Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

18 Mrt '08 -Regensburger brug wordt afgebroken na scheepsongeluk

REGENSBURG 18/3 - De Protzenweiherbrug over de sluis in het Main-Donaukanaal in Regensburg is dinsdagavond weer vrijgegeven voor de scheepvaart. Zo'n 90 schepen lagen te wachten op schutting.

Zie ook:

De brug is na de brand, veroorzaakt door de Sento die met de giek van de autokraan tegen een gasleiding voer, vorige week donderdag zwaar beschadigd. De 100 meter lange brug, een levensader tussen 'Stadtamhof' en 'Stadtnorden', moet worden afgebroken en opnieuw gebouwd. Er kot een provisorische oversteek voor voetgangers en fietsers, maar voor Pasen lukt dat niet meer. In april zullen auto's en bussen de brug ook weer voorlopig kunnen passeren.


Gasontploffing bij Regensburg door opgestoken autokraan

REGENSBURG 13/3/08 - Het Main-Donaukanaal bij Regensburg is vrijwel zeker tot en met dinsdag gesperd. De autokraan van het Nederlandse mvs Sento (2301 ton) heeft donderdagochtend om 10:10 uur bij het uitvaren van de sluis Protzenweihe een gasleiding onder de brug stukgetrokken, die door uitstromend gas ontplofte en de brug in vlammen zette. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. 'We kunnen van geluk spreken', zei Oberbürgermeister Hans Schaidinger.

Zie ook:

REWAG-medewerkers sloten de gastoevoer af, de politie ontruimde de omgeving, en de brandweer had na een half uur de brand geblust. De sluiswachter raakte door de explosie in shock. Het bedieningsgebouw werd zwaar beschadigd. De brug knikte, is onbegaanbaar en niet meer te repareren.

De Sento voer na de explosie achteruit de sluis weer in, de vijf opvarenden bleven ongedeerd. De schipper stuurde zelf, van alcoholgebruik bleek tijdens een test geen sprake, meldde politiewoordvoerder Michael Rebele. De lading soja en aluminium liep geen schade op. De scheepvaart werd voorlopig gestremd.


Eerdere autokraan-ongelukken in VAART!NieuwsNet:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ja de gasleiding in een sluis onder de brug in een woongebied. en wij mogen ter plaatse geen generator lopen laten voor de rust van de mensen.
    zouden de mensen die daar wonen wel weten dat er een gasleiding loopt daar(nu wel dus!!)
    desalniettemin is speculeren over het ongeval niet raadzaam want wie weet wat er gebeurtis

    Erwin van Bussel (Email) (URL) - 14 Maart '08 - 07:43


    In de keuken is er ook gas,je kan ongelukken niet uit de wereld helpen.

    Sonia - 14 Maart '08 - 10:03


    dit is gewoon dom wat hier gebeurt echt waar,
    maar ja het is gebeurd dus wachten maar af.

    maar zo,n gasleiding mag daar natuurlijk ook nooit liggen laten we toch wel eerlijk zijn.

    ton (Email) - 14 Maart '08 - 14:03


    Gewoon die autokranen omlaag als je gaat varen is toch niet teveel gevraagd.
    En zoŽn gasleiding moet ergens liggen. Echter een betere bescherming op zoŽn plaats is wel gerechtvaardigd

    pratje - 14 Maart '08 - 14:26


    KAN IEDEREEN NIET BETER Z,N BEK DICHT HOUDEN ALS ZE NIET WETEN HOE HET GEBEURD IS HET WAS OOK GEEN HANDIGE ZET MAAR ALS JE WERKT MAAKT JE FOUTEN WEET IEMAND WEL HOE ZE GESCHROKKEN ZIJN?DAAR HOOR JE NIEMAND OVER.ERIK EN Z,N DOCHTER ZATEN BOVEN HET HAD HEEL ANDERS KUNNEN AF LOPEN ALS DE WIND NIET VAN ACHTER KWAM
    ERIK,ELLEN& KIDS STERKTE

    K.J. - 14 Maart '08 - 14:58


    Dat jullie dit nu weer moet gebeuren.Het is veel heftiger als “BHOEM” met de zeilboot.Gelukkig is jullie zelf niets overkomen en de rest komt wel weer goed.Hou jullie haaks.Gr.C en I.

    cor en inge (Email) - 14 Maart '08 - 17:31


    en waarom moeten wij onze bek houden K.J.
    je vaart toch ook niet een sluis uit als de deuren nog niet open zijn.
    kom op zeg het is gewoon dom.
    en dat er verder niks persoonlijk gebeurt is,fijn voor ze.

    ton (Email) - 15 Maart '08 - 04:55


    Gelukkig dat jullie niks hebben
    Ik wens je veel sterkte toe

    Rineke (Email) - 15 Maart '08 - 09:52


    het is allemaal een hoop gelul van had ik maar dit of dat en het kan iedereen gebeuren beneden de sluis heb je plek genoeg om die kraan in de lucht te zetten maar nee hoor men kan tegenwoordig de tijd daar niet meer voor nemen alles is gebaseerd op haast en dan wordt er gezegd het is rot voor de gene bij wie het gebeurd is maar voor de gene die er voor ligt te kijken daar is het niet rot voor zeker

    piet - 15 Maart '08 - 12:29


    Wij (m/s Lydia) wensen de familie van de Sento veel sterkte! Ze moeten geweldig geschrokken zijn! Ik persoonlijk heb het ongeval vanaf de beneden kant van de sluis zien gebeuren. Onvoorstelbaar hoe sterk die kraan moet zijn, gezien de bewegingen die het schip maakte! Het schip leek wel een halve meter scheef te gaan en dat op abrubte wijze! Even voor de duidelijkheid, ik vrees dat het mij ook had kunnen overkomen! Door verschillende omstandigheden zit een dergelijk ongeval soms in ‘een klein hoekje’!
    Wat heeft het voor zin om vanaf de zijlijn te roepen dat dit gewoon dom is en dat je eerst je kraan moet laten zakken? Of hij daar nu zelf nog niet achter is!
    Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongevallen voorgedaan! Je had er niet aan moeten denken dat er net een groep kinderen over de brug liepen!
    Wat ik onvoorstelbaar vind is dat die vlam 3 kwartier heeft gevlamd! In plaats van direct de kraan dicht te zetten ging men blussen om de vlam te doven! Gelukkig lukte dit niet, anders hadden wij ons schip moeten verlaten met ons gezin wegens het gas, gezien de wind onze richting op stond! Nu verbrande het gas direct, wat dus weinig schade aan de zuurstof in de omgeving bracht! Overigens, de schepen die gas aan boord gebruiken hebben (SI verplicht!) een noodkraan die bij problemen in een hand omdraai dichtgezet kan worden. Misschien ook een idee voor dit soort gasleidingen, die blijkbaar aan veel minder controle en regels onderworpen zijn als de installatie’s aan boord van schepen!
    Wij wachten nu geduldig tot de sluis weer open gaat en wensen iedereen veel sterkte!

    Groeten Roel en Lydia

    Roel Eerkes (Email) - 15 Maart '08 - 12:40


    Zonde van de gebeurtenis want nu kunne die ezels die daar wonen nog is extra op de nek van de scheepvaart zitte maar er moet wel hard gereageerd worden op het fijt dat zulke leidingen niet daar of toch niet zonder bekendmaking daar ligge. Wat de autokraan aangaat, tja bij ons is de kraan radiografisch en zulke dingen kunne als er verkeerde invloeden van buitenaf dus ook vanzelf in beweging komen. verderga ik er ni op in want de echte toedracht ken ik toch ni.

    Signum (Email) - 17 Maart '08 - 08:44


    op je 1e reis gelijk een knalfeest geven! ben blij dat er geen menselijk leed is. heb zelf een kerel van boord gedragen van de horizon, die man had n.l. geen geluk.

    aleides (Email) - 17 Maart '08 - 15:44


    @ bericht: Brug wordt afgebroken.

    Blijf ik toch nog met een(1) vraag zitten. Moet deze brug nu afgebroken worden omdat er een schipper een ongelukje heeft gehad, of omdat de locale overheid zo onvoorzichtig is geweest een onbeschermde gasleiding onder aan de brug te hangen?

    Nu heb ik door een stomiteitje ook nog wel eens ouderwetse televisieantenne permanent achter te laten in de buitendeur van sluis Eefde; dus accidenten kunnen gebeuren; zou ik zeggen. In dit geval natuurlijk niet netjes om die brug te raken met de kop van de autokraan, maar dit kan dus bij iedere brug gebeuren. Waarom heeft de locale gasleverancier(of namens de beheerder, de eigenaar van de brug) hier geen voorzorgen tegen genomen. Ik vind dus dat de hoofdschuldige een onderschatting is van de brug en/of gasleiding beheerder.

    De mensen die locaal een paar maanden zonder deze oeververbinding zitten; die zullen dit natuurlijk anders zien. Daarom plachten de beste stuurlui nu eenmaal aan wal te staan; en wordt de betreffende schipper hier natuurlijk weer als eerste op aangekeken.

    Sterkte, en voor iedereen weer goede vaart gewenst,
    C.Janszn.

    Christian Janszn. (Email) - 19 Maart '08 - 09:11


    Wat een gezeur over een “open” gasleiding onder de brug zeg… Moeten de gas bedrijven nu ook al rekening gaan houden met schippers die hun auto kraan vergeten?

    Björn (Email) - 19 Maart '08 - 15:56


    Ja christian,onder de brug kan toch ook,
    Maar ongelukken kun je niet vermijden.
    Kijk nu in Dormhagen, ik kon gewoon zonder radar varen,hoe kom dat?
    Je kan er alleen van leren,dus een alarm of iets dergelijks lijkt mij ook wel wat.

    Allie - 19 Maart '08 - 20:36


    Allereerst is het spijtig wat er gebeurd is en is het gelukkig goed afgelopen met iedereen.
    Maar naar mijn inziens zijn dit gewoon geen fouten meer maar ongeduld zeg maar. Waarom kan men gewoon even niet wachten tot je vast ligt want dan had dit alles niet gebeurt maar nee het moet allemaal sneller dus dan gaat het een keer fout.
    Geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens.
    En nog meer alarmen en toeters en bellen wat hier wordt gesucherrerd werkt ook niet echt.
    Men moet gewoon wat rust in het leven nemen en doen zoals het geleerd is maar dat gaat moeilijk tegenwoordig helaas.

    Joop (Email) - 20 Maart '08 - 18:18


    Dit is geen domme pech. Die brug was al even daar.
    Ik ben benieuwd of de Staatsanwalt het gaat gooien op: Grobe Faehrlassigkeit – of Eingriff in der Verkehrssicherheit. (Vliegtuigkapers gaan voor het laatste). Daar zal je verzekeraar wel in gejuich uitbarsten. Een simpel bruggetje gaat al gauw voor 1 1/2 nieuwe 3000 tonner over de toog, ex btw. Dat alles voor 2 min tijdwinst. En In het Donaugebied is een kapitein een gezagspersoon. De juridische uitleg verschilt nogal met het Rhein regieme.
    Daar heeft menigeen al kennis mee gemaakt.

    janko (Email) - 22 Maart '08 - 19:53


    tja nu gaan de hongarren zig er mee bemoeien. alle auto kranen verzegelen en pas zegeling eraf als er iemand van de wsa er bij is.is geen geintje,die hongaren in de dounau commisie zijn zo gek als een grindkorrel.en ze krijgen het nog zo ver ook dast ergste. net zoals ze je daar met een transponder kunnen volgen , er staat gewoon een pc met kaart en zo op dat buro in mohacs,ze zien nog net niet waneer je pist, ja smorges als je weer gaat varen…

    erik (Email) - 28 Maart '08 - 13:46



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel