17 Jun '08 -Wortmann: Kritiek op traagheid bij innovatiefonds binnenvaart
BRUSSEL 17/6 - Er is nog steeds geen startdatum voor het Europese innovatiefonds voor de binnenvaart. Het innovatiefonds is beloofd, maar lidstaten en de Europese Commissie zijn nog steeds niet over de brug gekomen met geld voor dit fonds. Dat is teleurstellend, aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann, die hierover schriftelijke vragen heeft gesteld aan de Raad van Ministers.
Corien Wortmann: 'Het Europese innovatiefonds is belangrijk voor het
aanjagen van investeringen in de binnenvaart, zoals vernieuwing van de
vloot of de ontwikkeling van nieuwe technologieën. De binnenvaartsector
draagt bij via het eigen Reservefonds, maar ook de lidstaten en de
Europese Commissie moeten financieel over de brug komen. Afspraak is
afspraak.'
Veertig miljoen
Het Reservefonds voor de binnenvaart is een pot van veertig miljoen euro. In
2006 is met het actieprogramma Naïades afgesproken dat dit wordt
omgezet in het Europese innovatiefonds, waarbij ook de Europese
Commissie en de lidstaten een vergelijkbaar bedrag zouden bijdragen.
Tot op heden hebben zowel de Commissie als de lidstaten hiervoor nog
geen middelen beschikbaar gesteld.
Wortmann: 'Met wat meer inzet zou het de Raad en de Commissie moeten
lukken om voor het einde van het jaar het innovatiefonds in de steigers
te hebben.'
Opzet Europees Innovatiefonds
Stilzitten doet de Europese Commissie overigens niet. In een persbericht van Kantoor Binnenvaart van 9 mei jl. werd gemeld dat de Commissie in het kader van het NAIADES-actieprogramma opdracht had gegeven aan Price Waterhouse Coopers om een onderzoek te doen naar opzet en beheer van een innovatiefonds.
De bedoeling is dat op ondernemersniveau aanvragen kunnen worden
ingediend voor ondersteuning van innovatieve ideeën, in de vorm van
subsidies of (zachte) leningen. Price Waterhouse Coopers heeft nu een vragenlijst gemaakt voor zowel
organisaties, lidstaten als ondernemers om een idee te krijgen op welke
punten de nadruk moet worden gelegd.
Knelpunten
De Europese Schippersorganisatie (ESO) en Europese Binnenvaart Unie
(EBU) hebben vorig jaar al uitgebreid onderhandeld met de EC over de
manier waarop het fonds moet worden ingezet. Knelpunten zijn vooral het
vrijmaken van de gelden uit het reservefonds en de deelname van de
lidstaten. Europa wil hiervoor gelden uit het Marco Polo-programma
inzetten en zoekt een manier om dit programma laagdrempelig te maken
voor de binnenvaartsector.
Terreinen waarop het fonds moet worden ingezet zijn technische
innovaties, markt en logistiek, human resources (bemanning,
opleidingen, onderwijs, arbo-zaken, etc.) en promotie
(imagoverbetering, voorlichting, lobby en dergelijke).
Vragenlijst
Binnenvaartondernemers zijn uitgenodigd deel te nemen aan
dit onderzoek en de vragenlijst aan te vragen en in te vullen. De
vragenlijst kan digitaal worden toegestuurd en ingevuld. De vragenlijst
(in Excel) is alleen in het Engels beschikbaar. Informatie en aanmelding bij Henk van der Velde, hj.vdvelde@cbob.nl