Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

20 Mei '08 -Huizinga - in boetekleed - houdt IVW-tariefstijging overeind

DEN HAAG 20/5 - 'De sector is in een laat stadium geïnformeerd en gehoord over de voorgenomen tarieven 2008. Dat had anders gemoeten', geeft staatssecretaris Tineke Huizinga (V&W) toe. Maar de sterke tariefsverhogingen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat - tot 28% per 1 januari 2008 - worden niet teruggedraaid.

De staatssecretaris reageert op de breed geuite kritiek van de maritieme brancheorganisaties eind vorig jaar na de overhaast opgedrongen tariefsverhoging van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Bovendien was de kwaliteit van de dienstverlening en doelmatigheid van de inspectie nog niet op het door de sector gewenste niveau.

Boetekleed
Huizinga trekt het boetekleed aan in een (verlate) brief aan de brancheorganisaties KVNR, Nautilus, CBRB, Kantoor Binnenvaart, Productschap Vis, VBKO en VNSI: 'De Inspectie heeft op basis van de gerealiseerde productie en ervaringen in 2006 veel tijd en energie gestoken in het aanscherpen van de (integrale) kostprijzen van alle IVW-producten en diensten en het beperken van de kosten. Dit heeft meer tijd gekost dan aanvankelijk gedacht werd en het heeft ook zijn weerslag gehad op de besluitvorming van de hoogte van alle tarieven. Hierdoor is het tijdpad van de tarieven 2008 onder druk gekomen.' Ze belooft: 'Voor de tarieven 2009 zal ik er op toezien dat de sector tijdig geïnformeerd en gehoord zal worden.'

Maar de staatssecretaris houdt vast aan het regeringsbeleid: volledige kostendekkendheid van door de overheid te hanteren tarieven. Wat dat betreft valt er voor de IVW-tarieven nog een inhaalslag te maken. Huizinga schrijft: 'Ik wil u er op wijzen dat de tarieven bij koopvaardij, visserij en binnenvaart de afgelopen jaren slechts een zeer beperkte stijging hebben gekend, ondanks dat nog geen sprake was van 100% kostendekkendheid van de tarieven. Hiertoe was besloten in verband met het achterblijven van de performance.'

Betere performance
Die performance is nu verbeterd, stelt de bewindsvrouwe. Dat blijkt volgens haar uit een aantal ontwikkelingen:

  • de doorlooptijden van het vaarbevoegdheidbewijs (10 dagen) en het monsterboekje (7 dagen) liggen binnen de afgesproken normen;
  • waarbij het foutenpercentage tot onder de 3 procent is gedaald en in 2008 verder zal dalen tot onder de 1 procent;
  • de wachttijden voor keuring of herkeuring van binnenvaartschepen is ondanks de forse groei in de binnenvaart teruggebracht van 12 naar 8 weken;
  • de telefonische bereikbaarheid is aanzienlijk verbeterd.

'De Inspectie blijft overigens streven naar verdere verbetering van de kwaliteit en efficiency van de dienstverlening', schrijft Huizinga. Ze probeert de stijging van de tarieven te nuanceren: 'De tarieven voor onderzoek bij koopvaardij en visserij zijn met 28% gestegen, deels vanwege de extra beperkingen in de voorgaande jaren (m.n. in 2007). De scheepscertificaten (koopvaardij) en continuering certificaten (visserij) stijgen met resp. 5% en 10%. De tarieven voor binnenvaart stijgen gemiddeld met 15%. Over de hele linie is er inderdaad sprake van een substantiële tariefstijging, maar er is (nog) geen sprake van volledige kostendekkendheid. Naast het verhogen van de kostendekkendheid heeft het beheersen van de kosten blijvend prioriteit.'

Er is volgens Huizinga dan ook nog steeds een zekere inhaalslag nodig, om tot volledige kostendekkendheid te komen. Daarbij vindt voortdurend een afweging plaats tussen enerzijds het beperken van de door te berekenen kosten en anderzijds het voorkomen van bovenmatige tariefstijgingen. 'In deze afweging ben ik tot de tarieven 2008 gekomen. Dat is de reden waarom ik niet tegemoet kom aan uw verzoek, de tarieven voor 2008 te herzien.'
Huizinga belooft dat IVW 'in het tweede kwartaal van 2008' opheldering zal verschaffen over de achtergrond van de tariefstijgingen. In volgende gesprekken zal de brancheorganisaties ook het traject naar totstandkoming van de tarieven 2009 worden duidelijk gemaakt. De staatssecretaris verwacht dat daarmee niet weer een onverwacht grote tariefstijging nodig zal zijn, 'in ieder geval niet van een omvang als die in 2008 heeft plaatsgevonden'.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel