29 Mei '08 -Bunkerstations knel: grote nood aan geschikte locaties
DORDRECHT 29/5 - Het opereren wordt bunkerstations, de toeleveranciers van brandstof, levensmiddelen en diverse scheepsbenodigdheden voor binnenvaartschepen, steeds moeilijker gemaakt. 'Ze liggen er vaak al vele jaren en lopen nu gevaar door de
opkomst van woon- of natuurgebieden. Dat is
natuurlijk heel erg krom', zegt directeur Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE).
Oprukkende verstedelijking en strengere milieu- en veiligheidseisen
dwingen sommige bunkerstations te verhuizen, maar alternatieve locaties
zijn niet altijd voorhanden. Terwijl hun klanten - de binnenvaart -
door de overheid juist worden gezien als een alternatief voor het
goederenvervoer over de weg. NOVE gaat binnenkort met de overheid om
tafel om het probleem in Den Haag op de politieke agenda te zetten.
Problemen doen zich volgens De Vries momenteel vooral voor met
NOVE-bunkerstationleden in de Randstad en in het oosten van het land.
Dat strookt niet met hun belang voor de economie, vindt hij. 'We moeten
niet vergeten dat Nederland een hele sterke positie heeft in Europa als
het gaat om binnenvaart. Deze positie willen we natuurlijk graag houden
dat goed is voor de werkgelegenheid en onze economie. Sterker nog, wij
verwachten dat de binnenvaart in de toekomst sterk verder zal gaan
groeien. Vandaar dat NOVE binnenkort om de tafel gaat met de overheid
om dit probleem op de politieke agenda in Den Haag te zetten.'
Vijf voor twaalf
Rob Slurink, één van de eigenaren van bunkerstation Slurink BV in
Dordrecht, verkeert al jarenlang in onzekerheid: 'Wij wilden twaalf
jaar geleden graag verhuizen om aan alle wettelijke eisen en normen te
kunnen voldoen en om verder te kunnen groeien. Waar het tot op
heden op blijft steken, is het vinden van een geschikte lokatie. We hebben
er alles aan gedaan om een oplossing te vinden en nog steeds, na twaalf
jaar, gaat er geen dag voorbij dat we er niet mee bezig zijn. We hebben
meerdere lokaties bij Rijkswaterstaat en Gemeente Dordrecht
aangedragen, maar er is ons vooralsnog geen concreet alternatief
beschikbaar gesteld.'
Bert en Rob Slurink, met op de achtergrond het bunkerstation en de bunkerboot Zwaantje 2.
Vanaf het bunkerstation aan de Buiten Walevest in
Dordrecht voorzien de bunkerboten van Slurink de binnenvaart al meer
dan veertig jaar van
brandstof, scheepsbenodigdheden en levensmiddelen. Ze
pendelen tussen het bunkerstation en passerende binnenvaartschepen om
de schepen zoveel mogelijk tijd te besparen. Al die jaren verleende de
Gemeente Dordrecht de nodige vergunningen aan Slurink.
Onlangs heeft Raad van State de milieuvergunning voor de bunkerboten
nietig verklaard, omdat dezevanwege geluidsoverlast in strijd bleek te zijn met de Wet
Milieubeheer. Een milieuvergunning voor de huidige locatie lijkt alleen
haalbaar als Slurink de bunkerboten stillegt, die zorgen voor maar liefst zeventig procent van de omzet.
'In 2009 moeten we met onze bunkerboten stoppen als er dan geen
oplossing is gevonden voor de huidige situatie', zegt Rob Slurink. 'Dat
betekent voor ons bedrijf en de twintig medewerkers dat het nu vijf
voor twaalf is. We zetten dan ook alles op alles om hoog op de agenda
te komen van diverse instanties, zodat er na twaalf jaar eindelijk een
einde komt aan deze onzekere toekomst voor ons bedrijf.'
In de toekomst hard nodig
De ontwikkelingen worden door Kees de Vries, secretaris van Bureau Voorlichting Binnenvaart en directeur van Koninklijke Schuttevaer
bevestigd: 'Ook wij zien deze penibele situatie van bunkerstations
steeds vaker voorkomen, met name in de Randstad. Onze verwachting is
dat deze problemen in de toekomst verder gaan toenemen als er nu niets
aan wordt gedaan. Dit omdat de binnenvaart sterk groeit en deze
toeleveranciers meer dan hard nodig zijn. Bunkerstations horen op de
plaats waar ze nu ook liggen, vanwege hun strategische positie en het
historisch recht om daar te mogen liggen. Het is dan ook zaak dat dit
politiek gezien meer prioriteit gaat krijgen.'
Autowegen raken steeds voller, dat leidt tot de nodige vertragingen
met de nodige financiële consequenties van dien. De verwachting van het
Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart
is dan ook dat het ladingaanbod voor binnenvaartschepen zal toenemen.
In de komende tien jaar verwacht men dat het circa zestig tot zeventig
procent stijgt, mede doordat een deel de goederenstroom van de weg naar
het water overgeheveld wordt. Op jaarbasis vervoert de binnenvaart
gemiddeld 330 miljoen ton goederen over de Nederlandse binnenwateren.
De groei betekent voor bunkerstations dat zij ook volop nodig zijn in
de toekomst.
er is eens een liedje gemaakt het met de tekst (onder de eeuwige vlam)zo als je weet zijn er al havens daar geen binnen vaart meer af mag meren.zo gaat het ook voor bunkerstations,kunnen jullie als bunkerstations er niet op inspelen dat je op maasvlakte twee een bunkerleiding krijgt bij alle grote laadplaatse dan is het bij de bunkerstations minder druk.
schipper - 05 Juni '08 - 09:01
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)