Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

22 Mrt '08 -Vlaamse stakingen: Evergem schut weer

EVERGEM 22/3 - Bij sluis Evergem is zaterdagmiddag rond half vijf het schutten hervat. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en Vlaams minister van Ambtenarenzaken Geert Bourgeois (N-VA) hebben met de vakbonden van de Vlaamse ambtenaren een akkoord bereikt. Alle vakbondsacties zijn stopgezet. Om zes uur gingen de sluizen weer dicht, zoals altijd op zaterdag. Sluiswachters offeren hun vrije paasmaandag (vanaf 00:00 uur) op om de achterstand in schuttingen weg te werken.

Foto VBR

Schippers namen zaterdagmiddag de geblokkeerde sluis Evergem over, de sfeer werd grimmiger. (Foto: VBR)

Zie ook:

De Bond van Eigenschippers (BvE) riep zaterdagmiddag schippers op voor een 'rendez vous' bij sluis Evergem, die vrijdagmiddag half vijf opnieuw door stakende Vlaamse ambtenaren werd gestremd. De stemming onder de schippers werd steeds grimmiger. 'Evergem lijkt wel het Irak voor de binnenvaart, waar schippers zomaar gegijzeld kunnen worden', zei vice-voorzitter Karel Verberght van de VBR. De sluis zat op slot, de stakers zaten thuis. Dat gold ook voor de sluizen Menen, Harelbeke, Vijve, Oudenaerde en Merelbeke.

Het gesprek zaterdag tussen vakbonden en overheid leek aanvankelijk weinig op te leveren. Er liggen reeds heel wat schepen aan beide kanten van Evergem te wachten. Tijdens de 24 uur dat sluis Evergem had gedraaid, was nog lang niet iedereen van de vorige actie door de sluis. Vrijdagavond lagen er aan de bovenkant al elf schuttingen. Enkele sluizen op Bovenschelde en de Leie werden ook lamgelegd.

Foto VBR

Wachtende schepen voor sluis Evergem. (Foto VBR)

Foto VBR

Schippers pikten het niet meer, dat trok pers. (Foto VBR)

De Vlaamse overheid heeft getracht de sluiswachters wettelijk op te vorderen, maar dat gaat niet lukken omdat de daarvoor noodzakelijke 'gevarensituatie' ontbreekt. Vervolgens is de overheid per auto de verschillende sluismeesters gaan bezoeken met de vraag of ze op vrijwillige basis willen komen werken onder bescherming van de Federale politie. Daar wilde niemand op in gaan, uit vrees voor latere represailles. Dus zou alles gesloten blijven.

Karel Verberght, vice-voorzitter van de VBR, noemde in een bericht aan het VAART!Forum het ontbreken van een gevarensituatie 'drogredenen om niets te moeten doen'. Hij herinnerde eraan dat op 19 september 1975 de toenmalige minister van Verkeer Chabert besloot, om na drie weken schippersstaking in België enkele geladen binnenschepen om economische redenen te vorderen.

Gemakkelijke prooi
De sluis Evergem is de gemakkelijkste sluis om te blokkeren. Het sluispersoneel is er van één vakbondskleur, en dan is het zo geregeld, legde Pierre Verberght verbitterd uit. 'Enkele mensen komen met een rode vakbondsvlag wapperen. De sluismeesters sluiten alles met of zonder dreiging af en verlaten de sluis. Even later gaan de rode vlaggen in de auto en de vakbondsmensen verlaten de sluis. De stakende mensen kunnen naar huis om van een lang weekend te genieten. En onze schippers kunnen weer enkele dagen gegijzeld blijven.'
De sluizen vormden voor de stakers een gemakkelijke prooi. Vrijdag demonstreerden ze in Brussel gedemonstreerd, maar op straat was het koud en winderig. Met een gesloten sluis dachten de stakers de paasdagen thuis te kunnen doorbrengen.

Schadeclaim
Kantoor Binnenvaart verwachtte vrijdag dat er rechtsmiddelen worden ingezet om de staking te breken. 'Eén van de gedupeerde schippers die nu voor de sluis ligt, gaat een schadeclaim indienen. Daarna kan met een zogenaamd opeisingsbevel geëist worden dat de stakers weer aan het werk gaan, omdat de bevoorrading van het land in gevaar komt', schrijft de binnenvaartorganisatie in een bericht aan de leden.

Nautisch adviseur Verberght van VBR vond het allemaal niet te geloven, dat de stakers het nog eens probeerden. 'De VBR is er gelijk op gesprongen om nog iets te regelen. De minister-president is op de hoogte gesteld, alsook de Unizo. De deurwaarder is reeds op de sluis geweest om namen te noteren en een opeisingsbevel zou kunnen komen. Daar is nog geen nieuws van', meldde hij vrijdagavond in een bericht aan het VAART!Forum.


Vlaamse stakingen: Evergem en andere sluizen weer vrij

ANTWERPEN 20/3/08 - Stakende ambtenaren hebben vanmiddag de sluis Evergem en andere sluizen in Vlaanderen vrijgegeven. Na ingrijpen van de Vlaamse minister-president Kris Peeters, op sterk aandringen van de Belgische binnenvaartorganisaties, wordt de binnenvaart nergens meer tegengehouden. Het zal nog geruime tijd duren voor de honderden wachtende schepen zijn geschut.

Zie ook:

Het kort geding (verzoekschrift) van de organisaties bij de Gentse rechtbank werd afgewezen, de rechter verklaarde de appellanten niet ontvankelijk. Woordvoerder Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart is niettemin blij met het resultaat. 'In elk geval heeft de Vlaamse politiek het belang van de binnenvaart heel wel begrepen en dit zeer duidelijk kunnen maken aan de stakende ambtenaren. Het zal nog wel even duren voor alle schepen geschut zijn, maar de vaart zit er gelukkig weer in', schrijft hij in een ledennieuwsbrief. Van Toor blijft zich zorgen maken over de imagoschade die de binnenvaart aan de ambtenarenacties zal overhouden.

Een soortgelijke zorg uitte ook de Raad van Bestuur van Promotie Binnenvaart Vlaanderen donderdagochtend in een persreactie. PBV riep daarin de overheid op om het overleg met de ambtenarenbonden te intensiveren, teneinde de blokkering van de waterwegen zo snel mogelijk te beëindigen. 'De binnenvaart voelt zich gegijzeld in een sociaal conflict waarin het geen partij is.'
Promotie Binnenvaart Vlaanderen zei nadrukkelijk geen partij te willen kiezen in het conflict tussen de overheid en de ambtenarenbonden. De vereniging erkent ook de vrijheid van actievoerders om de middelen te kiezen die zij opportuun achten. Omwille van die dubbele terughoudendheid heeft PBV niet gereageerd vooraleer een mogelijke oplossing in zicht was.

Die oplossing kwam op gang nadat vertegenwoordigers van de Belgische binnenvaartorganisaties donderdagochtend om 8 uur bij minister-president Kris Peeters aan tafel schoven. Karel en Pierre Verberght van de VBR en voorzitter Karel Van Eetvelde van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) hadden weinig woorden nodig om Peeters tot actie te bewegen.

Foto VBR

Overleg bij minister-president Kris Peeters (2e van links), met links naast hem zijn kabinetschef Raf Suys en rechts de VBR-vertegenwoordigers Karel en Pierre Verberght. Unizo-voorzitter Van Eetvelde ontbreekt op de foto. (Foto VBR)

'We hebben de ISPS-code erbij gehaald', vertelt Karel Verberght. 'We hebben gevraagd hoe het toch kon dat zomaar vijftig stakers de Zandvlietsluis opliepen om een MSC-containerschip vast te houden, terwijl wij verplicht zijn iedereen aan boord te registreren en als we op de Royersluis een bak friet willen halen er een steen tussen de deur moet omdat we anders de sluis niet meer binnenkomen. Die stakers hadden evengoed terroritsten kunnen zijn.'

Peeters trok zijn plan. Hij kondigde aan de uitslag van het 's ochtends nog lopende overleg af te wachten, en de stakers op te eisen als het overleg zonder resultaat bleef. In dat geval zouden de stakers persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de financiële schade. Verberght: 'Ze kozen eieren voor hun geld en gingen weer aan het werk. Wij zijn blij dat het zo is opgelost.'


Koninklijke Schuttevaer wil vrije doorvaart afdwingen

ANTWERPEN 19/3 -De staking in België beleefde z'n derde dag en legt de scheepvaart rond Antwerpen vrijwel stil. Als de staking langer gaat duren, zal Koninklijke Schuttevaer overwegen met een beroep op Europese wetgeving vrije doorvaart af te dwingen. Gesprekken met de vaarwegbeheerder hebben tot op heden nog niets opgeleverd. Schuttevaer heeft juridisch advies ingewonnen om na te gaan of het effectief kan zijn een schadeclaim in te dienen. Het antwoord van twee juristen op dit punt is ontkennend.

Zie ook:

De Belgische binnenvaartorganisatie VBR heeft woensdagmiddag bij de Gentse rechtbank door advocaat Marc Den Decker een verzoekschrift (kort geding) in laten dienen om de staking bij Evergem te laten beëindigen. De uitspraak laat nog op zich wachten.

Vanuit de Antwerpse haven was er woensdag geen scheepvaartverkeer meer mogelijk langs het Albertkanaal en in de richting van Brussel, meldde dagblad Het Volk. Dat is het gevolg van de staking van de Vlaamse ambtenaren die woensdag de provincie Antwerpen aandeed. De acties begonnen vroeger dan verwacht.

Maandagavond vanaf 22 uur werden alle kleinere bruggen en sluizen in Antwerpen onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap al geblokkeerd. De acties hebben dinsdag het scheepvaartverkeer op het kanaal Gent-Terneuzen en via de belangrijkste Vlaamse sluizen (Evergem en Merelbeke) voor een belangrijk deel stilgelegd. Sinds dinsdag middernacht was ook de belangrijke sluis van Wijnegem en die van Olen dicht voor 24 uur, dus tot woensdag 24:00 uur. Dat zorgde ervoor dat schepen niet meer van de haven in het Albertkanaal raken en omgekeerd. Vervolgens legden de ambtenaren de vaaras Antwerpen-Willebroek-Brussel plat. Via onder andere de zeesluis van Wintam is er geen scheepvaartverkeer meer mogelijk vanuit de Antwerpse haven naar Brussel.

In een stakingsoverzicht in het VAART!Forum geeft Pierre Verberght, nautisch adivseur van VBR, zijn indrukken van de staking ondermeer bij Wijnegem: 'Daar was het vanmorgen volle bak met stakers, zeker 100 mensen van drie verschillende vakbonden Rood, Groen en Blauw. Daar zijn we persoonlijk bij gebleven om ons medeleven te betuigen, de kranten te woord te staan, maar toch hun gedrag af te keuren omdat de binnenscheepvaart met 90% particulieren een gevoelige sector is die zich niet kan verweren. Het praten heeft toch veel geholpen want om 17 uur is iedereen verdwenen en mocht sluis Wijnegem weer draaien. Er liggen wel 100 schepen in totaal.'

Stakers zijn woensdagmiddag van Wijnegem massaal naar de Zandvlietsluis getrokken en hebben daar een MSC containerzeeboot drie uur vastgehouden. 's Middags is ook Zandvliet Radio (de Westerschelde zender op Kanaal 12) getroffen door de staking en geeft geen verkeersassistentie meer.

Verberght spreekt er z'n verbazing over uit: 'Zandvliet Radio is in 1961 gestart en na 47 jaar voor de eerste maal het zwijgen opgelegd, en nog wel voor 24 uur aan één stuk. Het begon op woensdag 08.00 uur en zal eindigen op donderdag 08.00 uur. De heren waren wel steeds aanwezig om zonodig in te grijpen. De verkeersleiders die we persoonlijk kennen, verklaren dat ingrijpen niet noodzakelijk was.'

De staking van Vlaamse verkeersleiders leverde volgens Rijkswaterstaat weinig hinder op voor het scheepvaartverkeer op de Westerschelde. Vlaamse verkeersleiders hielden zoals gewoonlijk het scheepvaartverkeer in de gaten. Alleen voerden ze nu geen gegevens, bijvoorbeeld over scheepladingen, in. Dat betekende extra werk voor de verkeersleiders in Hansweert en Vlissingen. Het scheepvaartverkeer kon volgens Rijkswaterstaat gewoon doorvaren.

De Havendienst Antwerpen doet niet mee aan de stakingen, de Regio Brussel ook niet. NV Zeekanaal staakt wel, daardoor werken sluis Wintam en Zemst met bruggen niet vanaf woensdagmorgen tot tien uur 's avonds.

Donderdag 20 maart zal naar verluidt in Belgisch Limburg gestaakt worden op de sluizen Kwaadmechelen, Hasselt, Diepenbeek en Genk.

Verberght (VBR) houdt een slag om de arm: 'Het is nog niet zeker of er morgen iets gaat gebeuren. De stakersbazen hebben ingezien dat ze andere mogelijkheden hebben en laten het Albertkanaal morgen met rust. Dit laatste moeten we nog wel afwachten Ze gaan op donderdag openbare gebouwen bezetten. En die liggen gelukkig niet aan het water.'

Evergem
De sluis Evergem blijft dicht tot vrijdagavond, hebben de stakers laten weten.

Dinsdag rond de middag meldde VBR-vertegenwoordiger Pierre Verberght al: 'De sluis Evergem is reeds 12 uren ingenomen door de stakers Er liggen nu reeds 50 vaartuigen voor en er zijn schermutselingen, zodat het wel eens tot einde van deze week kan duren dat de sluis weer vrij zal zijn.'

Sluis Oudenaerde was de enige op de Bovenschelde waar niet werd gewerkt. Uit protest legden twee schippers hun vaartuig onder de ophaalbrug, zodat die niet kon zakken. Dat is bevestigd door de politie van Oudenaarde. Toen de brug openging zijn de twee eronder gevaren om precies op die plaats het anker uit te gooien, waardoor de brug niet meer naar beneden kan. De schippers zijn boos om de acties van de Vlaamse ambtenaren, waardoor de binnenscheepvaart ernstig gehinderd wordt. Ze zeggen te zullen blijven liggen tot de andere sluizen weer geopend worden. Door hun actie liggen intussen zo'n tiental schepen voor de brug geblokkeerd. Volgens de politie is de verkeershinder in Oudenaarde beperkt en zijn al omleidingstrajecten en aanduidingen aangebracht.

Maandag staakte het dienstverlenend personeel in de provincie West-Vlaanderen. Hieronder vallen de sluizen en bruggen van Oostende, Zeebrugge, Brugge, Vijve, Ooigem en Kerckhove. Dinsdag 18 maart was de provincie Oost Vlaanderen aan de beurt, met de sluizen van Evergem, Merelbeke, Asper, Oudenaerde en Dendermonde.

Kantoor Binnenvaart waarschuwt schippers serieus rekening te houden met oponthoud als gevolg van stakingsacties door de dienstensector in heel Vlaanderen. De bonden voeren actie voor vijf procent loonsverhoging. Tot nu toe heeft Vlaams minister Geert Bourgeois (bestuurszaken) hun eis van de hand gewezen. 'De Vlaamse dienstenbonden staan lijnrecht tegenover de overheid en richten hun acties op sluizen op sleutelposities', zegt Kantoor-functionaris Erik van Toor. 'Dat betekent feitelijk dat er in heel Vlaanderen niet gevaren kan worden.' De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) heeft furieus op de acties gereageerd.

Bemiddeling gevraagd

Zie ook:

De gezamenlijke binnenvaartorganisaties vragen minister Van der Hoeven van Economische Zaken te bemiddelen bij stakingen in het buitenland. Naar aanleiding van de recente stakingsacties in Frankrijk en Duitsland hebben de sociaal-economische binnenvaartbrancheorganisaties samen met verladersorganisatie EVO een brief gestuurd aan EZ-minister Maria van der Hoeven, waarin zij hun zorg uitspreken over de negatieve financiële en economische consequenties.
Kantoor Binnenvaart, CBRB, Rijn & IJssel en de EVO dringen er gezamenlijk bij de minister op aan haar Duitse en Franse collega's te vragen alles in het werk te stellen om de conflicten zo spoedig mogelijk te beëindigen.

De binnenvaart werd in de afgelopen periode een aantal keren getroffen door stakingen van bedienend personeel op sluizen en bruggen. In Duitsland werden deze zogenaamde 'Warnstreiks' afwisselend in verschillende delen van Duitsland gehouden, eerst in het midden-Duitse kanalengebied, later onder andere op op Main, Neckar en Moezel.
Omdat de stakingsdreiging nog altijd actueel is, maken de organisaties zich ernstige zorgen over de financiële, logistieke en milieutechnische consequenties.
De binnenvaart is namelijk als één van de grootste achterlandvervoerders aangewezen op een betrouwbare bediening van de kunstwerken, zeker nu Europa-breed steeds zwaarder wordt ingezet op vervoer over water om de problemen over land op te helpen lossen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    door sluizen te blokkeren produceer je als vakbond geen politieke druk. De bevoegde overheid weet ook dat schippers zich alleen verbaal te weer zullen stellen en claims het toch niet halen vanwege overmacht!
    Als je politieke druk wilt uitoefenen dan moet je ook gaan blokrijden à rato van 10 km per uur op grote invalswegen en/of autobanen… dan komen ook politiekers in de file terecht en te laat thuis … maar dat durft men niet… dus resultaten van deze stakingen zullen minimaal zijn!

    karel verberght (Email) - 17 Maart '08 - 16:03


    alle sluismeesters verdienen geld “door” de scheepvaart en juist de scheepvaart wordt nu geblokkeerd , maar da’s ni erg , hun “pree” ligt toch klaar op ‘t einde v/d maand…

    pauwels frank (Email) - 19 Maart '08 - 10:11


    Waarom staken ze de Zandvliet en Berendrecht sluis dan niet?

    Björn (Email) - 19 Maart '08 - 15:50


    Karel,

    als afgevaardigde voor de binnenvaart geef dan het voorbeeld , roep uw mensen op tot actie of is het de bedoeling dat gij kunt blijven varen en de inkomsten niet verminderen en de anderen voor U hun inkomen – job moeten riskeren. Elke surveyor die bij U te laat aan boord komt heeft problemen….........laat staan dat hij aan 10per uur in de file naar U onder weg is??
    Beter allen samen tot er resultaat is.

    chris (Email) - 20 Maart '08 - 23:15


    Stakingen brengen steeds weinig oplossingen. Er zijn steeds partijen die erdoor geschaadt worden. Maar staken doet men ook niet zomaar. Blijkbaar is er reden genoeg om tot degelijke akties te beslissen. En eigenlijk moet men het sluispersoneel niet zomaar de schuld in de schoenen schuiven. Tot het staken werd beslist door de vakbonden. Hun zouden beter moeten weten. Nu is de economische schade al zo groot, en hoe lang duurt het nog? – wordt de schade nog groter. En wat wordt deze middag verwacht … boze schippers die het niet eens opnemen tegen de syndicalisten. Het sluispersoneel is alweer de dupe dan. Niet alleen gaat het om broodroof van het sluispersoneel, én de binnenvaartondernemers. Of met andere woorden, tot wat syndicaten al niet in staat zijn.

    Nehalania 4u2 (Email) (URL) - 22 Maart '08 - 11:48


    ijdelijk zal eens tijd worden schade berokelen .
    en dan lig je er daar een paar weken te doberen .

    ik vind het echt slecht af eens toe

    williamverboom (Email) - 01 April '08 - 10:44


    Wat zegt ge …

    Nehalania 4u2 (URL) - 01 April '08 - 12:17



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel