Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

02 Dec '04 -Tankvaarders dreigen met blokkade onbeveiligde EuroPoint Terminals

AMSTERDAM 2/12 - Drie particuliere tankvaartondernemers hebben dinsdag gedreigd met hun schepen EuroPoint Terminals in de Amsterdamse Jan van Riebeeckhaven te blokkeren uit protest tegen het ontbreken van een werkende overvulbeveiliging op de walinstallatie. De actie werd afgeblazen toen KLPD Waterpolitie, Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Amsterdamse Havendienst, die aanvankelijk wel iets zagen in de 'proefballon', van hogerhand werden teruggefloten. Schipper Ed Frerichs van het mts Benjamin weigerde gasolie te laden tot de terminaldirectie hem woensdagochtend alsnog aanbood een man bij de afsluiter te zetten.

De internationale ADNR-regelgeving vereist op schepen een systeem van overvulbeveiliging. Dit systeem moet waarborgen dat bij een dreigende overbelading van één of meerdere scheepsladingtanks, de belading tijdig automatisch wordt gestaakt zodat overlopen van de scheepstanks, en het vrijkomen van product, wordt voorkomen. Het ADNR vereist dan ook dat het systeem van overvulbeveiliging bedrijfszeker is aangesloten en is beproefd.
Het ADNR vereist verder tijdens de overslag zowel aan boord van het schip als aan de wal een voortdurend toezicht. Hierdoor is de kans op ongewenste voorvallen geminimaliseerd en kan in voorkomend geval direct worden ingegrepen of gealarmeerd waardoor erger wordt voorkomen.

Geen aansluiting
Bij EuroPoint Terminals kon Frerichs zijn overvulbeveiliging niet aansluiten op de walinstallatie, omdat die volgens hem niet werkt op de steiger waar hij moest laden. Hij kreeg van het bedrijf nul op het request toen hij vroeg om een toezichthouder die aan de wal meteen de belading zou kunnen stoppen. EuroPoint had daar geen mensen voor. In Weekblad Schuttevaer zegt veiligheidsadviseur Dirk van Kokkel van EuroPoint dat de beveiliging op de walinstallatie inmiddels gedeeltelijk werkt. 'De eerste fase is gereed, met een akoestisch hoog alarm. Alleen de automatische pneumatische afsluiters zijn nog niet klaar. Daar zijn we nu mee bezig en over twee weken werkt alles waarschijnlijk.' 

Zolang een overvulbeveiliging op de walinstallatie niet is voorgeschreven in de milieuvergunning, gaat EuroPoint volgens een kenner van de milieu- en scheepvaartregelgeving juridisch vrijuit. Er bestaan fricties tussen de ADNR-regelgeving en milieueisen voor walinstallaties. In april heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat in een 22 pagina's tellend proces-verbaal vastgesteld dat een werkend en goedgekeurd overvulbeveiligingssysteem bij EuroPoint Terminals ontbreekt. Dat heeft verder niet tot maatregelen geleid en dus kan de terminal ongestraft zonder overvulbeveiliging schepen laden en lossen met gasolie, benzine, MTBE en andere tankladingen.

Verantwoordelijk
Schipper Frerichs heeft nog eens goed de antwoorden gelezen die minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat onlangs gaf op schriftelijke vragen van CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum naar aanleiding van de ramp met de tanker Charlotte. Peijs zegt daarin (over het ontgassen van tankschepen): 'De veiligheidsrisico's zijn acceptabel indien men zich houdt aan de daarvoor gestelde regels' en 'De verladers zijn alleen wettelijk aansprakelijk voor het naleven van de regels op de inrichting, waartoe het schip alleen behoort als het aan de steiger ligt. De vervoerder is verantwoordelijk voor het naleven van regels op het schip tijdens de vaart.'

Omdat Frerichs de situatie niet verantwoord vond heeft hij contact gezocht met zijn verzekeraar, die verklaarde niet in te staan voor eventuele schade als hij zich niet aan de ADNR-regels zou houden. Toen hij daarop de belading weigerde, werd door zijn bevrachter aanvankelijk gedreigd met 'blacklisten' van de Benjamin. Na overleg zou de opdrachtgever zich bereid hebben verklaard in te staan voor eventuele risico's. Intussen werd er achter de schermen koortsachtig overlegd. De opdrachtgever zou de terminal hebben aangesproken op afspraken over veilige overslag. Schippers hebben donderdag vernomen dat het aantal mensen waarmee bij EuroPoint gewerkt wordt aan de installatie van het overvulbeveiligingssysteem inmiddels van drie op twaalf is gebracht. CDA-Kamerlid Van Hijum werd via VAART! over de situatie geïnformeerd en overweegt vervolgstappen op de onbevredigende antwoorden die hij van de minister kreeg op zijn Kamervragen.

Het is vooral de rechtsongelijkheid die varende ondernemers in de tankvaart frustreert. In Weekblad Schuttevaer zegt schipper Frerichs: 'Het is een vreemde situatie dat bedrijven, als ze maar groot genoeg zijn, de wet mogen overtreden, terwijl ik een prent krijg wanneer ik een uur te lang doorvaar' en 'Het gaat er om dat de ladingpompen automatisch stoppen zodra de tank vol is. Wanneer de boel overloopt ben ik verantwoordelijk en wanneer de Hemweg-centrale bijvoorbeeld geen koelwater meer kan innemen, kan de claim flink oplopen. Intussen liggen er toch weer drie schepen te laden. Wanneer er iets misgaat zijn die failliet.'

In het VAART!Forum schrijft schipper Henk Boender van het mts Anna Soraya: 'Het probleem is hier dat ADNR-regelgeving voor de schipper als wet gepresenteerd wordt, maar voor de laadplek betekent het ADNR niets want zij vallen onder de Milieuwetgeving, zonder wettelijke plicht te zorgen voor overvulbeveiliging. Hier viert het economisch belang hoogtij, daar worden havendienst en waterpolitie voor teruggefloten.'
Fijntjes wijst hij op de situatie waarbij treinreizigers op het station Arnhem onwel raakten door een vleugje MTBE. 'Ik laad met 400 kuub per uur MTBE, als hier een overloper bij mij zou optreden omdat er geen overvulbeviliging is dan lig ik direct met gestrekte oortjes. Tegen de tijd dat men 15 kilometer verder aan het Centraal Station barst van de koppijn, slaat er vast wel iemand kokhalzend alarm per telefoon.'
 
Toen terminal-directeur De Jong woensdagmorgen alsnog aanbood een man op de steiger te zetten bij de afsluiter, was daarmee voor schipper Frerichs de lucht geklaard. De zetschipper van een andere tanker, die ook zonder overvulbeveiliging bij EuroPoint moest laden, heeft naar aanleiding van de commotie eerst de scheepseigenaar om toestemming gevraagd.

Zie ook:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel