ROTTERDAM 18/9 - Onbekend maakt onbemind. Dit geldt volgens het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) ook voor de overgangsbepalingen van de technische regelgeving in de binnenvaart. Om de onbekendheid weg te nemen, heeft het CBRB de overgangsbepalingen op de eigen website gezet.
'Sommige ondernemers in de binnenvaart denken dat er nieuwe
technische eisen zijn of komen, anderen vrezen dat de afloop van
sommige overgangsbepalingen het einde van het bedrijf betekent, doordat
de investeringen die moeten worden gedaan om aan de eisen te voldoen,
niet in verhouding staan tot de waarde van het schip', zegt Lijdia de
Groot, secretaris nautische en technische zaken bij het CBRB. Zij doelt
op de commotie die is aangewakkerd door de Algemeene Schippers Vereeniging (zie ook VAART!Forum), die het onderwerp zaterdag heeft geagendeerd voor de najaarsvergadering in Rotterdam, en die opnieuw oplaaide tijdens een VBKO-bijeenkomst.
De
Groot: 'Brancheorganisaties informeren de leden al geruime tijd over
deze materie, zodat ondernemers er in de bedrijfsvoering tijdig
rekening mee kunnen houden. Toch blijkt er veel onduidelijkheid te zijn
over deze materie. Onbekend maakt onbemind, hoog tijd voor
begrijpelijke en basale informatie.'
Daarom heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en binnenvaart op haar website www.cbrb.nl informatie geplaatst over dit onderwerp met hyperlinks naar de teksten in de Technische Richtlijn 2006/87/EG.
Niet alleen knelpunten
Ook het CBRB ziet de gevolgen van de afloop van diverse
overgangsbepalingen en signaleert een aantal knelpunten, maar ook
mogelijkheden. 'Juist nu de binnenvaart, en zeker ook de kleinere
schepen, op de politieke kaart staan, juist nu er commerciële
mogelijkheden zijn voor deze schepen, is het zaak om als ondernemer te
reageren', zegt De Groot. 'Dit betekent geen defensieve en passieve
houding, maar handelen en ondernemen vanuit een bepaalde verwachting en
visie. Hierbij zou het uitgangspunt moeten zijn dat modernisering van
de bestaande vloot niet bedreigend is. Enige vorm van koude sanering is
nooit de bedoeling geweest. Dit neemt niet weg dat tijdig anticiperen
een must is en hoort bij gezond ondernemerschap. De aanstaande afloop
van de termijnen van diverse overgangsbepalingen is een feit.'
Internationale overheid: neem verantwoording
De oplossing van diverse knelpunten kan liggen in de interpretatie van
de regelgeving, bijvoorbeeld het toestaan van alternatieven die
hetzelfde doel dienen, daarom hebben binnenvaartbrancheorganisaties
begin 2007 een document met knelpunten opgesteld en aan de CCR aan
geboden. De (internationale) overheid dient haar verantwoording te
nemen en duidelijkheid te verschaffen, aldus het CBRB.