DORDRECHT 12/3 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) in Dordrecht maakte maandag 10 maart proces-verbaal op tegen de eigenaar van een Roemeens schip in verband met de slechte staat van het schip. Door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is het certificaat van onderzoek ingenomen. Het schip moet ter reparatie naar een werf.
Omstreeks 14.30 uur kreeg de Waterpolitie de melding dat een Roemeens
binnenvaartschip op de Oude Maas door problemen met de keerkoppeling in
lager wal geraakt was. Een binnenvaarttanker trok het schip los nam het
daarna langszij mee naar Dordrecht. Nadat het schip was afgemeerd aan
de Buiten Kalkhaven ging de Waterpolitie ter controle aan boord.
Het
schip was met een rivierloods aan boord onder weg van Nijmegen naar de
Maasvlakte om erts te laden. Het was ooit gebouwd in Duitsland en via
België naar Roemenië verkocht. De agenten constateerden dat de
boegschroef die volgens het certificaat aanwezig dient te zijn niet
gebruikt kan worden omdat de motor verwijderd was. Op het voorschip was
in het dek een gat van twee bij één meter gemaakt waardoor de
boegschroefmotor naar buiten was getakeld. Op het gat lag een plaat
maar de zaak was niet waterdicht. Dit was ook bij de voorroef het
geval. Bij de deur en de ramen was de roef doorgerot. Op verschillende
plaatsen waren gebreken in de roef met cement, tape en purschuim
gecamoufleerd. Verder zaten aan beide zijden scheuren op de hoeken waar
de denneboom in het gangboord overgaat.
Omdat het schip in geladen
toestand nog maar een minimaal vrijboord heeft zou het na vertrek van
de Maasvlakte bij slechte weersomstandigheden al voor Dordrecht zijn
gezonken. Op verzoek van de Waterpolitie kwam een inspecteur van IVW
ter plaatse en die nam direct het certificaat van onderzoek in. Het
schip mocht ook niet meer gaan laden. De gebreken moeten eerst op een
werf worden verholpen en de schipper krijgt zijn certificaat weer terug
na een nieuwe keuring door IVW.
Dat er geknoeid word moet wel, heb meerdere kolega’s die schepen van Nederland naar Regensburg gebracht hebben met angst en beven of alles goed zou gaan.(Roerwerk niet goed funktioneren, motot stilvallen, stroomuitval, piloot uitval, drinkwatertank lek,luchtkompressor werkt niet, enz) maar wel nieuw certifikaat.
we hebben wat over voor de nieuwbouw ,maar ik zie het er van komen dat de nieuwbouw tegen de dijk licht omdat er te veel word betaald voor nieuwbouw en het eigenlijk niet waart zijn .allemaal groot geen personeel kunnen krijgen gasolie duur ,dus wij liggen dadelijk met onze dure vloot tegen de dijk en zie dadelijk ,hoofdzakelijk nog schepen varen met romeense vlag .maar wel klagen dat die (troep) notabenen van ons vandaankomt ons werk doen .schipper eigenaren voor dat je achteraf klaagt denk eerst na voor dat je wat doet