Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

29 Mei '08 -Bunkerstations knel: grote nood aan geschikte locaties

DORDRECHT 29/5 - Het opereren wordt bunkerstations, de toeleveranciers van brandstof, levensmiddelen en diverse scheepsbenodigdheden voor binnenvaartschepen, steeds moeilijker gemaakt. 'Ze liggen er vaak al vele jaren en lopen nu gevaar door de opkomst van woon- of natuurgebieden. Dat is natuurlijk heel erg krom', zegt directeur Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE).

Zie ook:

Oprukkende verstedelijking en strengere milieu- en veiligheidseisen dwingen sommige bunkerstations te verhuizen, maar alternatieve locaties zijn niet altijd voorhanden. Terwijl hun klanten - de binnenvaart - door de overheid juist worden gezien als een alternatief voor het goederenvervoer over de weg. NOVE gaat binnenkort met de overheid om tafel om het probleem in Den Haag op de politieke agenda te zetten.

Problemen doen zich volgens De Vries momenteel vooral voor met NOVE-bunkerstationleden in de Randstad en in het oosten van het land. Dat strookt niet met hun belang voor de economie, vindt hij. 'We moeten niet vergeten dat Nederland een hele sterke positie heeft in Europa als het gaat om binnenvaart. Deze positie willen we natuurlijk graag houden dat goed is voor de werkgelegenheid en onze economie. Sterker nog, wij verwachten dat de binnenvaart in de toekomst sterk verder zal gaan groeien. Vandaar dat NOVE binnenkort om de tafel gaat met de overheid om dit probleem op de politieke agenda in Den Haag te zetten.'

Vijf voor twaalf
Rob Slurink, één van de eigenaren van bunkerstation Slurink BV in Dordrecht, verkeert al jarenlang in onzekerheid: 'Wij wilden twaalf jaar geleden graag verhuizen om aan alle wettelijke eisen en normen te kunnen voldoen en om verder te kunnen groeien. Waar het tot op heden op blijft steken, is het vinden van een geschikte lokatie. We hebben er alles aan gedaan om een oplossing te vinden en nog steeds, na twaalf jaar, gaat er geen dag voorbij dat we er niet mee bezig zijn. We hebben meerdere lokaties bij Rijkswaterstaat en Gemeente Dordrecht aangedragen, maar er is ons vooralsnog geen concreet alternatief beschikbaar gesteld.'

Foto Slurink

Bert en Rob Slurink, met op de achtergrond het bunkerstation en de bunkerboot Zwaantje 2.

Vanaf het bunkerstation aan de Buiten Walevest in Dordrecht voorzien de bunkerboten van Slurink de binnenvaart al meer dan veertig jaar van brandstof, scheepsbenodigdheden en levensmiddelen. Ze pendelen tussen het bunkerstation en passerende binnenvaartschepen om de schepen zoveel mogelijk tijd te besparen. Al die jaren verleende de Gemeente Dordrecht de nodige vergunningen aan Slurink. Onlangs heeft Raad van State de milieuvergunning voor de bunkerboten nietig verklaard, omdat dezevanwege geluidsoverlast in strijd bleek te zijn met de Wet Milieubeheer. Een milieuvergunning voor de huidige locatie lijkt alleen haalbaar als Slurink de bunkerboten stillegt, die zorgen voor maar liefst zeventig procent van de omzet.

'In 2009 moeten we met onze bunkerboten stoppen als er dan geen oplossing is gevonden voor de huidige situatie', zegt Rob Slurink. 'Dat betekent voor ons bedrijf en de twintig medewerkers dat het nu vijf voor twaalf is. We zetten dan ook alles op alles om hoog op de agenda te komen van diverse instanties, zodat er na twaalf jaar eindelijk een einde komt aan deze onzekere toekomst voor ons bedrijf.'

In de toekomst hard nodig
De ontwikkelingen worden door Kees de Vries, secretaris van Bureau Voorlichting Binnenvaart en directeur van Koninklijke Schuttevaer bevestigd: 'Ook wij zien deze penibele situatie van bunkerstations steeds vaker voorkomen, met name in de Randstad. Onze verwachting is dat deze problemen in de toekomst verder gaan toenemen als er nu niets aan wordt gedaan. Dit omdat de binnenvaart sterk groeit en deze toeleveranciers meer dan hard nodig zijn. Bunkerstations horen op de plaats waar ze nu ook liggen, vanwege hun strategische positie en het historisch recht om daar te mogen liggen. Het is dan ook zaak dat dit politiek gezien meer prioriteit gaat krijgen.'

Autowegen raken steeds voller, dat leidt tot de nodige vertragingen met de nodige financiële consequenties van dien. De verwachting van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart is dan ook dat het ladingaanbod voor binnenvaartschepen zal toenemen. In de komende tien jaar verwacht men dat het circa zestig tot zeventig procent stijgt, mede doordat een deel de goederenstroom van de weg naar het water overgeheveld wordt. Op jaarbasis vervoert de binnenvaart gemiddeld 330 miljoen ton goederen over de Nederlandse binnenwateren. De groei betekent voor bunkerstations dat zij ook volop nodig zijn in de toekomst.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Belachelijk, niemand durft zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen.

    johnny mcnum (Email) - 02 Juni '08 - 12:15


    er is eens een liedje gemaakt het met de tekst (onder de eeuwige vlam)zo als je weet zijn er al havens daar geen binnen vaart meer af mag meren.zo gaat het ook voor bunkerstations,kunnen jullie als bunkerstations er niet op inspelen dat je op maasvlakte twee een bunkerleiding krijgt bij alle grote laadplaatse dan is het bij de bunkerstations minder druk.

    schipper - 05 Juni '08 - 09:01



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel