Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

04 Aug '08 -Tonnen schade bij aanvaring op het kanaal Gent-Terneuzen

TERNEUZEN 4/8 - Tijdens het afmeren van een duwstel aan een steiger in het Kanaal van Gent naar Terneuzen is zondag 3 augustus zware schade veroorzaakt aan de steiger, de meerpalen en één van de vier duwbakken van het duwstel.

De schade aan de steiger en meerpalen wordt op 90.000 euro geschat en aan de lekke duwbak op ongeveer 285.000 euro. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt het ongeval.

Het duwstel, samengesteld uit een duwboot en vier geladen duwbakken was onderweg van Antwerpen naar Terneuzen en Gent. De twee voorste duwbakken waren geladen met staalrollen en de twee achterste met kunstmest. Omstreeks 12.00 uur verliet het duwstel de sluis van Terneuzen. De schipper had toestemming om de twee voorste bakken tijdelijk af te meren op de steiger bij de Goesekade zodat hij de twee andere bakken naar de Zevenaarhaven kon brengen.

Bij het afmeren ging het echter mis. De voorste bak aan stuurboord knalde vol op de meerpaal waardoor deze met steiger en al omklapte. De voorpiek van de duwbak raakte door de aanvaring lek en maakte water. De lekke duwbak werd ten anker gebracht en losgekoppeld. De 2225 ton staal in de bak wordt vermoedelijk overgeladen waarna de schade beter bekeken en eventueel hersteld kan worden.

De 59-jarige schipper uit Steenwijk verklaarde tegenover de Waterpolitie dat zijn duwstel vermoedelijk door de stroming gepakt is en daardoor tegen de steiger is geduwd. Hij probeerde nog een aanvaring te voorkomen door de motoren vol achteruit te late draaien maar het mocht niet baten.

Onderbemand
Tegen de schipper en de eigenaar van het duwstel is door de Waterpolitie proces-verbaal opgemaakt omdat de voorgeschreven bemanning niet aan boord was. Voor de exploitatiewijze die gebruikt werd, de continuvaart, diende de bemanning te bestaan uit twee schippers, een stuurman, twee matrozen en een matroos-motordrijver. In plaats van de drie matrozen waren echter drie deksmannen aan boord waardoor het schip kwalitatief duidelijk onderbemand was.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    sinds wanneer hebben we stroom in t kanaal van Gent naar Terneuzen, of wordt dat hele kleine beetje spuien ook al onder stroom verstaan??

    S.S. (Email) - 12 Augustus '08 - 08:06


    ik weet nog wel een paar roemenen met dienst boekje als stuurman zijn goed koper als nl maatrozen

    hans (Email) - 12 Augustus '08 - 20:40


    wat een onzin onderbemand, goed de kwalificatie is niet helemaal in orde, maar volgens mij moet de schipper de manouvre doen en maakt het niet uit of er een matroos of deksman is, bovendien zijn er tegenwoordig jongens die als matroos stuurman van de opleiding afkomen en minder kunnen als een scheepsjongen die al een jaar in praktijk werkt.
    gewoon foutje bedankt dus

    duwertje (Email) - 27 Augustus '08 - 01:22



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel