Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Mrt '08 -Duits Masterplan 'klap in het gezicht'

DUISBURG 14/3 - Het 'Masterplan Güterverkehr und Logistiek' (1,7 Mb in pdf), dat vrijdag werd gepubliceerd door het Duitse verkeersministerie is een klap in het gezicht van de hele binnenvaart. Dat is de reactie van voorzitter dr Günter Jaegers, tankvaartreder en voorzitter van het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB). 'Allemaal reclame voor het spoor.'

Zie ook:

'Het nu voorgestelde ontwerp van het Masterplan is een slag in het gezicht van de hele binnenvaart! Dit reclameplan voor het spoor biedt geen oplossing voor de verkeerspolitieke problemen in de toekomst', luidt Jaegers' messcherpe oordeel over het plan van de Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee.

De binnenvaart en het enorme logistieke potentieel van deze vervoertak is in het stuk nauwelijks terug te vinden, kritiseert het BDB in een reactie. 'Enkel in het hoofdstuk 'Nationales Hafenkonzept' staat onder het trefwoord 'Kombinierter Verkehr' dat er aanzienlijk meer lading van de weg naar kust- en binnenvaart moet om de verwachte vervoersstromen aan te kunnen. Met welke maatregelen de Bondsregering dit doel wil bereiken staat er niet in.'

In plaats van dringend noodzakelijke investeringen in onderhoud en aanleg van Duitse vaarwegen veilig te stellen, kondigt de nota een onderzoeksprogramma aan naar de logistieke mogelijkheden van vaarwegen tegen de achtergrond van klimaatverandering. Het BDB komt ook het 'Brückenerhebungsprogramm' nergens meer tegen, dat tweelaags containervaart op kanalen en zijrivieren van de Rijn mogelijk zou moeten maken.

September vorig jaar stelde minister Tiefensee in zijn 'Verkehrspolitischen Orientierung' voor het Masterplan nog dat vervoersgroei vooral over rail en water moest worden afgewikkeld en dat de milieuvriendelijke binnenvaart moest worden versterkt. 'In het Masterplan zelf staat er geen woord meer over. Daarentegen moet het spoorgoederenvervoer met tweederde toenemen, onder de slogan 'Mehr Verkehr auf die Schiene'. In de reactie wijst het BDB fijntjes op een nog niet gepubliceerd onderzoek van Planco Consulting, dat al maanden op het ministerie circuleert, waarin de milieuvriendelijkheid van de binnenvaart - vooral in vergelijking met het spoor qua CO2-uitstoot - op indrukwekkende wijze wordt aangetoond.

Voorzitter Jaegers vraagt zich af wat minister Tiefensee al die tijd bedoeld heeft met 'Verkehrspolitik im gesellschaftlichen Dialog' en of voor het BDB meedoen aan de Masterplan-workshops eigenlijk geen verloren tijd is geweest.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Geen goede berichten van het Duitse front. Dus weer jaren langer wachten tot enige significante containerstromen via WDK en DEK-zuid richting Mittelland-kanaal kunnen. Programma brughoogte verhooging dus ook niet te verwachten richting Hamburg en Berlijn.

    Nou een nieuwe verbinding(klasse: Va) Rheine aan het DEK, richting Almelo(NL) is dus ook niet op korte termijn te verwachten.
    Als dit zo doorgaat in DL kunnen we alle ideeën voor een nieuwe directe verbinding tussen Twentekanalen en het Mittellandkanaal weer voor een paar jaar langer in de Koelkast zetten.

    Christian,

    C. Janszn (Email) - 15 Maart '08 - 12:26



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel