Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

29 Mrt '08 -Grindschip zinkt bij Rotterdamse Hoek

LEMMER 29/3 - Het met 1700 ton grind geladen binnenvaartschip Princess (Blonk, Krimpen a/d IJssel, 86 meter) is in de nacht van vrijdag op zaterdag in problemen gekomen bij de Rotterdamse Hoek tussen Urk en Lemmer. Het schip maakte water door het slechte weer, waarop het voorschip zonk. Later vervulde het hele schip en stak alleen het stuurhuis nog boven water.

Zie ook:

Volgens een woordvoerder van de Kustwacht is een matroos van het voorschip bevrijd. Die kon door de overkomende golven niet naar het iets veiligere achterschip. De schipper bleef aan boord en probeerde met hulp van de KNRM (Urk, Lemmer en Enkhuizen) te voorkomen dat het volledig zou zinken, door de machinekamer en het voorverblijf leeg te pompen. Over de oorzaak van het zinken van de Princess is nog niets bekend.

Bergingsbedrijf BTS was zaterdagmiddag rond 12.00 uur ter plekke met de bergingsvaartuigen Jumbo en Spitsbergen. Een gedeelte van de lading is door een kraanschip gelost. Met pompen en afdichten werd het schip weer drijvend gemaakt. BTS leverde de Princess zondagmorgen rond 02.00 uur af in Lemmer.

De Rotterdamse Hoek ligt op de vaarroute tussen het Ketelmeer en Lemmer. Volgens de Kustwacht is er voldoende ruimte voor andere schepen om te passeren.

Meer over ongevallen bij Rotterdamse Hoek:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Misschien toch eens goed zeemanschap leren ???

    Arie (Email) - 29 Maart '08 - 09:58


    beetje overdreven omdat gelijk te zeggen.
    je weet niet hoe het gebeurt is.

    sander - 29 Maart '08 - 10:04


    Als Dries gelijk heeft m.b.t. de luiken die opgestapeld staan, moet ik me toch aansluiten bij Arie zijn opmerking.
    Al de hele dag gold waarschuwing zuid 7, draaiend in de namiddag/ avond naar west 7.
    Das genoeg wind om dicht te leggen, ik kom ook nog al eens op de plas, dus ik (denk) te weten waar ik het over heb.
    Verder moeten we wel eerst de feiten afwachten, want we lezen nergens dat hij via het ruim is volgelopen, en er zijn er meer die zich mispakken in allerlei situaties.
    Voor de fam. en personeel sterkte

    collega (Email) - 29 Maart '08 - 11:48


    Gejaagd door de grint.
    Locatie rotterdamse hoek

    Roel (Email) - 29 Maart '08 - 11:55


    gelukkig weet iedereen het altijd mooi te vertellen, als je met commentaar geld kan verdienen zouden heel veel schippers heel rijk zijn.

    sterkte voor de schipper en zijn familie.

    groeten askal brandenburg

    askal (Email) - 29 Maart '08 - 13:55


    Commentaar is heel normaal of je het verdragen kunt of niet. Of vindt u het soms zielig ??? Weet u wat zielig is, als je s`nachts op het ijsselmeer in moeilijkheden komt met de informatie van veel wind.
    Wacht dan toch even de dag af.
    Dat hij maadag wilde lossen klopt nu wel, maar dan op een adere losplaats.

    ravero - 29 Maart '08 - 15:05


    pleur die luiken dicht met spanbanden was het niet gebeurt je heb altijd van die sukkels bij!!!!! owe kan wel je ziet het

    ------ (Email) - 29 Maart '08 - 15:05


    Heb de reacties gelezen. Collega’s die sterkte wensten heel hartelijk bedankt. P.s was de bedoeling om dinsdag te lossen, beetje jammer als collega’s conclusies trekken zonder omstandigeheden te kennen.

    marije (Email) - 29 Maart '08 - 15:26


    We wensen jullie heel veel sterkte toe.

    Harm Jan en Willemieke (Email) - 29 Maart '08 - 18:13


    sterkte wensen, waarvoor er is toch niets gebeurd kan toch iedereen overkomen als je met deze optie de plas oversteekt met een lage den en open schip met dit weer, alleen de collega’s niet die verwaait liggen, maar dat zijn dan ook geen goede varensmensen die doen alleen maar premie betalen

    p.neska (Email) - 29 Maart '08 - 18:47


    Is het bij de verzekeringen nog steeds zo,dat als je bovenkant denneboom minder dan 140 cm. boven water uitsteekt,zij niet uitkeren in zo’n geval? Als je dan niet dicht ligt,zou je niets beuren van je verzekering.

    Antoine (Email) - 29 Maart '08 - 19:01


    Jan en Marije, van harte sterkte gewenst. Beste anoniem, hoeveel spanbanden heb je zelf aan boord? Iedereen schat wel eens iets verkeerd in.

    Dirk en Ria (Email) - 29 Maart '08 - 19:17


    Ik kan de schipper heel goed,en weet dat hij wel overwogen te werk gaat.Maar de wind en golfslag hebben wij niet in onze eigen hand.Voor al die andere mensen die het beter weten:De beste stuurlui staan aan wal!!

    Dirk Steenstra (Email) - 29 Maart '08 - 19:27


    beste mensen

    ik ben matroos op de princess en kan jullie wel zeggen dat wakker worden met het idee dat je er niet uit komt niet aangenaam is en zou jullie met je grote mond willen vragen om dit zelf na te doen en dan kijken hoe je het er zelf van af brengt. weet niet of je ook de friese allluminium luikenkapkent maar als er een paar man hard staan te blazen waait zo’n ding weg. PS onze den is 1.65 meter en nog niet helemaal af geladen en het was absoluut geen waaghalzerij want niemand wil zijn schip zien afzuipen.
    verder wil ik toch de mensen bedanken die met ons meeleven. met vriendelijke groet jaap dooge.

    jaap (Email) - 29 Maart '08 - 20:09


    Mogen we toch de Heere Dank baar zijn dat de bemanning veilig van boord zijn gekomen, namens een oud schipper heel veel sterkte

    Gert (Email) - 29 Maart '08 - 20:09


    Vreselijk dit te moeten doormaken en zoveel komentaar te krijgen die je elende alleen maar groter maken. Jan en Marije heel veel sterkte en Jaap jij ook. goed dat je dat even melde van die hoge den wilde dat ook even toevoegen.

    anneke (Email) - 29 Maart '08 - 20:38


    Klik op de url,ik vindt dit eigenlijk niet kunnen zo een foto te plaatsen van een modelschip

    Rene (Email) (URL) - 29 Maart '08 - 21:42


    Beste Fam blonk en matroos.

    Gelukkig zijn jullie er zelf goed vanaf gekomen. Veel sterkte met alles.

    En Jaap gelukkig dat je er goed vanaf bent gekomen daar voorop.

    André matroos Waterweg (Email) - 29 Maart '08 - 21:54


    veel sterkte!
    Hartelijke groet Dik en Hettie

    Dik Aangeenbrug (Email) - 29 Maart '08 - 22:12


    Vreselijk wat er gebeurd is, Sterkte.

    D.L Aangeenbrug (Email) - 29 Maart '08 - 22:58


    beste fam blonk en matroos
    van harte sterkte toegewenst.
    jammer dat er mensen zijn die het altijd beter weten!
    hartelijke groeten bastiaan en lydia

    bastiaan en lydia (Email) - 29 Maart '08 - 23:17


    Beste Jan en Marije en kinderen

    Wees dankbaar, dat jullie er zo nog zijn af gekomen.
    Let maar niet op die …... reacties.
    Heel veel sterkte toegewenst.

    Allart, Corine en Nathan (Email) - 29 Maart '08 - 23:27


    Beste Jan en Marije en kinderen,

    Een wonder dat jullie er nog zijn afgekomen,
    Heel veel sterkte toegewenst !

    Fam. BOR (Email) (URL) - 29 Maart '08 - 23:41


    Goh er zitten hier toch heel veel perfecte schippers die nooit fouten maken.Of maken ze wel fouten maar lopen ze niet zo dramatisch af. Ik zou maar voorzichtig zijn met zulke uitspraken want straks ben je de volgende. Benieuwd of je zulke reacties dan kan apprecieren. Sterkte aan de familie Blonk.

    fdw (Email) - 30 Maart '08 - 00:52


    met verbazing lees ik sommige commentaren.ik weet niet of dat wel schippers zijn maar het lijkt er niet op.zo ja dan wil ik dan wel eens weten op welke tobbe ze rond varen. tis bij de beesten af om bij zoiets tezeggen dan eigen schuld.en had dit had dat.dom en stom en weet ik wat nog meer, ze zijn het dood schoppen niet waard man.kan zoiets niet geblokt worden via je ip want sommige opmerkingen zijn echt iets voor landrotten en mongolen die nergens van afweten

    erik (Email) - 30 Maart '08 - 09:19


    Als (landrotten en mongolen) al opmerken ,om met die wind het toch gebruikelijk is om de luiken dicht te leggen is het als SCHIPPER gewoon stom om daar zelf niet op te komen .
    Heren collega’s ook met een Jong/Nieuw/grootschip is het noodzaak om je schip zeewaardig te maken
    Doe er wat mee

    Frans (Email) - 30 Maart '08 - 09:36


    Zat al te wachten op commentaar van Erik; hij kan enkel schelden en grof taal gebruiken.
    De ene keer is iemand die alleen vaart een eikel, de andere keer iemand die em eronder vaart een held.

    Nog iets, tuurlijk: alles kan ons ook overkomen, maar als het zo hard waait dat je niet meer dicht durft te leggen, kán je je afvragen of je wel overmoet met deze weersomstandigheden.
    Dat deze schipper dit niet goed heeft ingeschat maakt hem geen slechte schipper!

    collega (Email) - 30 Maart '08 - 10:32


    Neska: men wenst de fam. Blonk en matroos sterkte met het verwerken van de schrik en het verlies van veel persoonlijke spullen, dit zelfs ongeacht de aard van het ongeluk.

    hc (Email) - 30 Maart '08 - 10:55


    lijk mij heel normaal als je ijsselmeer bevaar je luiken dicht te gooien voor somige mensen is dit te veel gevraagt (morgen moet ik toch lossen veel te veel werk)

    hoi (Email) - 30 Maart '08 - 13:21


    veel sterkte met het schip

    thomas verdoorn (Email) - 30 Maart '08 - 13:37


    Gm,
    Waar gehakt wordt vallen spaanders,gelukkig zij er geen slachtoffers gevallen!en acheraf is het altijd makkelijk praten!Als een goed schipper doe je altijd je best,zeker als het je eigen spulletje is . Ik wens jullie veel wijsheid,en sterkte….

    groetjes collega m.s Denera

    eric (Email) - 30 Maart '08 - 13:58


    ten eerste gun je dit niemand,ten tweede moet je wel afvragen of deze reis wel goed voorbereid is,het waait al maanden hard en ook voor die nacht was er slecht weer voorspeld.Om dan te zinken met een opgestapelde luikenkap is voor de buiten wereld niet echt handig.Al had hij dicht gelegen had er waarschijnlijk minder commentaar geweest!Wil niet zeggen dat je dan dit niet kan overkomen.Iedereen maakt inschattings fouten. Veel sterkte ermee

    Cornelis Sr (Email) - 30 Maart '08 - 14:40


    laten ze bij vaart gewoon maar eens gaan zorgen dat men niet meer kan reageren, hebben ze bij rorate “ een site van katholiek nederland “ ook gedaan. vreselijk al die reacties, als men met zo’n nieuw schip vaart weet men echt wel waar men mee bezig is, ik weet wel dat de fam blonk een echte schippersfamilie is, veel sterkte toegewenst, en laten we allemaal nu niet meer reageren hier.

    vd berg (Email) - 30 Maart '08 - 16:05


    Iedereen mag zijn mening geven maar met een open schip varen als ze al een klein beetje wind opgeven terwijl je luiken hebt is gewoon stom!
    Hoe erg het ook is doet er niet aan af dat de schipper hier gewoon een ernstige inschattingsfout heeft gemaakt! Ik ga morgen ook contact met mijn verzekering opnemen naar aanleiding van deze gebeurtenis want voor zulke acties betalen de (voor sommige te)voorzichtige schippers geen premie!

    Daan (Email) - 30 Maart '08 - 16:45


    mooi he eenheid in de binnenvaart

    p.boonstra (Email) - 30 Maart '08 - 18:33


    Ik wil hiermee gewoon aangeven dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen en iedereen en goede zeemanschap moet tonen!
    Zodra je luiken hebt en ze vanwege laksheid of onderschatting niet gebruikt toon je GEEN goede zeemanschap! Maar we zien wel wat de verzekering hier van vind want ik geef gewoon mijn mening en dat mag in dit land gelukkig!

    Daan (Email) - 30 Maart '08 - 18:38


    het gaat me niet om wel of niet dicht leggen meneer de collega dat moet iedereen voor zich weten.elke schipper heeft een eigen limiet wat hij en zijn schip aan kan.k hebzelf de een hekel aan wind op open water.dus zal wel extra voorzichtig zijn. ook al kan het dan fout gaan.toegegeven zelf meegemaakt dat ik ook eens iets fout in schat.gaat mij meer om de commentaren over eigenschuld had hij maar dicht moeten leggen en tis dom en weet ik wat nogmeer je kan het zelf trug lezen hier boven.
    risicos moeten genomen worden hoord bij het ondernemerschap.en dan gelijk weer een die gaat huilen van ik ga de verzekering bellen van dat ik daar niet voor ga betalen is onzin of je moet zelf maar beurspolis verzekeren dan betaal je voor je zelf.
    maar iedereen weet het beter dus volgend jaar geen ongelukken meer en domme pech. dada kinderen.

    jemig valt toch tegen beetje uit je woorden komen ,neemt nog handje pindas

    erik (Email) - 30 Maart '08 - 20:07


    Dit is geen Inschattingfout. Wie de waarschuwingen van transportraad voor de veiligheid en die van de vezekeringen in de wind slaat. kan men niet meer onder die noemer zetten van inschattingfout. Als we niet oppassen grijp de overheid n omdat men niet de risicos overweg. kan die daar heersen. Dan zijn we veel verdr van huis. Hier geld het spreekwoord wie niet horen of lezen wil moet maar voelen.

    Leo (Email) - 30 Maart '08 - 20:58


    Wil graag een kleine reactie plaatsen op het zinken van de Princess. Er zijn nog steeds veel mensen die dit klein plasje onderschatten, heb hier 13 jaar mijn brood op verdient onder alle weersomstandigheden het gevaar van de korte hoge golfslag word te vaak onderschat ook komt het nog vaak voor dat er ellende van bijvoorbeeld resten van fuikenstokken in het water zit als je dat tegen een raam krijgt zonder luiken ligt hij er ook uit.Je kan dan nog zo dicht zitten maar ook een 110 meter lange tanker gaat er dan onderdoor zorg altijd dat je voldoende maatregelen hebt getroffen en als je het niet vertrouwd blijf dan lekker liggen als je er onderdoor gaat kost je vele malen meer. Zie dit bericht niet als commentaar maar als een goed bedoelt advies het gebeurt nog te vaak dat de KNRM in actie moet komen voor een water makend schip.

    jaapie - 30 Maart '08 - 21:36


    Goede avond

    Mess moete we allemaal gewoon even rustig doen en gewoon mee leven met se der is niemand bij geweest dus niet gelijk oordelen trekke schiet je niks mee op het is nu eenmaal gebeurt Prettige avond

    Sander - 30 Maart '08 - 21:52


    Hierbij wil even reageren ,Dat schipper zijn luiken niet dicht wil gooien , maar dat hij zijn matroos met dat weer voorop laat slapen , vind ik wel schandalig

    pim - 30 Maart '08 - 22:00


    Wat de oorzaak ook mag zijn dit wens je niemand toe. Achteraf en op een afstand praten is altijd makkelijk.
    Jan,Marije de kids en matroos, wij wensen jullie veel sterkte en trek je niet te veel aan van de ongenuanceerde commentaren.

    Kees Speksnijder (Email) - 31 Maart '08 - 05:03


    Beste goed praters.
    Zelf overschatting van zijn zeewaardigheid van je schip. Heeft de overheid steeds meer voorschriften doen maken. Als men de waarschuwingadviesen negeerd speel je de bureaucratie in de kaart.De kruik gaat net zolang te water tot dat hij breek of in dit geval zinkt.
    Ook ik wens niemand dze ellende toe
    Een dicht schip vertraagt het in problemen komen behoorlijk.Hier is kritiek dan ook aangepst.

    Harrie (Email) - 31 Maart '08 - 06:09


    beste mensen, ik begrijp dat commentaar leveren uit den boze is als je niet ter plekke aan wezig was…. dit geld dus hier en ook met —autokranen.. nu was ik toevallig vrijdagavond in lemmer. wat gegeten daar en terug gereden naar lelystad ik kan zeggen t was takke weer!!
    heb wel 5 keer tegen mn vrouw gezegd dat ik blij was dat ik niet daar aan t varen was….
    niet wetende…...
    maar beste mensen ik kom vaak op t ijsselmeer sterker ik woon erzelfs aan en als je ziet wat er voorbijkomt…...afgeladen koppelverbanden die gewoon open liggen etc etc maar ja ik moet oppassen wat ik zeg anders word iedereen gelijk weer boos….....
    sterkte toegewenst. j-m de wijs

    j-m de wijs (Email) - 31 Maart '08 - 07:22


    He pim,
    Moet je niet reageren,op het nieuws op de westerschelde waar drank in het spel is.
    Kijk daar moet wat aan gedaan worden,maar daar word weinig over gezegt.
    Ik vind het schandaalig dat er zo over gepraat word denken jullie nou echt dat ie van zijn spul af wil of zo?
    En beste sonja sins wanneer kijk je uit zo,n oog punt naar mensen levens.Dat doen ze allen in China zo als jij er na kijkt.

    allart (Email) - 31 Maart '08 - 08:39


    en daantje al gebeld?ga je nu onverzekerd rond varen want ik denk dat je wel degelijk moet betalen.

    erik (Email) - 31 Maart '08 - 09:13


    jan marije kinderen en jaap, van harte veel sterkte gewenst in deze omstandigheden, gelukkig geen persoonlijke ongelukken, maar toch….. hgr kees en helma.

    kees en helma (Email) - 31 Maart '08 - 09:41


    Mensen jullie doen allemaal of jullie blijven liggen met windkracht 6 a 7. Maar als je gaat kijken liggen er altijd maar weinig schepen verwaaid. En er staat nog steeds nergens dat hij door het ruim volgelopen is. Misschien was er wel een andere oorzaak!

    ...... - 31 Maart '08 - 13:35


    We mogen dankbaar zijn met z’n allen dat er zich geen persoonlijke ongelukken hebben voorgedaan.
    Alleen wel een beetje vreemde opmerkingen van “trek je maar niets aan van die commentaren”
    Ik zou het maar wel doen, want dit is wel een erg harde manier om van je fouten te leren.
    En wat de omstandigheden ook moge zijn, geen enkele rechtvaardigd om niet je schip zeewaardig te maken. Dit is geen inschattingsfout dit is je dure plicht verzaken en het leven van de redders en personeel op het spel zetten. Zeewaardig is op z’n minst de luiken dicht, blinden voor de ramen,alle klapjes dicht en vooral de waarschuwingen niet in de wind slaan. Mocht het dan toch nog mis gaan kun spreken van een inschattingsfout.

    wil - 31 Maart '08 - 14:43


    Beste familie Blonk,
    Zojuist heb ik de reactie’s gelezen ivm het zinken van jullie schip.
    Wat me opvalt zijn de vele negatieve reacties zonder dat iemand zich terplaatse en tijdens het ongeval heeft kunnen overtuigen van de situatie.
    Het is altijd makkelijk achteraf praten.
    Zelf heb ik een jaar of 15 geleden een soortgelijk ongeval meegemaakt, in die tijd was internet nog niet zo in gebruik als nu, en ik ben daar blij om.
    Wat mij heel erg goed heeft gedaan zijn de vele vele belangstellende en opbeurende telefoontjes die ik de dagen daarna kreeg.
    Ik weet hoe belangrijk dat is.
    Ik wens dan ook de familie Blonk heel veel sterkte met verwerken van dit ongeval.
    Wat heel erg fijn is, is dat er geen persoonlijke ongevallen zijn.
    Familie Blonk ik wens jullie veel sterkte.

    Met vriendelijke groet,
    Ton van der Giessen

    Ton van der Giessen (Email) (URL) - 31 Maart '08 - 15:10


    ik begrijp dat vanaf nu er op geen enkel —ongeval—meer commentaar geleverd kan worden.
    zonder er bij te zijn geweest…
    en mr vd giessen ik zie hier en daar toch ook wel steekhoudende commentaren zoals van wil…
    kan niet zeggen dat ie t overdreven neerzet.
    maar verder wil ik hier geen discussie over voeren daar zijn andere forums voor.
    m vr gr j de wijs

    de wijs (Email) - 31 Maart '08 - 16:04


    de meeste opmerkingen van “let maar niet op het commentaar, komt van mensen die zonder navigatie het ijsselmeer niet eens kunnen vinden laat staan in lemmer komen.
    geef toe er zit veel akelig commentaar bij, maar ook veel van schippers die dat plasje door en door kennen en goed weten waar ze over praten.
    zou nog graag willen lezen wat die omstandiheden nou waren om het schip niet zeewaardig te maken.

    wil - 31 Maart '08 - 17:52


    Achteraf weten we het altijd beter. Wie van ons rijd er nooit door oranje ? Officiële instantie heeft aangegeven dat zaterdagmorgen vroeg er golfhoogtes waren van 225 cm. Daar helpen dan ook geen luiken meer.

    Wim (Email) - 31 Maart '08 - 19:49


    het spijt me maar velen menen dat ze zo verstandig zijn, toch denk ik dat het beter is met een open luikenkap af te zinken m.b.t. het lichten..
    en waar gehakt word vallen spaanders , nooit van gehoord zeker ? of als men interesant wil zijn of een hond slaan ligt een stok vind, of als het kalf verdronken is,, of de pot verwijt de ketel ,
    het enigste wat hierin zinnig is is dit : een schip op het strand is een baken in zee….

    Dik Aangeenbrug (Email) - 31 Maart '08 - 20:26


    dan kunnen wij vanaf nu zeker ook wel open overvaren, moet morgen toch weer lossen in de botlek ja, vraag me ehct af waarom ik 18 luiken en evenveel spanbanden vier x per week in mijn handen dan wel op mijn wagen versleep??

    een beghouden vaart, voor een ieder, en oprecht medeleven voor direct betrokkenen toegewenst!!
    groet,
    een licht georriteerde zoutboer

    hmmmz - 31 Maart '08 - 21:35


    Waarom moet dit hier geen kommetaar op staan? Van alle kommetaar is die van Wil het beste.Een doofpot is veel eger.
    Ik wens fam Blonk veel sterkte.

    H v.Laak (Email) - 31 Maart '08 - 21:50


    Het is hier net zo’n bejaarden theekransje.
    Oeverloos negatief commentaar en daarbij uiteraard een uitgebreid verhaal over hoe goed ze het zelf wel niet gedaan zouden hebben.

    Ook mensen die ( mogelijk ) fouten hebben gemaakt verdienen steun en een hart onder de riem als ze in zulke beroerde omstandigheden zijn gekomen.

    Ook wij wensen Fam. Blonk van harte al het goede in deze tragisch samenloop van omstandigheden.

    Fam. Steenstra
    ms Con Amore

    Jan Steenstra (Email) - 01 April '08 - 08:26


    mee eens. praat eens over het weer,wat een mooi weer weer he.weer beter weer dan gisteren weer.waneer doen we het weer??

    erik (Email) - 01 April '08 - 11:09


    Zeewaardig maken van je schip hoort bij je beroep
    en bij je verantwoordelijkheid als schipper .
    Net zo goed als de weerberichten afluisteren op radio of kanaal 1 van je marifoon , en als je dan toch gaat varen met windkracht 7 moet je wel heel erg zeker van je zaak zijn.
    Oke het gaat meschien een paar keer goed maar zoals bekend als het met windkracht 6 goed gaat dan word er gauw gezegd : (ooooohhh 7 gaat ook wel haha kijk mij es ik vaar nog met wk 7 haha losers kijk ze nou liggen daar in lelystad haha)
    Maar je moet je toch afvragen wie r nu eigenlijk slimmer bezig is .
    En dan heb je nog het feit dat als je gaat varen met wk 7 en de stoere schipper moet uithangen niet moet vergeten dat je je eigen gezin en personeel onnodig in levensgevaar brengt , want het had ook anders af kunnen lopen .
    Hadden julli dan ook zo coulant gereageerd als er 1 of 2 waren verdronken ???
    Het schip is niet zo erg dat is maar ijzer , maar als zijn vrouw of kind erin gebleven was ???
    Denk daar maar es over na , voor je goed gaat praten wat er gebeurd is

    ikke - 01 April '08 - 21:14


    Tot op heden weinig reacties gelezen van mensen die het goed praten dus weet niet waar “ikke” het over heeft maar waar hij en de meeste anderen het over hebben kon ook wel achterwege blijven want dat heeft niet bepaald meerwaarde voor de fam. Blonk lijkt me omdat die dat nu zelf ook wel inzien. Zet liever al je eigen risico’s die je genomen hebt en wel of niet goed afgelopen zijn hier op een rijtje of ga wat nuttigs doen i.p.v. al dat achteraf geblaat in de open lucht en liefst anoniem.

    Fam. Blonk en matroos, sterkte met de verwerking en het werk wat te wachten staat.

    Fam. G. Steenbergen
    mbs. Hoeksche Waard

    Gert (Email) - 01 April '08 - 21:57


    Steenbergen en andere. Als men zo overtuigt is in zijn zeewaardigheid terwijl andere erop afdingen. Is dat zelf overschatting en niet een foutje maken. De dispuut loopt langer dan deze week.

    Stefan (Email) - 02 April '08 - 07:21


    positieve of negatieve kritiek
    Probeer er allemaal iets van te leren.
    ik kom pas een jaartje of 45 op het IJselmeer en ik denk zelf er iets van te weten.
    Toch word ik nog weleens verrast.
    Ik alles gevaren open dicht.
    Ik lees in de komentaren een aantal dingen waarvan ik denk nou nou.
    Dat dit niet goed is gedaan weten we wel.
    Dat er lelijke fouten zijn gemaakt ook wel.
    Laten we hopen dat we er allemaal iets van leren.
    Ik denk ook dat ik weet wat wel en niet kan,maar ik ben ook niet de eerste die gaat liggen.
    Luiken open als ze dicht hadden gekunt,tja
    Maar helaas we zien het dikwijls,nog steeds

    R.Gijsbers Dandy

    R.Gijsbers (Email) - 02 April '08 - 09:26


    beste gert
    deze site/reacties zijn niet speciaal voor de fam blonk of welke andere slacht offers.
    dit is een reactie/discussie mogelijkheid..

    ieder zn mening en of oplossing

    erik (Email) - 02 April '08 - 12:10


    Beste Fam. Blonk,
    Wij zijn geen schipper maar dat de beste stuurlui aan wal staan is wel duidelijk.

    Sterkte met de verwerking van deze tragische gebeurtenis.
    En succes met de opbouw/reparatie van de “Princess”

    Mvg,
    Anneke en Dirk Buitendijk

    Anneke en Dirk (Email) - 03 April '08 - 12:03


    Tjonge,tjonge hebben jullie gezien wat een schrijffouten er in verschillende berichten staan!!!

    spoky (Email) - 03 April '08 - 13:23


    Nou mensen zijn we eindelijk laar met deze onzin commentaar.Dan vaar je daar met je ( slappe ) friesche kap luiken met tig spanbanden erop,en dan rollen er onverwachts ineens golven tot op de helft van de luiken,en dan zegt t spul krak,en dan liggen 2 of meet luiken onder in je ruim,bla bla bla bla

    geiriteerd persoon - 03 April '08 - 18:46


    Persoon Het gaat over hoeveel water er dan NIET in komt, voor het buigen van de luiken en tijdens het gebeuren. Dat is aanzienlijk meer dan wat er wel in komt.

    Harry (Email) - 04 April '08 - 06:17


    Dat je niet dichtlegt omdat je bang ben dat ze insllan is stom.als je dat denkt moet je er helemaal niet uitgaan,maar ja,het zijn ondernemers,de schipper is ver te zoeken

    wim (Email) - 04 April '08 - 08:40


    Jan en Marije,

    Wij wensen jullie heel veel sterkte toe!

    Groeten,
    Arie en Marieke Pul

    Arie (Email) - 04 April '08 - 09:17


    ach wat leerde je vroeger als eerste van je ouders en nu zelfs op school nog.
    zeewaardig maken.
    en ja het zal vast heel vaak goed gaan maar als je luiken hebt die je niet als vroeger met de hand dicht moet leggen maar lekker met een wagentje zou het verstand moeten winnen en altijd dicht leggen ,we weten het weer kan snel omslaan en nu woei het al aardig.
    we maken allemaal fouten maar deze zouden door de ervaringen door de jaren heen toch niet moeten kunnen

    windman (Email) - 04 April '08 - 13:37


    Heel veel sterkte. “Alles sal reg kom!”

    Rien en Mieke (Email) - 04 April '08 - 20:24


    vroeger ging je niet open over , je gooide hem dicht en eventueel trok je hem nog onder de kleden.
    Wat gebeurd is is gewoon stom en onverantwoord…klaar..dat is mijn mening en het laatste wat ik er over kwijt wil…waarschijnlijk zal dat ook wel de mening van de verzekering zijn…maar goed…wie ben ik een stomme ouderwetse schipper die word uitgelachen als die staat te hannesen met die ku.. kleden…...ik zou zeggen ..lach maar die van mij drijft nog

    ikke - 04 April '08 - 21:56


    aan geiiriteerd persoon: hoezo onverwachte golven? het woei al hard tot kracht 7 vanaf vrijdag 13.00 toen zat ik daar tot 19.00 en het was voorspelt dat ie naar west zou draaien dan weet je wat er komt.

    hc (Email) - 05 April '08 - 18:16


    Nogmaals reageer ik op de vele reacties die hier staan, ook naar aanleiding van mijn berichtje en de reacties daar op.
    Stel je voor, je verliest je schip, je maakt bange uren mee. Bent met man en macht bezig om je bemanning en je schip te redden.
    Gelukkig komt de bemanning er ongedeerd af.
    Wanneer Blonk een inschattingsfout gemaakt heeft dan zal hij dat zelf het beste weten en zich niet 1 maal voor de kop stoten maar 100 maal.
    Waar ik me in al deze berichten mateloos over irriteer is de toon van de berichten, heel veel negatieve berichten.
    Wees een vent en schrijf je naam onder je bericht.

    Met vriendelijke groet
    Ton van der Giessen

    Ton van der Giessen (Email) (URL) - 06 April '08 - 11:56


    Een paar dagen geen computer aangehad, nu alle commentaren gelezen.
    Ik heb de eerste regel hier geschreven en nu ben ik door de dochter van Blonk persoonlijk aangevallen dat ik er totaal geen verstand van had want ze waren overvallen door hoge golven.
    Toen begon het bij mij toch te kriebelen.
    Ik heb nl. toch ook wel een beetje ervaring dacht ik, ben nl. dik 60 jaar en in het verleden regelmatig over de plas geweest.
    Ik weet dus dat je bij windkracht 7 en dan ook nog krimpend, goed zeewaardig moet zijn, dan word je nl. niet overvallen, maar heb je al hoge golven.
    Van mijn vader en ook bij de lessen ruime vaarwaters van het KOF heb ik nog geleerd dat je om zeewaardig te zijn :
    Luiken dicht, vroeger met de houten luiken verzegelroeden er op en dekkleden er over , piekluiken knevelen, kettingaten afdichten, machinekamer deur knevelen, blinden voor de ramen, alle losse dingen zoals wrijfhouten draden touwen enz. van dek , de ontluchting van de brandstof tanks een stuk fiets-binnenband er op zodat als de boeiing vol stond er geen water in kwam maar de band dicht sloeg en zeker geen mensen in de voorwoning die er nooit meer uit konden.
    Dit doe ik nu trouwens nog altijd als ik over ruime vaarwaters moet en tot op heden is het nog altijd goed gegaan.
    Mocht het toch te gek worden dan stoppen en kop op de wind en wachten tot het rustiger werd en zeker niet gaan draaien om gauw binnen te komen, hoe harder hoe meer buiswater en bij open schip gaat bij elke golf buiswater naar binnen en kon je steeds dieper, ga je op den duur wat scheef en komt er nog meer naar binnen, je gaat nl. altijd scheef naar de bovenwindse kant en zo is de cirkel rond en vervul je steeds sneller.
    Overdag kan je trouwens de golfslag veel beter in de gaten houden, niet iedere golf is nl. een “hoge”golf.
    Dit is geen persoonlijk verwijt, maar misschien voor minder ervaren mensen een tip om ruim vaarwater beslist niet te onderschatten.
    Arie.

    Arie (Email) - 07 April '08 - 12:01


    Beste Arie

    Jouw verhaal is de goede samenvatting van de kritische reacties.
    De erosie van oude wijsheden mede veroorzaakt door aantal gestegen oudere in de bevolking vind men hier terug.
    Daardoor vallen de goede oude wijsheden sneller in de verdom hoek.
    Het andere probleem is de opvatting dat moet KUNNEN met in achterhoofd er zijn toch genoeg redmiddelen om mij op te vangen.
    Dit alles gaat als een splitsing van geesten door binnenschippers. De een hangt het oude goede aan de andere meent dat het vergane glorie is. Zou het technisch kunnen hier negatief op de realiteit van invloed zijn? Zo is mijn analyse van de reactie die hier gegeven zijn. Waarom zou het anders zijn dan de rest van de bevolking waar dit ook geconstateerd wordt.
    Harrie

    Harry (Email) - 08 April '08 - 08:51


    Fouten maakt iedereen,vergissingen ook. luiken open niet echt briljant naar mijn mening. maar ja gebeurt is gebeurt.Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. Volgende keer zal schipper Blonk nog wel een keer nadenken voor over te gaan met slechte weersomstandigheden. Laat het een les zijn voor velen. wij komen nooit op het ijselmeer wel op zeeland. Daar spookt het ook. Het gene wat wij doen is informatie in winnen via internet en de posten aldaar of waar we nog info van kunnen krijgen. Daarna maken we de keus gaan of niet gaan. Wij zijn een open koppelverband en vaak hoog beladen met containers en dan is het geen pretje met slecht weer. Wij hebben ook weleens een vergissing gemaakt,gelukkig heelhuids overgekomen maar voor het zelfde geld waren we afgebroken en dan.
    hadden wij dan ook zo´n berg commentaar gehad hopelijk niet want kritiek is tot daar aan toe maar schipper blonk en familie zo afbranden is echt niet nodig.
    Waarschijnlijk hadden wij het anders gedaan dan schipper blonk maar ja niet iedereen is het zelfde.

    Wij wensen de Crew van ms Princess heel veel sterkte toe en succes met de wederop bouw.

    met vriendelijke groet
    Willems crew

    willem (Email) - 13 April '08 - 11:13



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel