08 Mei '08 -Danser grote winnaar Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie
GORINCHEM 8/5 persbericht Voortvarend Besparen - Op 8 mei zijn de winnaars bekend gemaakt van de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE. De heer Dierikx, directeur generaal Transport en Luchtvaart heeft namens staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, de prijzen uitgereikt tijdens de Construction & Shipping Industry beurs in Gorinchem.
Gemiddeld hebben de 29 deelnemende schepen 14% brandstof bespaard.
Daarmee is 3360 ton C02 uitstoot gereduceerd en is door deelnemers een
besparing van een half miljoen euro gerealiseerd. De BINNENVAART
BRANDSTOF CO2MPETITIE heeft drie klassementen. De grote winnaar is de
rederij Danser Group. Het winnende schip, de Alsace-Hollande van
Danser, heeft een besparing van 54% gerealiseerd. Het
dienstenklassement is gewonnen door het Havenbedrijf Rotterdam.
Spectaculaire besparing
De tijdens de competitie behaalde besparing heeft ieders verwachting
overtroffen. Deze verbluffende besparing is dan ook het resultaat van 8
weken volle aandacht voor het aspect zuinig varen. De deelnemers hebben
heel fanatiek op alle mogelijke manieren het brandstofverbruik laag
gehouden. Eén van de belangrijkste winstpunten is de meer dan
gebruikelijke afstemming over de laad- en losplanning geweest. Hierdoor
kon de tijd optimaal gebruikt worden om langzamer te varen. De behaalde
besparing kan niet worden doorgetrokken naar de gehele Nederlandse
binnenvaart vloot. Vooral onder zelfstandige schippers is de potentiële
besparing minder omdat zij over het algemeen al zuiniger varen.
Zuinig varen is een mooie sport
Doel van de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE is om brandstofbesparing
in de Nederlandse binnenvaart te stimuleren. Bij de deelnemende
schippers is dit zeker gelukt. De deelnemers hebben tijdens de
competitie er alles aan gedaan om zuinig te varen en hebben
ontdekt dat ze inderdaad konden besparen op het brandstofgebruik. De
competitie heeft daarmee aangetoond dat er met extra aandacht brandstof
bespaard kan worden, ook door schippers die normaal al heel bewust
omgaan met de brandstof. Volgens het platform VoortVarend Besparen is
dit voor de hele binnenvaartvloot een enorme stimulans om nog meer
aandacht te besteden aan het brandstofverbruik. De competitie is zo
succesvol verlopen dat deze volgend jaar weer wordt georganiseerd.
Wie meer wil weten over het reglement, de gehanteerde methodiek,
VoortVarend Besparen en de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE vindt alle
informatie op: www.voortvarendbesparen.nl.
ja oke er is een brandstof besparing ,maar word er ook rekening gehouden dat er meer uren worden gedraaid dus meer verversen per jaar , eerder aan de beurt voor revisie? en wat te denken als je wel iets spaart in gasolie maar net de losdag niet haalt en een dag later leeg of net niet kunt laden voor weekend, dat is voor een ondernemer en misschien wel vaker de schipper in het losse werk van toepassing.
maar al met al goed gedaan.
ik lees de laatste tijd, alleen maar over besparingen, als je alles bijelkaar optelt wat een enorme besparingen een nieuw gebouwd schip heden ten dagen niet opleverd, hoeft je naar mijn berekeningen niet meer te bunkeren.
als je met een schip dat rechtlastig geladen is met een minimale diepgang naar boven gaat met een snelheid net is harder dan een afgeladen spits met een motorvermogen van 2400 pk, dan bepaar je niets, maar je verbruik minder.
ook afvarig ligt dat voor de hand, het lijkt mij dan ook als je in dat zelfde vaartuig met de zelfde condities maar 500 pk behoeft in te bouwen.
dus gewoon teveel pk ‘s en teveel subsidie’s op alle zogenaamde besparende nonsens.
kunt u het zich nog herinneren? 1 pk per last.
ik hoor jullie al lachen, maar het vergaat je wel als de olie morgen op is.