Concurrentie leidt over het algemeen tot
meer keuze(vrijheid), hogere kwaliteit en lagere prijzen. Prijsadviezen
vanuit samenwerkingsverbanden of brancheverenigingen kunnen ook de
onderlinge concurrentie beperken aangezien ondernemingen zelfstandig
hun prijzen moeten vaststellen.
De marktstudie is vanaf vandaag op de website van de NMa te vinden (www.nmanet.nl, download PDF 2,43 Mb).