30 Mei '08 -'Bevriezen van budgetten bevalt ons niet'
AMSTERDAM 30/5 - Koninklijke Schuttevaer
is tevreden met het inlopen van achterstallig onderhoud, liet voorzitter Annemarie Jorritsma donderdag weten in haar jaarrede tijdens het Schuttevaer-congres aan boord van het mps River Dream in Amsterdam. 'We hebben er
zelfs last van en dat betekent dat er voor u en ons wordt gewerkt aan
meer bedrijfszekerheid.'
'Toch bereiken ons alweer de eerste berichten over het bevriezen van
budgetten en dat bevalt ons niet', zei Jorritsma. Ze toonde zich
ingenomen met de oprichting van een nieuw
Scheepvaartverkeerscentrum bij Rijkswaterstaat, met als hoofddoel om de
scheepvaart veiliger
en betrouwbaarder te laten zijn. 'We wensen de medewerkers van het SVC
veel succes bij de uitvoering van hun werk.'
Natura 2000
Zorg
bestaat er bij Schuttevaer over het tempo waarin het Rijk de knelpunten in het
vaarwegennet aanpakt, zei Jorritsma. 'Bijna alles wat we willen is in onderzoek, maar
tussen start onderzoek en oplevering zitten bij vaarwegen minimaal tien
jaar. Dat is veel te lang. En straks mogen we daar nog een tot twee jaar
bijtellen als gevolg van aanwijzing van sommige vaarwegen tot
natuurgebied op grond van Natura 2000. Wij maken ons daar grote zorgen
over', zei voorzitter Jorritsma lichtelijk geïrriteerd. 'Natuurlijk zijn we voor een goed natuurbeleid, maar wij vinden
het niet acceptabel dat weinigen of zelfs één persoon, zonder een direct
belang, in staat zijn puur op grond van formele procedures
noodzakelijke investeringen jaren te traineren. Nederland maakt het
zichzelf nodeloos erg moeilijk. De problemen die Nederland ondervindt
met geluidhinder en luchtdossiers komen in het buitenland op deze
schaal nauwelijks voor.'
Schuttevaer zal de aanwijzing van vaargeulen als
natuurgebied met een bezwaarprocedure bij de Raad van State aanvechten,
beloofde Jorritsma. Ze hield daarom een krachtig pleidooi voor een
snelle realisatie van
o.a. de omlegging van de Zuid-Willemsvaart rond Den Bosch, de
verruiming van de Maasroute, de Twentekanalen, het Wilhelminakanaal
bij Tilburg, de Zaan en de route Lemmer-Delfzijl. Daarnaast
is het volgens Jorritsma echt noodzakelijk dat er binnen afzienbare
termijn nieuwe
sluiskolken gebouwd gaan worden bij Grave, Nieuwegein, de Kreekrak, de
Volkerak, Terneuzen, Eefde, Lemmer, Delfzijl en ('niet te vergeten')
Klein
Ternaaien en Ivoz Ramet. 'Wij hebben de noodzakelijke wensen voor het
Nederlandse vaarwegennet tot 2030 geïnventariseerd en komen tot de
conclusie dat hiervoor 1,7 miljard euro nodig is.'
Wegvloeien kennis
Net als verleden jaar, gaat de zorg van Koninklijke Schuttevaer nog steeds uit naar het
wegvloeien van kennis bij Rijkswaterstaat en Verkeer en Waterstaat
zelf, zei Jorritsma. 'Wij hebben de indruk dat het belang hiervan in de nieuwe
organisatie nog steeds onvoldoende wordt onderkend. Rijkswaterstaat, let op uw zaak.'
Maar
'met genoegen' nam Schuttevaer volgens de voorzitter kennis van de
voornemens van de
Provincie Zuid-Holland die zelfstandig de bouw van een tweede
Julianasluis en de bochtafsnijding bij Overschie op de agenda heeft
gezet, met inbegrip van het daarvoor benodigde budget. Voor
het stroomlijnen van de werkzaamheden in de Randstad en het
IJsselmeergebied heeft Schuttevaer per 1 april jl een regiocoördinator
benoemd in de persoon van Andries de Weerd. Er wordt nog gezocht naar
een coördinator voor de rest van Nederland.