Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

19 Sep '08 -Overgangsbepalingen op website CBRB

ROTTERDAM 18/9 - Onbekend maakt onbemind. Dit geldt volgens het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) ook voor de overgangsbepalingen van de technische regelgeving in de binnenvaart. Om de onbekendheid weg te nemen, heeft het CBRB de overgangsbepalingen op de eigen website gezet.

'Sommige ondernemers in de binnenvaart denken dat er nieuwe technische eisen zijn of komen, anderen vrezen dat de afloop van sommige overgangsbepalingen het einde van het bedrijf betekent, doordat de investeringen die moeten worden gedaan om aan de eisen te voldoen, niet in verhouding staan tot de waarde van het schip', zegt Lijdia de Groot, secretaris nautische en technische zaken bij het CBRB. Zij doelt op de commotie die is aangewakkerd door de Algemeene Schippers Vereeniging (zie ook VAART!Forum), die het onderwerp zaterdag heeft geagendeerd voor de najaarsvergadering in Rotterdam, en die opnieuw oplaaide tijdens een VBKO-bijeenkomst.

De Groot: 'Brancheorganisaties informeren de leden al geruime tijd over deze materie, zodat ondernemers er in de bedrijfsvoering tijdig rekening mee kunnen houden. Toch blijkt er veel onduidelijkheid te zijn over deze materie. Onbekend maakt onbemind, hoog tijd voor begrijpelijke en basale informatie.'

Daarom heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en binnenvaart op haar website www.cbrb.nl informatie geplaatst over dit onderwerp met hyperlinks naar de teksten in de Technische Richtlijn 2006/87/EG.

Niet alleen knelpunten
Ook het CBRB ziet de gevolgen van de afloop van diverse overgangsbepalingen en signaleert een aantal knelpunten, maar ook mogelijkheden. 'Juist nu de binnenvaart, en zeker ook de kleinere schepen, op de politieke kaart staan, juist nu er commerciële mogelijkheden zijn voor deze schepen, is het zaak om als ondernemer te reageren', zegt De Groot. 'Dit betekent geen defensieve en passieve houding, maar handelen en ondernemen vanuit een bepaalde verwachting en visie. Hierbij zou het uitgangspunt moeten zijn dat modernisering van de bestaande vloot niet bedreigend is. Enige vorm van koude sanering is nooit de bedoeling geweest. Dit neemt niet weg dat tijdig anticiperen een must is en hoort bij gezond ondernemerschap. De aanstaande afloop van de termijnen van diverse overgangsbepalingen is een feit.'

Internationale overheid: neem verantwoording
De oplossing van diverse knelpunten kan liggen in de interpretatie van de regelgeving, bijvoorbeeld het toestaan van alternatieven die hetzelfde doel dienen, daarom hebben binnenvaartbrancheorganisaties begin 2007 een document met knelpunten opgesteld en aan de CCR aan geboden. De (internationale) overheid dient haar verantwoording te nemen en duidelijkheid te verschaffen, aldus het CBRB.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel