18 Sep '08 -Waterpolitie constateert gebreken bij gevaarlijke stoffen-controle
17/9 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft op 9, 10 en 11 september gerichte controles verricht op het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Tijdens deze controles constateerde de waterpolitie het volgende:
Op 9 september ging de politie aan boord van een in de Cittershaven van
Borssele afgemeerde tanker. Het schip was leeg maar voerde een kegel.
Bij controle bleek dat geen ADNR-deskundige en geen bijgewerkt ADNR aan
boord was. Verder zagen de agenten dat drie tankpoorten open stonden
waardoor gassen werden afgevoerd. Voor deze overtredingen werd
proces-verbaal opgemaakt. Waarchuwingen waren er voor: verlopen keuring
luchtflessen, verlopen meetbrief, vette platen in de machinekamer en
niet volledig ingevuld vaartijdenboek.
Op 10 september controleerde de Waterpolitie in de Dordtse Kil een
bunkerboot die in de ladingzone allerlei colli met gevaarlijke stoffen
binnen de ladingzone vervoerde. Dit is volgens het ADNR verboden.
Verder was het schip niet uitgerust met een bijboot. De schipper
verklaarde tegenover de politie dat de bijboot er niet was omdat hij
anders geen uitzicht naar achter had. Dezelfde dag werd in de havens
van Moerdijk een containerschip met twee kegels gecontroleerd. In
verband met de aard van gevaarlijke stoffen is voorgeschreven dat na
het laden en een uur daarna met een giftigheidsmeter en een
explosiemeter gemeten wordt en dat de uitkomsten schriftelijk worden
vastgelegd. Dit had de schipper vergeten. Verder ontbraken overal de
asbakken en bij de toegang tot bijzondere ruimtes de stickers ‘verboden
te roken’
Op 11 september trof de Waterpolitie een containerschip aan op het
Hollands Diep binnen de gemeente Moerdijk. Bij controle constateerde
men dat er twee containers met gevaarlijke stoffen aan boord waren maar
dat er maar één op het stuwplan stond. Voor de vervoerde gevaarlijke
stof was het verplicht een explosiemeter aan boord te hebben en de
meetresultaten bij te houden een een meetjournaal. De explosiemeter was
niet aan boord. Voor deze overtredingen en het niet aan boord hebben
van een meggertest werd proces-verbaal opgemaakt. Waarschuwingen waren
er voor het niet correct invullen van het vaartijdenboek en voor het
ontbreken van twee brandblussers in de beschermde zone.
Waarom word dit toch elke keer zo negatief in het nieuws gebracht? Elke keer maar proberen de scheepvaart in een kwaad daglicht te zetten. De politie heeft hier ook al zo een handje van. Net zolang blijven zoeken tot ze wat gevonden hebben. Hier word ik wel een beetje moe van…
Ik zelf wordt nog het meest flauw over dat gezeur met dat gif en explosie meten.. op een tanker is het zo dat je zolang je de boel niet hoeft te betreden je niet hoeft te meten.. waarom zouden de containerschepen met een open ruim waar je niks te zoeken hebt gemeten moeten zijn voor en na het laden, deze discussie heb ik al met verschillende politiemensen gehad en er zijn er maar weinig die dan antwoord kunnen geven… ik wacht de reacties af..
Als een container lek is kan je dat niet zien aan de buitenkant. Dus als je dan het ruim in gaat weet je nooit wat voor giftige stoffen er in het ruim bevinden. En het is natuurlijk helemaal open. Een Tanker is helemaal dicht en er komt nooit iets in de buitenlucht… Eigenlijk best wel logische toch of zie ik dat verkeerd?
Natuurlijk is dat zo. Maar zijn de regels altijd goed? Volgens mij worden de regels in de binnenvaart niet verzonnen door mensen die er verstand van hebben… Ze kunnen straks wel gaan verzinnen dat je met een roze pet op moet gaan soppen dat wil nog niet gelijk zeggen dat het goed is toch?
Vijf bussen verf van vijf liter dicht en verzegeld.
In de open lucht beschermd tegen zon en wegspoelen.
Dat zijn GEVAARLIJKECOLLI op bunkerboot.
Trouwens controle is niet erg maar met drie man aan
boord komen waar 1 schipper is vond ik een beetje
erg onpersoonlijk
Jammer dat er niet gezegd wordt dat het bij heel veel schepen gewoon wel in orde is.. dat is zo jammer alsof door deze kleine dingetjes gelijk de hele vloot crimineel bezig is met vervoer van containers/vloeibaar product.. maarja met positieve publiciteit moet je niet kome wil je scoren als nederlandse overheid.. laat de reacties maar weer komen !!